The Reception of the Irony in the Classroom
Abstract
This article examines the most significant results of the research “The reception of verbal irony in the classroom. Analysis of the reflections of trainee and practicing teachers on their previous experience as students.” From a historicalhermeneutical interest, it analyzes 74 surveys and 32 semi-structured interviews addressed to students and graduates of the bachelor’s degree in Literature and Spanish Language of the Universidad del Quindío who have participated in subjects related to humor and irony, as part of an exercise memory that enhances their pedagogical practice. This article addresses two fronts of analysis: 1) the perception of irony during the school process; 2) the formative value of irony. From them, what previous studies indicate about metapragmatic awareness is confirmed and a favorable perception of irony is detected, as a preparatory-reparative of classroom environments and as an ally for cognitive development.
Keywords
teachers, verbal irony, students, class environment
Author Biography
Diego Arias Cortes
Máster Universitario en Estudios Hispánicos, Universidad de Cádiz. Profesor del programa de Licenciatura
en Literatura y Lengua Castellana, Universidad del Quindío.
Luisa Fernanda Ciro Solórzano
Magíster en Ciencias de la Educación, Universidad del Quindío. Profesora de la Escuela Normal Superior del
Quindío
Miguel Ángel Caro Lopera
Magíster en Lingüística (Universidad Tecnológica de Pereira) y estudiante del Doctorado en Ciencias de la Educación (Universidad del Quindío, RUDECOLOMBIA). Profesor del Programa de Español y Literatura y miembro del grupo de investigación DiLeMa (Didáctica de la Lengua Materna y la Literatura), Universidad del Quindío. Correo electrónico: macaro@uniquindio.edu.co
References
- Alba-Juez, L. (2002). Análisis de las funciones y estrategias del discurso irónico. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/3383/1/T21310.pdf
- Arias, D., Gutiérrez, J. & Caro, M. (2021). La ironía del profesor de bachillerato: funciones y efectos perlocutivos. Análisis de una muestra representativa. La ironía del profesor de bachillerato: funciones y efectos perlocutivos. Análisis de una muestra representativa. Lenguaje, 49(2), 338-364. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v49i2.11003. DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v49i2.11003
- Ballart, P. (1994). Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona: Quaderns Crema.
- Booth, W. (1986). Retórica de la ironía. Madrid: Taurus.
- Caro, M. (2021). Del humor/ironía a la ofensa en el aula: algunos factores detonantes. Enunciación, 26(2), 217-230. https://doi.org/10.14483/22486798.18472, 2021. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.18472
- Crespo, N. (2009). La medición de la conciencia metapragmática de los niños: resolviendo la ambigüedad en la comprensión oral. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 47(2), 69-88. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48832009000200005
- Crespo, N., Benitez, R & Cáceres, P. (2007). La comprensión de las ironías orales. Estudios filológicos, (42), 79-94. DOI: https://doi.org/10.4067/S0071-17132007000100005
- Crespo, N. & Alfaro, P. (2010). Desarrollo tardío del lenguaje: la conciencia metapragmática en la edad escolar. Universitas Psychologica, 9(1), 229-240. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.dtlc
- García, E. (2018). Somos nuestra memoria. Recordar y olvidar. España: Bonalletra Alcompas.
- Gerchunoff, S. (2019). Ironía On. Barcelona: Anagrama
- Gombert, J. (1992). Metalinguistic development. Chicago: University of Chicago Press.
- Gómez, R. (2013). La comunicación didáctica en educación media: el humor, la ironía y la sátira. Recuperado de http://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/709
- Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
- Hess, K., Fernández, G., Avencilla, G. & Silva, A (2019). “¿Ironía para qué?”: reflexiones metapragmáticas en adolescentes. Revista Nthe (31), 20-27.
- Huang, L., Gino, F. & Galinsky, A. (2015). The highest form of intelligence: Sarcasm increases creativity for both expressers and recipients. Organizational Behavior and Human Decision Processes, (131), 162-177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2015.07.001
- Karmiloff-Smith, A. (1994). Más allá de la modularidad. Madrid: Allianza.
- Lakoff, G. (2007). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense.
- Martínez-Miguélez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
- Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E. & Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Bogotá: Ediciones de la U.
- Piatti, G. (2009). La ironía: una estrategia evaluativa encubierta. Puertas abiertas, (5), 1-9. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4360/pr.4360.pdf
- Pinzón, J., Gaitán, L. & Sabogal, L. (2019). La ironía como recurso discursivo de cinco docentes de colegios privados en Bogotá. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/547
- Rodríguez-Rosique, S. (2009). Una propuesta neogriceana. En L. Ruiz-Gurillo y X. Padilla-García (eds.), Dime cómo ironizas y te diré quién eres (pp. 109-132).
- Rojas-Barahona, C. (2017). Funciones ejecutivas y Educación. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
- Ruiz-Gurillo, L. (2012). La lingüística del humor en español. Madrid: Arco/Libros.
- Ruiz-Gurillo, L. (2019). El humor como hecho pragmático en español. Revista de Investigación Lingüística, (22), 183-198. DOI: https://doi.org/10.6018/ril.381161
- Schoentjes, P. (2003). La poética de la ironía. Madrid: Cátedra.
- Searle, J. (1994). Actos de habla. Barcelona: Editorial Planeta.
- Torrealba, M. (2004). La interacción docente y el discurso pedagógico de la ironía. Educere: Investigación arbitrada, (26), 355-360.
- Torres-Hernández, F. (2012). El lugar de la ironía en el aula universitaria. Educación y Educadores, 15(3), 461-475. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2012.15.3.7
- Verde-Ruiz, S. (2015). El desarrollo de la competencia pragmática: aproximación al estudio del procesamiento pragmático del lenguaje. Universidad de Salamanca. https://pdfs.semanticscholar.org/93c6/412d009a39b27b4e6f89033ca98cb88de531.pdf
- Verschueren, J. (1999). Understanding Pragmatics. London: Arnold.
- Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Editorial Crítica.
- Yus-Ramos, F. (2009). Saturación contextual en la comprensión de la ironía. En Leonor Ruiz-Gurillo y Xose Padilla-García (eds.), Dime cómo ironizas y te diré quién eres (309-331).