Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Bilingualism Policy: Discursive Reconfiguration of the Concept of Bilingual Nation and Citizen

Abstract

The article presents preliminary results in the discursive reconfiguration of the concepts of nation and citizen within the framework of a research study that explores social representations and identities based on the circulating discourses of the educational policy of bilingualism in Colombia. The postulates of the Critical Discourse Analysis (CDA) allow to undertake a conceptual and methodological approach from a corpus which incorporates sections from some editions of the Altablero newspaper and from documents related to the subject of bilingualism policy that have been published online by the Colombian Ministry of Education (MEN). The paper especially analyses textual fragments that promote a socio-cultural assimilation that is discursively represented in the conception of the bilingual nation as a legitimate aspiration and a cultural asset that requires bilingual citizens as a fundamental condition of belonging and acceptance both in the projected nation and in the global community.

Keywords

bilingual nation, bilingualism policy, critical discourse analysis

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Iván Miranda Montenegro

Instituto Internacional de Idiomas, Seccional Sogamoso, Docente-investigador


References

  1. Arnoux, E.N. de & Bain, R. (2015). Política, lingüística y enseñanza de lenguas. Biblos.
  2. Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. T. Kauf (trad.). Anagrama. http://epistemh.pbworks.com/f/9.+Bourdieu+Razones+Pr%C3 %A1cticas.pdf
  3. Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 8 feb., 1994. Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.
  4. Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1651 del 12 de jul., 2013. Ley de bilingüismo. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/LEY%201651%20DEL%2012%20DE%20JULIO%20DE%20 2013.pdf
  5. Constitución Política de Colombia. (1991). Texto de la Constitución Política. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Documents/Constitucion-PoliticaColombia.pdf
  6. Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Polity Press.
  7. Fernández, M. (2005) La noción de violencia simbólica en la obra de Pierre Bourdieu: una aproximación crítica. Cuadernos de Trabajo Social, 18, 7-31. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0505110007A/7582
  8. Habermas, J. (1987). The Theory of Communicative Action, Volume 2. Lifeworldm and System: A Critique of Functionalist Reason. T. McCarthy (Trans.) Beacon Press.https://uniteyouthdublin.files.wordpress.com/2015/01/4421-the_theory_of_communicative.pdf
  9. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Artes Gráficas Fernández Ciudad. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ ele/marco/cvc_mer.pdf
  10. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (1999). Idiomas extranjeros: lineamientos curriculares. Enlace Editores.
  11. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2004). Programa Nacional de Bilingüismo 2004-2019. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-132560_recurso_pdf_programa_nacional_bilinguismo.pdf
  12. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2005). Documentos. Periódico Altablero (37).
  13. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Imprenta Nacional.
  14. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2013). Programa de Fortalecimiento al Desarrollo de Competencias en Lenguas Extranjeras. www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327001_archivo_pdf_terminos_convocatoria.pdf
  15. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2014). Programa Nacional de Inglés 2015- 2025 Colombia very well. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
  16. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2015). Colombia, la mejor educada en el 2025. Líneas estratégicas de la política educativa del Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356137_foto_portada.pdf
  17. Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2016) Modelo para la Implementación de un Programa de Formadores Nativos Extranjeros. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/colombiabilingue/1%20Modelo%20de%20implementaci%C3%B3n%20-%20Completo%20en%20espa%C3%B1ol.pdf
  18. Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2017). Experiencias significativas del Programa Formadores Nativos Extranjeros. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/2_%20ExpSignificativas%20del%20Programa%20Formadores%20Nativos.pdf
  19. Ministerio de Educación Nacional -MEN- (s.f.). Términos convocatoria. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles327001_archivo_pdf_terminos_convocatoria.pdf
  20. Iván Ricardo Miranda Montenegro - Alberto Fajardo Castañeda Cuadernos de Lingüística Hispánica n.° 39, 2022. https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.11739 21
  21. Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul. www.researchgate.net/publication/266257708_El_psicoanalisis_su_imagen_y_su_publico
  22. Negri, A. (2015). Sobre el concepto de Estado-nación. Fundación de los Comunes. https://www.diagonalperiodico.net/blogs/fundaciondeloscomunes/sobreconcepto-estado-nacion.html
  23. Pardo, N. (2007) Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana. OPR-Digital. http://www.bdigital.unal.edu.co/10250/1/C%C3%B3mo%20hacer%20ACD.pdf
  24. Portillo, J. (2001) Yuxtaposición e inferencia. Thémata, Revista de Filosofía, (44). http://institucional.us.es/revistas/themata/44/27%20Portillo.pdf
  25. Real Academia Española -RAE-. (2019). Necesitar. https://dle.rae.es/?id=QKOYS1s
  26. Sandoval, R. (2016). Escuela y ciudadanía en la sociedad del conocimiento. Convenio Andrés Bello. Universidad Externado de Colombia. https://convenioandresbello.org/cab/wp-content/uploads/2019/06/Escuela_y_ciudadania_sociedad_conocimiento.pdf
  27. Soler, S. (2011). Análisis crítico del discurso de documentos de política pública en educación. Forma y Función, 24(1), 75-105. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/29254/36089
  28. Szul, R. (2009) Lenguaje, nación y Estado: pasado y presente. Economía, Sociedad y Territorio, 9(31), 561-579. http://www.redalyc.org/articulo.oa
  29. Trading Economics. (2020). Global Competitiveness Report. Colombia Competitiveness Index. https://tradingeconomics.com/colombia/competitiveness-index
  30. Wodak, R. & Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.