A Teachers College and a Method. The initiative of Fray Matías de Córdova in Chiapas (1828)

Una Normal y un Método. La iniciativa de Fray Matías De Córdova en Chiapas (1828)

Main Article Content

Morelos Torres Aguilar

Abstract

This paper is the product of a deeper research work on teaching initiatives conducted in the State of Chiapas in Mexico during the nineteenth century, and focuses on the idea that gave birth to the Teachers College of Primary Education, founded in Ciudad Real by Fray Matias de Cordova in 1828. The main objective of the research is to know, describe, analyze, and understand the most relevant characteristics of this institution, as well as the literacy method created by its founder, and successfully applied in the institution. A second purpose is to contextualize this Teachers College with regard to others that arose in Mexico during the same period, such as Oaxaca or Zacatecas. Finally, we intend to link this initiative with educational trends of that time, particularly with the Lancasterian Primary School, and also analyze its implications.The method was based on the review of bibliographic and hemerographic documents. The theoretical framework consisted of the history of the institution, the new history of pedagogical ideas from Antonio Novoa`s perspective, and a hermeneutical model that allowed delving into the characteristics of the first Teacher College of Chiapas. From this research, it can be concluded that although the Teachers College only ran for a short time, Matias de Cordova`s teaching method had a wider significance, since it continued to be used throughout the nineteenth century and even into the early twentieth century, in the State of Chiapas and elsewhere in Mexico.In sum, the present study provides relevant knowledge about the history of education in the State of Chiapas during the first half of the nineteenth century.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography (SEE)

Morelos Torres Aguilar, Universidad de Guanajuato (México) Grupo de investigación HISULA – UPTC

Doctor en Historia por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor en el Departamento de Estudios Culturales, Universidad de Guanajuato. Integrante del grupo de investigación Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana, adscrito a la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 

References (SEE)

Arnaut Salgado, Alberto. Historia de una profesión. Los maestros de educación primaria en México 1887-1994. México: Centro de Investigación y Docencia Económicas, 1996 Albores, Eduardo J., “El normalismo en Chiapas”, ICACH. Instituto de Ciencias y Artes de

Chiapas, Tercera época, No. 1 (1987): 109 – 139.

Alejo Montes, F. Javier. “Aproximación histórica a la formación institucional de maestros en España”. Campo Abierto, Vol. 28 No. 1 (2009): 131 – 142.

Ávila Fernández, Alejandro. “La formación de los maestros en España: una deuda histórica”. Historia de la educación. Revista interuniversitaria, No. 26 (2007): 327 – 340.

Báez Osorio, Miryam. “Las escuelas normales colombianas y la formación de maestros en el siglo XIX”. hccoS. flevista Cientíßca. Vol. 7, No. 2 (2005): 427 – 450.

Castrejón Díez, Jaime. Ensayos sobre política educativa. México: Instituto Nacional de Administración Pública A. C., 1986.

Curiel Méndez, Martha Eugenia, “La educación normal”. En Historia de la educación pública en México, coordinado por Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes y Raúl Bolaños Martínez. México: Fondo de Cultura Económica / SEP, 2011, 426 – 462.

De Córdova, fray Matías. “El problema del indio (1797)”. Ateneo. Año I. No. 2 (1951): 13 – 30.

De Córdova, Fray Matías. Nuevo método de enseñanza primaria. Tuxtla Gutiérrez: Talleres

Gráficos del Congreso del Kstado (sin año).

Ducoing, Patricia. “Origen de la Escuela Normal Superior en México”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Vol. 6. No: 6 (2004): 39 – 56.

Escolano Benito, Agustín. “Las escuelas normales, siglo y medio de perspectiva histórica”. Revista de Educación. No. 269 (1982): 55 – 76.

Galván Lafarga, Luz Elena. “Los inicios de la formación de profesores en México (1821- 1921)”. Revista Historia da Educacao. Vol. 16. No: 38 (2012): 43 – 62.

García Ahumada, Enrique. “350 años del natalicio de San Juan Bautista de La Salle”.

Anuario de Historia de la Iglesia. No: 11 (2002): 375 – 381.

