Reading Comprehension and School Performance

La comprensión lectora y el rendimiento escolar

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MIGUEL ÁNGEL GARCÍA GARCÍA
MAYRA ALEJANDRA ARÉVALO DUARTE
CÉSAR AUGUSTO HERNÁNDEZ SUÁREZ

Abstract

This study is aimed to determine the relationships between the level of reading
comprehension of the students and their academic performance. A descriptive study and
a correlational statistical analysis are carried out. The Reading Competency Test for High
School was applied to students of both sexes among ages of 13 and 14 of the ninth grade
of basic education of a public educational institution. From the descriptive analysis the
students present difficulties at a textual, inferential and contextual level; in the correlation-
al analysis of the data of the different subjects (natural sciences, social sciences, Spanish
language and mathematics) they have a positive significant correlation, but it does not
necessarily mean the existence of a cause-effect relationship 

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Author Biographies (SEE)

MIGUEL ÁNGEL GARCÍA GARCÍA, Universidad Francisco de Paula Santander

Mg. Educación y TIC, Universidad de Salamanca, España. Docente Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia. Grupo de Investigación en Pedagogía y Prácticas Pedagógicas (GIPEPP). Línea de Investigación Lenguaje y Saberes.

MAYRA ALEJANDRA ARÉVALO DUARTE, Universidad Francisco de Paula Santander

Doctora en Educación y TIC, Universidad de Salamanca, España. Docente Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia.

CÉSAR AUGUSTO HERNÁNDEZ SUÁREZ, Universidad Francisco de Paula Santander

Magíster en Enseñanza de las Ciencias, Universidad Nacional Experimental de Táchira, Venezuela. Docente Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia.

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