Analysis of the application of the integral management in six commercial companies of family type in Florencia, Colombia
Abstract
The integral management model has become one of the most complete organizational schemes that gather the strategic areas of an economic entity, based on three main components: quality, job security and environmental management. The purpose of this paper is to present the analysis of the application of the integral management in six commercial companies of family origin, in Florencia, Colombia. The problem lies in the lack of competitiveness and business development of the region which makes the non-existence of enough aspects to give credibility and value to its economy. A descriptive study based on a qualitative approach was carried out, where workers from three hierarchical levels ( strategical, tactical, and operational) of the six most recognized commercial companies of family origin in Florencia were interviewed. The results indicate that despite the absence of an explicit integral management model for these companies in the region, some progress in their construction is considered, oriented under the following elements: quality based on brand recognition, application of occupational health activities and basic recycling systems.
Keywords
management system;, competitiveness;, family business;, SMEs
Author Biography
Cristian Hernández-Gil
Administrador de Empresas, Especialista en Mercadeo Gerencial, Estudiante de Maestría en Ciencias de la Educación
Beatriz Eugenia Vargas-Vargas
Ingeniera Industrial, Magíster en Administración
Beatriz Eugenia Gutiérrez-Mora
Administradora de Empresas, Magíster en Administración
Edward Fabián Figueroa-Ramírez
Estudiante de Administración de Empresas
Luis Eduardo Correa-Corrales
Estudiante de Administración de Empresas
References
Alcaldía de Florencia (2016). Plan de desarrollo municipal "Yo creo en Florencia: seguridad, infraestructura, empleo" 2016-2019. Florencia, Colombia.
Alean-Pico, A., Del Rio, J., Simancas-Trujillo, R., & Rodríguez-Arias, C. (2017). ¿El emprendimiento como estrategia para el desarrollo humano y social?. Saber, Ciencia Y Libertad, 12 (1). Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/218
Amat, J. M. (2004). La continuidad de la empresa familiar. Barcelona, España: Gestión 2000.
Arenas-Cardona, H. A., & Rico-Balvín, D. (2014). La empresa Familiar, el protocolo y la Sucesión Familiar. Estudios Gerenciales, 30 (132), 252-258. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/eg/v30n132/v30n132a06.pdf
Arteaga-García, M. E., & Rodríguez-Jiménez, L. A. (2015). Análisis de los modelos de empresas familiares. (Thesis de maestría). Universidad de Especialidades Espiritu Santo. Recuperado de: http://repositorio.uees.edu.ec/handle/123456789/2302
Cámara de Comercio de Florencia, CCF. (2014). Análisis de la Situación Económica de Caquetá. Florencia, Colombia.
Cardona-Arbeláez, D., Alzate-Alvarán, J. C., & Lora-Guzmán, H. (2018). Estrategias para la gestión del talento humano en las asociaciones de yuqueros adscritas a Colfeyuca en Sucre, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 9-18. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8501
Castillo, D., & Martínez, J. (2010). Enfoque para Combinar e Integrar la Gestión de Sistemas. Bogotá, Colombia: ICONTEC.
Consejo Privado de Competitividad., & Universidad del Rosario (2015). Índice Departamental de Competitividad 2015. Bogotá, Colombia. Recuperado de: https://compite.com.co/wp-content/uploads/2016/05/CPC_-Resumen-2015-2016.pdf
Consejo Privado de Competitividad, CPC. (2016). Informe Nacional de Competitividad 2016-2017. Bogotá, Colombia. Recuperado de: https://compite.com.co/wp-content/uploads/2016/11/CPC_Libro_Web_2016-2017.pdf
Cook, T., & Reichardt, C. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid, España: Morata S.L.
Cote-Peña, C. P., Meneses-Amaya, C. P., Arenas-Morantes, C. J., & Caballero-Pérez, D. I. (2016). Benchmarking entre sistemas regionales de innovación: el caso de Santander y Antioquia, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 11-24. doi: 10.19053/20278306.v7. n1.2016.4088111
Del Río-Cortina, J., Cardona -Arbeláez, D., & Guacarí-Villalba, A. (2017). Responsabilidad social empresarial y construcción de la marca: una nueva mirada a las estrategias de gestión. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 49-60. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7370
Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2014). Informe de Coyuntura Económica Regional. Colombia: Banco de la República. Recuperado de: http://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/icer_caqueta_2014.pdf
Fierro-Ulloa, I. (2013). Comportamiento organizacional positivo: implicaciones para la organización actual. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 103-111. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5104984
Gersick, K. E., Davis, J. A., McCollom Hampton, M., & Lansberg, I. (1997). Generation to Generation: Life Cycles of the Family Business. Boston, USA: Harvard Business Press
González, S. (2011). Sistemas Integrados de gestión, un reto para las pequeñas y medianas empresas. Escenarios, 9 (1), 69-89. Recuperado de: https://uac.edu.co/images/stories/publicaciones/revistas_cientificas/escenarios/volumen-9-no-1/art07.pdf
Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, L. (2015). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGraw Hill.
