Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Identity, Reputation, and Image of the Formation of Intellectual Capital in the Face of the Pandemic

Abstract

In Economic and Administrative Sciences, factor analysis models are essential due to their explanatory capacity of institutional responses to a risk event. The objective of this article is to contrast a model that explains the emergence of corporate governance dimensions in the face of the pandemic. An exploratory study was carried out based on a systematic review of the literature, from 2019 to 2022, considering the search by keywords in Google Scholar and Microsoft Academic, as well as the validity by judges and the survey of 100 students from a public university in the center of Mexico. The results show that corporate identity explains the university's response to the pandemic. In relation to the state of the art, the scope and limits of the model are discussed in relation to other proposals.

JEL Codes: I12

Received: 09/08/2021..  Accepted: 16/06/2022.  Published: 21/03/2023.

Keywords

capital, intellectual, formation, pandemic, model

PDF XML (Español)

Author Biography

Celia Yaneth Quiroz Campas

 

 

Gilberto Bermúdez Ruíz

 

 

José Marcos Bustos Aguayo

 

 

Arturo Sánchez-Sánchez

 

 

Cruz García Lirios

 

 

 

 

 

 


References

  • Beckman Cavalcante, L., & Pomim Valentim, M. (2010). El Individuo en el contexto organizacional y su relación con las tecnologías de la información y comunicación. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, (4), 219–224. https://doi.org/10.54886/ibersid.v4i.3824
  • Bellido, B. (2019). Redes neuronales para predecir el comportamiento del conjunto de activos financieros más líquidos del mercado de valores peruano. Revista Científica de la UCSA, 6(1), 49–64. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2019.006(01)049-064
  • Bermúdez, F. A. V. (2015). Marcos de control y estándares para el gobierno de tecnologías de información (TI). I3+, 2(1), 30–44. https://doi.org/10.24267/23462329.71
  • Boadas Márquez, O. V., & Marín Mora, M. E. (2021). La resiliencia como herramienta de superación en la gerencia de la empresa Multinacional de Seguros, C.A. Accounting and Management Research, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.22209/amr.v1n1a01
  • Carreón, J., Espinoza, F., & García, C. (2019). Exploratory categorical structure of the formation of intellectual capital in its phase of organizational intangible assets. Journal of Social Science Research, 6(8), 1-6.
  • Ceballos, O., Mejía Castellanos, L., & Arango Medina, D. (2019). Estado actual de prácticas de gobernanza en las corporaciones del departamento Quindío, Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Administrativas, 1(2), 40–73. https://doi.org/10.52948/rcca.v1i2.154
  • Corrales, G., & Pancho, G. (2011). Formulación de un Modelo de Gobierno Corporativo en el Ámbito Administrativo – Financiero: un caso de aplicación. Revista Técnica “Energía”, 7(1), 111-117. https://doi.org/10.37116/revistaenergia.v7.n1.2011.215
  • De La Torre Lascano, C. M., & Quiroz Peña, J. I. (2020). Fraude organizacional. Percepciones previas a la creación de un observatorio del fraude. Economía Coyuntural, 5(3), 159-195.
  • Fernández-Fernández, J. (2021). Towards Digital Humanism from a common denominator for Cyber Ethics and the Ethics and Artificial Intelligence (AI) Ethics. Disputatio. Philosophical Research Bulletin, 10(17), 107-130. https://doi.org/10.5281/zenodo.5136247
  • Fernández Vázquez, J. (2012). La responsabilidad social corporativa en los principales grupos de comunicación españoles: incorporación, gestión y análisis de la información a través de sus páginas web. Correspondencias & Análisis, (2), 111-128. https://doi.org/10.24265/cian.2012.n2.06
  • Galvis Castañeda, I. E. (2006). Seguridad y defensa en el Gobierno Corporativo (GC). Estudios en Seguridad y Defensa, 1(1), 106-117. https://doi.org/10.25062/1900-8325.174
  • García Lirios, C. (2021). Capital humano, social e intelectual en la era COVID-19: establecimiento de la agenda, encuadre, plausibilidad y verificabilidad en los repositorios. Conexión, (16), 133-150. https://doi.org/10.18800/conexion.202102.006
  • García Lirios, C., Garza Sánchez, J., Hernández Gracia, T., Carreón Guillén, J., & Espinoza Morales, F. (2021). Contraste de un modelo de los determinantes de la estancia turística en la era covid-19: implicaciones para la bioseguridad. Turismo y Patrimonio, (16), 11-20. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2021.n16.01
  • García-Moreno, E., Mapén-Franco, F., & Berttolini-Díaz, G. (2019). Marco analítico de la gestión financiera en las pequeñas y medianas empresas: Problemas y perspectivas de diagnóstico. Ciencia UNEMI, 12(31), 128-139. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss31.2019pp128-139p
  • Gil Bolívar, F. A. (2016). Confianza y gobierno corporativo. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 8(15), 57–67. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v8i15.1258
  • Godoy Uson, M. P., Walker Hitschfeld, E., & Zegers Ruiz-Tagle, M. (2018). Analysis of the first attempt to impose self-regulation on corporate governance in Chile: results of an oxymoron. Revista chilena de derecho, 45(1), 179–210. https://doi.org/10.4067/S0718-34372018000100179
  • González Sánchez, R., & Blanco Callejo, M. (2012). Análisis del empleo de documentales en el área de organización de empresas. Un instrumento para acercar a los alumnos a la realidad empresarial. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 4(1), 296-319. https://doi.org/10.7195/ri14.v4i1.409
  • Gutarra Romero, R. J., & Valente Mercado, A.G. (2018). The Peruvian technological MSMEs to 2030. Strategies for their insertion to industry 4.0. Nova Scientia, 10(20), 754–778. https://doi.org/10.21640/ns.v10i20.1329
  • Grajales-Gaviria, D. A., & Castellanos-Polo, O. C. (2018). Evaluación del control interno en el proceso de tesorería de las pequeñas y medianas empresas de Medellín. Revista CEA, 4(7), 67-83. https://doi.org/10.22430/24223182.760
  • Medina Esparza, L. T., & Arnaiz Burne, S. M. (2017). Una aproximación a la situación turística en la región de Bahía de Banderas, México. Turismo y Sociedad, (20), 105–130. https://doi.org/10.18601/01207555.n20.06
  • Molina, H. D., Martínez, E., & García, C. (2019). Structure based on the exploration of a perceptual risk algorithm. International Science Journal, 9(6), 1-10.
  • Múgica Alcorta, R. (2014). Desde el Gobierno Corporativo a la Responsabilidad de los Administradores (y II). Estudios de Deusto, 58(1), 135-264. https://doi.org/10.18543/ed-58(1)-2010pp135-264
  • Ramírez, M. (2017). Ética de los negocios en un mundo global. Frontera Norte, 20(40), 199–210. https://doi.org/10.17428/rfn.v20i40.990
  • Robayo Jácome, D. J., & Villarreal Morales, V. D. (2020). Convergencia de COBIT e ISO 38500 en el Gobierno de Tecnologías de la Información. INNOVA Research Journal, 5(2), 1-25. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n2.2020.1163
  • Rueda Galvis, J. F., & Rueda Galvis, M. (2019). Definición, importancia y análisis de la empresa familiar. Lúmina, (20), 8–28. https://doi.org/10.30554/lumina.20.3260.2019
  • Ruiz-Andrade, J., Solís-Palafox, C., & López-Luna, N. (2021). La incidencia de la Planificación estratégica en el desempeño del Marketing: Una revisión crítica. Revista Científica Anfibios, 4(2), 36-44. https://doi.org/10.37979/afb.2021v4n2.93
  • Sánchez, A., García, C., García, J. J., Juárez, M., Molina, H. D., Amemiya, M., & Martinez, E. (2019). Effects of corporate policies on the quality of technological life. International Journal of Innovative Technology and Engineering Exploration, 10(10), 1-14.
  • Sánchez, A., Sánchez, R., Bermudez, G., & García, C. (2019). Specification of a model for the study of managerial culture. Spirals, 3(30), 1-11. https://doi.org/10.31876/er.v3i31.688
  • Schebesta Acea, B. D. (2021). Responsabilidad Social Empresarial, nuevas economías, sostenibilidad y moda. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (128), 197-209. https://doi.org/10.18682/cdc.vi128.4865
  • Ulloa Tapia, C., Villalobos Arqueros, J. A., & Apolo, D. E. (2015). Aproximación conceptual a la comunicación corporativa: retos y propuestas. Austral Communicación, 4(2), 287-301. https://doi.org/10.26422/aucom.2015.0402.ull

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.