García Ruiz, Ramón. “Historia de la educación en Jalisco”. Historia Mexicana. Vol. VI. No. 24 (1957): 548 – 571.

González Orellana, Carlos. Historia de la educación en Guatemala. Guatemala, José de Pineda, 2007.

González Navarro, Moisés, “Sociedad y cultura”. Historia Mexicana. Vol. 1. No. 4 (1952):

-654.

Gutiérrez Hernández Norma; Gutiérrez Hernández Rosalinda; Gutiérrez Hernández, Juana María del Carmen, “Tna kistoria del magisterio en Zacatecas a finales del siglo XIX y principios del XX”. En Estudios interdisciplinarios y espacios históricos, coordinado por Marciano Netzahualcóyotl Méndez y Ricardo Olivares Talavera. Tlaxcala: Universidad Autónoma de Tlaxcala, 2014, 98 – 116.

Gutiérrez Zuloaga, Isabel. “Contexto histórico en el que se produce la creación de las Escuelas Normales en España”. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado. No. 5 (1989): 45 – 60.

Guillén, Flavio. Un fraile prócer y una fábula poema (estudio acerca de fray Matías de Córdova).

Gobierno del Estado de Chiapas, 1981.

Jiménez Landi, Antonio. La institución libre de enseñanza y su ambiente. Tomo III “Período escolar 1881-1907”. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura / Universidad Complutense / Universidad de Barcelona / Universidad de Castilla-La Mancha, 1996.

Larroyo, Francisco. Historia comparada de la educación en México. México: Editorial Porrúa, 1947.

Losada Álvarez, Dolores. “La formación de los maestros”. Adaxe. Revista de estudos e experiencias educativas. No. 2 (1986): 45 – 60.

López Sánchez, Hermilo. Apuntes históricos de San Cristóbal de las Casas. Chiapas, edición del autor, 1960.

Meneses Morales, Ernesto. Tendencias educativas oßciales en México. 1821 – 1911. México: Centro de Estudios Educativos / Universidad Iberoamericana, 2001.

Novoa, Antonio. “Carta a un joven historiador de la educación”. Historia y Memoria de la Educación. No. 1 (2015): 23 – 58.

Orozco y Jiménez, Francisco. Documentos Inéditos de la Historia de la Iglesia de Chiapas. Tomo II. Tuxtla Gutiérrez: Gobierno del Estado de Chiapas / Consejo estatal para la Cultura y las Artes de Chiapas, 1999

Pérez de los Reyes, Marco A. “Fray Matías de Córdova. Su vida y su obra”. En Memoria del IV Congreso de Historia del Derecho. T. II, coordinado por Beatriz Bernal, México: UNAM / Instituto de Investigaciones Jurídicas, 1988, 857 – 870 .

Robles Ortiz, Elmer. “Las primeras Escuelas Normales en el Perú”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Vol. 6. No. 6 (2004): 57 – 86.

Puiz Cervantes, Francisco José; †raYano, Daniela. “‘Porque solo la ilustración puede desterrar de esos pueblos los vicios y la inmoralidad que los dominan. Indígenas y educación en Oaxaca (1823 – 1867)”. Revista de Historia. No. 154 (2006): 191 – 220

Tanck de Estrada, Dorothy. La educación ilustrada, 1786-1836. México: El Colegio de México, 1977.

Tanck de Estrada, Dorothy. “Innovaciones en la enseñanza de la lectura en el México

independiente, 1821-1840”. Nueva Revista de Filología Hispánica. T. XXXVIII, No. 1 (1990): 141 – 162.

Torres Aguilar, Morelos. “La enseñanza de primeras letras en Chiapas en los albores de la independencia, en un contexto iberoamericano”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, Vol. 14 (2010): 139 – 168.

Villalpando Nava, José Manuel. Historia de la educación en México. México: Editorial Porrúa, 2005.

Zuluaga, Olga Lucía; Ossenbach, Gabriela (Comps.) Génesis y desarrollo de los sistemas

educativos iberoamericanos Siglo XIX. Tomo I. Bogotá, Editorial Magisterio, 2004.

Citado por: