Bilingualism Policy: Discursive Reconfiguration of the Concept of Bilingual Nation and Citizen
DOI:
https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.11739Keywords:
bilingual nation, bilingualism policy, critical discourse analysisAbstract
The article presents preliminary results in the discursive reconfiguration of the concepts of nation and citizen within the framework of a research study that
explores social representations and identities based on the circulating discourses of the educational policy of bilingualism in Colombia. The postulates of the Critical Discourse Analysis (CDA) allow to undertake a conceptual and methodological approach from a corpus which incorporates sections from some editions of the Altablero newspaper and from documents related to the subject of bilingualism policy that have been published online by the Colombian Ministry of Education (MEN). The paper especially analyses textual fragments that promote a socio-cultural assimilation
that is discursively represented in the conception of the bilingual nation as a legitimate aspiration and a cultural asset that requires bilingual citizens as a fundamental condition of belonging and acceptance both in the projected nation and in the global communit
Downloads
References
Arnoux, E.N. de & Bain, R. (2015). Política, lingüística y enseñanza de lenguas. Biblos.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. T. Kauf (trad.). Anagrama. http://epistemh.pbworks.com/f/9.+Bourdieu+Razones+Pr%C3 %A1cticas.pdf
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 8 feb., 1994. Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.
Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1651 del 12 de jul., 2013. Ley de bilingüismo. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/LEY%201651%20DEL%2012%20DE%20JULIO%20DE%20 2013.pdf
Constitución Política de Colombia. (1991). Texto de la Constitución Política. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Documents/Constitucion-PoliticaColombia.pdf
Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Polity Press.
Fernández, M. (2005) La noción de violencia simbólica en la obra de Pierre Bourdieu: una aproximación crítica. Cuadernos de Trabajo Social, 18, 7-31. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0505110007A/7582
Habermas, J. (1987). The Theory of Communicative Action, Volume 2. Lifeworldm and System: A Critique of Functionalist Reason. T. McCarthy (Trans.) Beacon Press.https://uniteyouthdublin.files.wordpress.com/2015/01/4421-the_theory_of_communicative.pdf
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Artes Gráficas Fernández Ciudad. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ ele/marco/cvc_mer.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (1999). Idiomas extranjeros: lineamientos curriculares. Enlace Editores.
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2004). Programa Nacional de Bilingüismo 2004-2019. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-132560_recurso_ pdf_programa_nacional_bilinguismo.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2005). Documentos. Periódico Altablero (37).
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Imprenta Nacional.
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2013). Programa de Fortalecimiento al Desarrollo de Competencias en Lenguas Extranjeras. www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327001_archivo_pdf_terminos_convocatoria.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2014). Programa Nacional de Inglés 2015- 2025 Colombia very well. https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2015). Colombia, la mejor educada en el 2025. Líneas estratégicas de la política educativa del Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-356137_foto_portada.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2016) Modelo para la Implementación
de un Programa de Formadores Nativos Extranjeros. http:// aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/colombiabilingue/1%20Modelo%20de%20implementaci%C3%B3n%20-%20Completo%20en%20espa%C3%B1ol.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2017). Experiencias significativas
del Programa Formadores Nativos Extranjeros. http://aprende. colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/2_%20ExpSignificativas%20
del%20Programa%20Formadores%20Nativos.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN- (s.f.). Términos convocatoria. https://
www.mineducacion.gov.co/1759/articles327001_archivo_pdf_terminos_
convocatoria.pdf
Iván Ricardo Miranda Montenegro - Alberto Fajardo Castañeda
Cuadernos de Lingüística Hispánica n.° 39, 2022. https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.11739 21
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul. www.
researchgate.net/publication/266257708_El_psicoanalisis_su_imagen_y_ su_publico
Negri, A. (2015). Sobre el concepto de Estado-nación. Fundación de los Comunes. https://www.diagonalperiodico.net/blogs/fundaciondeloscomunes/sobreconcepto-estado-nacion.html
Pardo, N. (2007) Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva
latinoamericana. OPR-Digital. http://www.bdigital.unal.edu.co/10250/1/
C%C3%B3mo%20hacer%20ACD.pdf
Portillo, J. (2001) Yuxtaposición e inferencia. Thémata, Revista de Filosofía, (44). http://institucional.us.es/revistas/themata/44/27%20Portillo.pdf
Real Academia Española -RAE-. (2019). Necesitar. https://dle.rae.es/?id=QKOYS1s
Sandoval, R. (2016). Escuela y ciudadanía en la sociedad del conocimiento.
Convenio Andrés Bello. Universidad Externado de Colombia. https:// convenioandresbello.org/cab/wp-content/uploads/2019/06/Escuela_y_ ciudadania_sociedad_conocimiento.pdf
Soler, S. (2011). Análisis crítico del discurso de documentos de política pública en
educación. Forma y Función, 24(1), 75-105. https://revistas.unal.edu.co/ index.php/formayfuncion/article/view/29254/36089
Szul, R. (2009) Lenguaje, nación y Estado: pasado y presente. Economía, Sociedad y
Territorio, 9(31), 561-579. http://www.redalyc.org/articulo.oa Trading Economics. (2020). Global Competitiveness Report. Colombia Competitiveness Index. https://tradingeconomics.com/colombia/
competitiveness-index
Wodak, R. & Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa