Ramón Indalecio Cardozo (1876-1943). Pioneer of the Paraguayan Active School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.9381

Keywords:

Ramón Indalecio Cardozo; Escuela Nueva Model; Active School; Education Reform 1922; national civic education.

Abstract

Paraguayan teacher Ramón Indalecio Cardozo (1876-1943) is considered the father of the Paraguayan Escuela Nueva Model. He dedicated his life to the integral improvement of the education quality of the country. This article aims to review his life and work, and makes emphasis on the contributions he made to both pedagogy and the working conditions of Paraguayan teachers. Some of his works and textbooks were consulted, especially those related to pedagogical principles and guidelines. Documentary research was used as a method for this review.

The results obtained from books, articles, pamphlets and manuals published by Cardozo were analyzed, systematized and integrated, as well as complementary data on his life and about the impact of his contributions. Recently, interest in Cardozo's proposals has increased; however, it is still necessary to deepen the rescue and understanding of his work beyond the partisan, religious and nationalist biases that have overshadowed his memory to the present day. His educational project was crystallized in Reform 22/24, which did not thrive off, but his legacy is still valid, mainly for teachers who encourage curiosity and democracy in the classroom, even amid personalist pressures and interests alien to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anahí Concepción Soto Vera, CoNaCyT - Academia Paraguaya de la Historia

Doctoranda del programa de Historia y Estudios Humanísticos (UPO). CoNaCyT. 

David Velázquez Seiferheld, Academia Paraguaya de la Historia

Licenciado en Relaciones Internacionales. Investigador de Universidad Nacional de Pilar. 

References

Alborno, Pablo. El Dibujo Paraguayo. Asunción, 1930.

Álvarez Cáceres, Justina. El Pensamiento y la Acción Pedagógica de Ramón Indalecio Cardozo. Asunción: Universidad Católica, Biblioteca de Estudios Paraguayos, 1989.

Asián Chaves, Rosario, Francisca Cabeza Verdugo, y Rodríguez Sosa Vicente. 2015. Formación en Género en la Universidad: ¿Materia de Asignaturas Específicas o de Educación Transversal? Revista Historia de la Educación Latinoamericana vol. 17 no.24 (2015): 35-54. https://doi.org/10.19053/01227238.3310.

Barreto, Ana. Mujeres que hicieron historia en el Paraguay. Asunción: Servilibro, 2011.

Bray, Arturo. Armas y Letras. Asunción: NAPA, 1981.

Benítez, Justo Pastor. El solar guaraní. Panorama de la cultura paraguaya en el siglo XX. Buenos Aires: Ediciones Nizza, 1959.

Benítez, Luis G. Historia de la Educación Paraguaya. Asunción : Comuneros, 1981.

Bordón, Clotilde de. Historia del Paraguay. Asunción, 1929.

Cáceres, Catalina E. de. Biografías de Hombres Célebres del Paraguay. Asunción, 1929.

Cardozo, Efraim. Apuntes de la historia cultural del Paraguay. Asunción : Servilibro, 2007.

Cardozo, Efraim. Efemérides de la Historia del Paraguay. Asunción: Ediciones Nizza, 1967.

Cardozo, Efraim. «Dos Palabras». La Enseñanza 7, no. 11 (1919).

Cardozo, Efraim. «El ideal en la educación». La Nueva Enseñanza 1, nº 3 (1928).

Cardozo, Efraim. El Paraguayo. Libro I. Asunción, 1926.

Cardozo, Efraim. El Paraguayo. Libro II. Asunción, 1927.

Cardozo, Efraim. El Paraguayo. Libro III. Asunción, 1928.

Cardozo, Efraim. «Enseñanza de la lectura en las escuelas». Revista de Instrucción Primaria 1, no. 4 (1903).

Cardozo, Efraim. «Higiene escolar». Revista Instrucción Primaria, no. 3 (1904).

Cardozo, Efraim. «Informe del Director General de Escuelas». Revista de Instrucción Primaria (Nueva Época), no. 2 (1921).

Cardozo, Efraim. «Instrucciones especiales a los inspectores de escuelas». Revista de Instrucción Primaria (Nueva Época) no. 2 (1921).

Cardozo, Efraim. La antigua Provincia del Guairá y la Villa Rica del Espíritu Santo. Buenos Aires: Librería y Casa Editora de Jesús Menéndez, 1938.

Cardozo, Efraim. La Escuela Activa. Vol. III. Asunción: La Colmena, 1938.

Cardozo, Efraim. «La nueva Enseñanza.» Boletín del Consejo Nacional de Educación 2 Año 3, no. 1 y 2 (1930).

Cardozo, Efraim. «Maestros ambulantes». Revisa de Instrucción Primaria 1, no. 7 (1903).

Cardozo, Efraim. Mi vida de Ciudadano y Maestro. Asunción: El Lector, 1991.

Cardozo, Efraim. Pedagogía. Vol. I. Asunción, 1926.

Cardozo, Efraim. Pedagogía de la Escuela Activa. Vol. II. Villarrica: Tipografía del Guairá, 1939.

Cardozo, Efraim. Pestalozzi i la pedagogia contemporanea. Villarrica: Tipografía del Guairá, 1905.

Cardozo, Efraim. Proyecto de Reforma Escolar (Enseñanza Primaria). Asunción: Imprenta Nacional, 1923.

Cardozo, Efraim. Por la Educación Común. Asunción: Imprenta Nacional, 1928.

Cardozo, Efraim. Ramón I. Cardozo. Asunción: El Lector, 2013.