Hernández-Fuentes, S. N., & Sánchez-Mojica, K. Y. (2017). Innovación y competitividad: micro y pequeñas empresas del sector agroindustrial en Cúcuta. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 23-33. doi: 10.19053/20278306.v8. n1.2017.736823
Hernández-Gil, C., Figueroa-Ramírez, E. F., & Correa-Corrales, L. E. (2018). Reposicionamiento de marca: el camino hacia la competitividad de las pequeñas y medianas empresas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 33-46. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8505
Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación, ICONTEC. (2004). Norma Técnica Colombiana NTC-ISO 14001. Bogotá, Colombia: ICONTEC. Recuperado de: http://www.ins.gov.co/normatividad/Lineamientos%20Sector/NTC-ISO%2014001-2004.pdf?Mobile=1&Source=%2Fnormatividad%2F_layouts%2Fmobile%2Fview%2Easpx%3FList%3D9a3eeed1%252Dadb1%252D4363%252D8458%252Da3cd9d2b4835%26View%3D355f8e3f%252D6790%252D4274%252Db220%
Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación, ICONTEC. (2007). Norma Técnica Colombiana NTC-OHSAS 18001. Bogotá, Colombia: ICONTEC. Recuperado de: http://www.mincit.gov.co/mintranet/loader.php?lServicio=Documentos&lFuncion=verPdf&id=67471&name=NTC-OHSAS18001.pdf&prefijo=file
López-Celis, D. M., & Peñalosa-Otero, M. E. (2017). La segmentación en la compra de productos socialmente responsables en Colombia y su impacto en el marketing. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17 (2), 6-14.
Mora, V. (2007). Análisis de las Etapas Evolutivas de las empresas Familiares en la Ciudad de Florencia, Caquetá: Cinco Casos del Sector Comercial. (Tesis de Maestría). Florencia, Colombia: Universidad del Valle.
Morales-Rubianno, M. E., Ortiz-Riaga, C., Duque-Orozco, Y. V., & Plata-Pacheco, P. A. (2017). Fuentes de conocimiento e imágenes de la innovación en micro y pequeñas empresas de turismo: agencias de viajes y hoteles en Bogotá y Pereira. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 217-230. doi: 10.19053/20278306.v7. n2.2017.6081
Muñoz-Saravia, A. (2007). Los Métodos Cuantitativo y Cualitativo en la evaluación de impactos en proyectos de inversión social. (Tesis doctoral). Recuperado de: http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2007/ams/index.htm
Organización Internacional para la Normalización -ISO. (2008). Norma Internacional ISO 9001. Ginebra: Translation Management Group.
Pérez, R. I., & Ramírez, M. d. (9 de febrero de 2015). ¿Por qué fracasan las Pymes en Colombia?. Revista Dinero. Recuperado de: http://www.dinero.com/economia/articulo/pymes-colombia/212958
Revista Dinero (14 de abril de 2016). Mipymes generan alrededor del 67% del empleo en Colombia. Recuperado de: https://www.dinero.com/edicion-impresa/pymes/articulo/evolucion-y-situacion-actual-de-las-mipymes-en-colombia/222395
Revista Semana (9 de mayo de 2015). Empresas de Familia: ¿Por qué fracasan?. Recuperado de: http://www.semana.com/economia/articulo/empresas-familiares-por-que-no-sobreviven/441465-3
Sánchez, A., Hernández, T. J., Martínez, E., Villegas, E., & García, C. (2018). Cultura organizacional en microempresas activadoras del desarrollo local. Margen: revista de trabajo social y ciencias sociales, 89 (6), 1-10.
Tagiuri, R., & Davis, J. (1982). Bivalent attributes of the family firm. Family Business Review, 9, 107-119.
Vargas-Jiménez, I. (2012). La Entrevista en la Investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista Calidad en la Educación Superior, 3 (1), 119-139.
Vergara-Arrieta, J. J. (2015). Los sistemas de medición del desempeño estratégico frente a la competitividad y sustentabilidad. Saber, Ciencia y Libertad, 10 (2), 17-26. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5295019