Bilingualism Policy: Discursive Reconfiguration of the Concept of Bilingual Nation and Citizen

Authors

  • Ivan Miranda Montenegro Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Alberto Fajardo Castañeda Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.11739

Keywords:

bilingual nation, bilingualism policy, critical discourse analysis

Abstract

The article presents preliminary results in the discursive reconfiguration of the concepts of nation and citizen within the framework of a research study that
explores social representations and identities based on the circulating discourses of the educational policy of bilingualism in Colombia. The postulates of the Critical Discourse Analysis (CDA) allow to undertake a conceptual and methodological approach from a corpus which incorporates sections from some editions of the Altablero newspaper and from documents related to the subject of bilingualism policy that have been published online by the Colombian Ministry of Education (MEN). The paper especially analyses textual fragments that promote a socio-cultural assimilation
that is discursively represented in the conception of the bilingual nation as a legitimate aspiration and a cultural asset that requires bilingual citizens as a fundamental condition of belonging and acceptance both in the projected nation and in the global communit

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Miranda Montenegro, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Instituto Internacional de Idiomas, Seccional Sogamoso, Docente-investigador

References

Arnoux, E.N. de & Bain, R. (2015). Política, lingüística y enseñanza de lenguas. Biblos.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. T. Kauf (trad.). Anagrama. http://epistemh.pbworks.com/f/9.+Bourdieu+Razones+Pr%C3 %A1cticas.pdf

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 8 feb., 1994. Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.

Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1651 del 12 de jul., 2013. Ley de bilingüismo. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/LEY%201651%20DEL%2012%20DE%20JULIO%20DE%20 2013.pdf

Constitución Política de Colombia. (1991). Texto de la Constitución Política. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Documents/Constitucion-PoliticaColombia.pdf

Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Polity Press.

Fernández, M. (2005) La noción de violencia simbólica en la obra de Pierre Bourdieu: una aproximación crítica. Cuadernos de Trabajo Social, 18, 7-31. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0505110007A/7582

Habermas, J. (1987). The Theory of Communicative Action, Volume 2. Lifeworldm and System: A Critique of Functionalist Reason. T. McCarthy (Trans.) Beacon Press.https://uniteyouthdublin.files.wordpress.com/2015/01/4421-the_theory_of_communicative.pdf

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Artes Gráficas Fernández Ciudad. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ ele/marco/cvc_mer.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (1999). Idiomas extranjeros: lineamientos curriculares. Enlace Editores.

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2004). Programa Nacional de Bilingüismo 2004-2019. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-132560_recurso_ pdf_programa_nacional_bilinguismo.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2005). Documentos. Periódico Altablero (37).

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Imprenta Nacional.

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2013). Programa de Fortalecimiento al Desarrollo de Competencias en Lenguas Extranjeras. www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327001_archivo_pdf_terminos_convocatoria.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2014). Programa Nacional de Inglés 2015- 2025 Colombia very well. https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2015). Colombia, la mejor educada en el 2025. Líneas estratégicas de la política educativa del Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-356137_foto_portada.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2016) Modelo para la Implementación

de un Programa de Formadores Nativos Extranjeros. http:// aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/colombiabilingue/1%20Modelo%20de%20implementaci%C3%B3n%20-%20Completo%20en%20espa%C3%B1ol.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2017). Experiencias significativas

del Programa Formadores Nativos Extranjeros. http://aprende. colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/2_%20ExpSignificativas%20

del%20Programa%20Formadores%20Nativos.pdf

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (s.f.). Términos convocatoria. https://

www.mineducacion.gov.co/1759/articles327001_archivo_pdf_terminos_

convocatoria.pdf

Iván Ricardo Miranda Montenegro - Alberto Fajardo Castañeda

Cuadernos de Lingüística Hispánica n.° 39, 2022. https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.11739 21

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul. www.

researchgate.net/publication/266257708_El_psicoanalisis_su_imagen_y_ su_publico

Negri, A. (2015). Sobre el concepto de Estado-nación. Fundación de los Comunes. https://www.diagonalperiodico.net/blogs/fundaciondeloscomunes/sobreconcepto-estado-nacion.html

Pardo, N. (2007) Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva

latinoamericana. OPR-Digital. http://www.bdigital.unal.edu.co/10250/1/

C%C3%B3mo%20hacer%20ACD.pdf

Portillo, J. (2001) Yuxtaposición e inferencia. Thémata, Revista de Filosofía, (44). http://institucional.us.es/revistas/themata/44/27%20Portillo.pdf

Real Academia Española -RAE-. (2019). Necesitar. https://dle.rae.es/?id=QKOYS1s

Sandoval, R. (2016). Escuela y ciudadanía en la sociedad del conocimiento.

Convenio Andrés Bello. Universidad Externado de Colombia. https:// convenioandresbello.org/cab/wp-content/uploads/2019/06/Escuela_y_ ciudadania_sociedad_conocimiento.pdf

Soler, S. (2011). Análisis crítico del discurso de documentos de política pública en

educación. Forma y Función, 24(1), 75-105. https://revistas.unal.edu.co/ index.php/formayfuncion/article/view/29254/36089

Szul, R. (2009) Lenguaje, nación y Estado: pasado y presente. Economía, Sociedad y

Territorio, 9(31), 561-579. http://www.redalyc.org/articulo.oa Trading Economics. (2020). Global Competitiveness Report. Colombia Competitiveness Index. https://tradingeconomics.com/colombia/

competitiveness-index

Wodak, R. & Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Gedisa

Published

2022-02-15

How to Cite

Montenegro, I. M., & Fajardo Castañeda, A. (2022). Bilingualism Policy: Discursive Reconfiguration of the Concept of Bilingual Nation and Citizen . Cuadernos De Lingüística Hispánica, (39), 1–21. https://doi.org/10.19053/0121053X.n39.2022.11739

Issue

Section

Language and society