Cardozo, Ramón Indalecio. «El nene paraguayo: Libro II. Por M.W. Chaves (reseña)». Revista de Instrucción Primaria 1, no. 10 (1903).

Cuño Bonito, Justo. Reforma y Contrarreforma de la Enseñanza Primaria Durante La II República Española y el Ascenso del Fascismo (1932-1943). Revista Historia de la Educación Latinoamericana vol. 15 no. 21 (2014): 89-106.
https://doi.org/10.19053/01227238.2468.

Cristaldo Domínguez, César. Ramón Indalecio Cardozo. Una aproximación a su pensamiento en la Educación en el Paraguay. Asunción: Ministerio de Educación y Cultura, 2011

Dewey, John. Democracia y Educación. Buenos Aires: Losada, 1967.

Dilthey, Guillermo. Historia de la Pedagogía. Cuarta. Buenos Aires: Losada, 1952.

Dirección General de Escuelas. Memoria correspondiente al año 1922. Asunción: Imprenta Nacional, 1923.

Ferriere, Adolphe. «Palabras preliminares». En La pedagogía de la escuela activa. Tomo III: La Pedagogía de la escuela activa, de Ramón Indalecio Cardozo, 5-8. Asunción, 1939.

García, José Emilio. «Ramón Indalecio Cardozo y la difusión inicial de las ideas de Sigmund Freud en el Paraguay». Teoría e Investigación en Psicología 11, no. 2 (2003).

García, José Emilio. «Psicología, investigación y ciencia en el Paraguay: Características resaltantes en el período preuniversitario». Revista Interamericana de Psicología 39, no. 2 (2005).

García, José Emilio. «Relaciones históricas entre la psicología y la educación en Paraguay». Psicologia da Educacao 22 (2006).

García, José Emilio. «La psicología en Paraguay y el problema de la determinación de los pioneros». Revista Intercontinental de Psicología y Educación 9, no. 2 (2007).

García, José Emilio. «Breve historia de la psicología en Paraguay.» Psicología para América Latina, no. 17 (Agosto 2009).

García, José Emilio. «Ramón Indalecio Cardozo y su contribución a la psicología infantil». Boletín de la Fundación "En Alianza" Año 17, no. 52 (2010).

García, José Emilio. «Ramón Indalecio Cardozo como Pionero de la Psicología en el Paraguay». Revista Interamericana de Psicología 10 (2011).

García, José Emilio. «Ramón Indalecio Cardozo». En Paraguay: Ideas, Representaciones e Imaginarios. Asunción: Secretaría Nacional de Cultura, 2012.

García, José Emilio. «Bibliografía de un educador y pionero de la psicología paraguaya: Ramón Indalecio Cardozo». Revista de Psicología (Universida Católica San Pablo) 5, no. 1 (2015).

García, Lía. «El Legado de Ramón I. Cardozo al Pueblo Paraguayo». En Educadores en América latina y el Caribe: De la Colonia a los siglos XIX y XX, de Diana y otros (eds.) Soto Arango. Tunja: Ediciones Doce Calles S.L., 2011.

Kerschnsteiner, Georg. Concepto de la Escuela del Trabajo. Ediciones de la Lectura, 1928.

Livieres de Artecona, Raquel. La Cocina paraguaya. Asunción, 1930.

Monte, Mary. «Ramón Indalecio Cardozo». En Forjadores del Paraguay. Diccionario biográfico., de Raúl y otros Amaral. Asunción: Distribuidora Quevedo, 2000.

Peña, Cristian. «Pensar la educación en Paraguay desde la propuesta pedagógica de Ramón I. Cardozo». En Identidad e Historia. Pensamientos del Bicentenario, de Sergio y Miguel Zarza (comps.). Asunción: Centro de Investigaciones en Filosofía y Ciencias Humanas. Secretaría Nacional de Cultura, 2013.

Pío XI. «Encíclica Divini Illius Magistri, o Sobre la Educación Cristiana de la Juventud». Vaticano, 31 de diciembre de 1929.

«Plan Nacional 2024». Hacia el centenario de la Escuela Nueva de Ramón Indalecio Cardozo. Asunción: Ministerio de Educación y Cultura, 2011.

Silvera, Cecilia. «La historiografía paraguaya. Los textos escolares de historia. Experiencia vivida en la posguerra de 1870». Diálogos. Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduaçao em Historia 15, no. 1 (2011).
https://doi.org/10.4025/dialogos.v15i1.511

Uzcátegui, Emilio. «Pensamiento y obra de un gran educador paraguayo: Ramón I. Cardozo». Boletín de Educación Paraguaya 1, no. 3 (1956).

Velázquez Seiferheld, David. «Desratizar la enseñanza es una tarea auténticamentenacionalista…”: La polémica sobre el nacionalismo y la escuela nueva. (1925–1941)». Historia de la Educación 16, no 2 (2015): 11.

Velázquez Seiferheld. Relaciones entre autoritarismo y educación en el Paraguay. Un análisis histórico. Vol. 1. Asunción, 2015.

Velázquez Seiferheld. Relaciones entre autoritarismo y educación en el Paraguay 1869-2012. La transición hacia el nacionalismo, el autoritarismo y la afirmación de autoridad estatal. Vol. II. Asunción: Tipografías Warnock y Libertad, 2016.

Published

2019-04-28

How to Cite

Soto Vera, A. C., & Velázquez Seiferheld, D. (2019). Ramón Indalecio Cardozo (1876-1943). Pioneer of the Paraguayan Active School. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 21(32), 15–34. https://doi.org/10.19053/01227238.9381

Metrics