Reading Comprehension and School Performance

Authors

  • MIGUEL ÁNGEL GARCÍA GARCÍA Universidad Francisco de Paula Santander
  • MAYRA ALEJANDRA ARÉVALO DUARTE Universidad Francisco de Paula Santander
  • CÉSAR AUGUSTO HERNÁNDEZ SUÁREZ Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8126

Keywords:

reading comprehension, school performance, learning strategies

Abstract

This study is aimed to determine the relationships between the level of reading comprehension of the students and their academic performance. A descriptive study and a correlational statistical analysis are carried out. The Reading Competency Test for High School was applied to students of both sexes among ages of 13 and 14 of the ninth grade of basic education of a public educational institution. From the descriptive analysis the students present difficulties at a textual, inferential and contextual level; in the correlation- al analysis of the data of the different subjects (natural sciences, social sciences, Spanish language and mathematics) they have a positive significant correlation, but it does not necessarily mean the existence of a cause-effect relationship 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MIGUEL ÁNGEL GARCÍA GARCÍA, Universidad Francisco de Paula Santander

Mg. Educación y TIC, Universidad de Salamanca, España. Docente Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia. Grupo de Investigación en Pedagogía y Prácticas Pedagógicas (GIPEPP). Línea de Investigación Lenguaje y Saberes.

MAYRA ALEJANDRA ARÉVALO DUARTE, Universidad Francisco de Paula Santander

Doctora en Educación y TIC, Universidad de Salamanca, España. Docente Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia.

CÉSAR AUGUSTO HERNÁNDEZ SUÁREZ, Universidad Francisco de Paula Santander

Magíster en Enseñanza de las Ciencias, Universidad Nacional Experimental de Táchira, Venezuela. Docente Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia.

References

Altman, D. A. (1997). Practical Statistics for Medical Research. London: Chapman & Hall.

Avendaño, G. S. (2016). La lectura crítica en educación básica secundaria y media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 207-232. http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4916. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4916

Barletta, N. (2001). Intervención metodológica para el desarrollo de las competencias lectoras desde un área particular. En I Coloquio internacional y III Regional de la Cátedra UNESCO para la lectura y la escritura en América Latina. Universidad del Valle. Cartagena, Colombia.

Belmonte, E. (2006). Marcos teóricos de las pruebas PISA. Conocimientos y destrezas en Matemáticas, Lectura, Ciencias y Solución de problemas. España: Inecse.

Borrero, L. (2008). Enseñando a leer: teoría y práctica e intervención. Bogotá: Norma.

Caso-Niebla, J., & Hernández-Guzmán, L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 487-501.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cisneros, M., Olave, G. & Rojas, I. (2012). Cómo mejorar la capacidad inferencial en estudiantes universitarios. Educación Educadores, 15(1), 45-61. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2012.15.1.3 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2012.15.1.3

Coiro, J. (2003). Comprensión de lectura en internet: ampliando lo que entendemos por comprensión de lectura para incluir las nuevas competencias. Eduteka. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/modulos/1/163/180/1

Coll, C. (2005). Lectura y alfabetismo en la sociedad de la información. UOC Papers Revista sobre la Sociedad del Conocimiento, (1). Recuperado de http://www.uoc.edu/uocpapers/1/dt/esp/coll.pdf

Dawson-Saunders, B. & Trapp, R.G. (1996). Bioestadística médica. México: El Manual Moderno.

Ferreiro, E. (2002). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Fondo de Cultura Económica.

Galindo, A. & Moreno, L. M. (2014). Formación bilingüe en licenciatura de Lenguas Modernas y comprensión lectora argumentativa. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (23), 171-190. https://doi.org/10.19053/0121053X.2345. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.2345

Gómez, I. M., García, J. A., Vila, J. O., Elosúa, M. R. & Rodríguez, R. (2014). The Dual Processes Hypothesis in Mathematics Performance: Beliefs, Cognitive Reflection, Working Memory and Reasoning. Learning and Individual Differences, (29), 67-73. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.10.001

Grupo de Investigación DiLeMa. (2008a). Estado del arte de las concepciones sobre prácticas de lectura y escritura en la educación básica y media colombiana. Armenia: Universidad del Quindío.

Grupo de Investigación DiLeMa. (2008b). Propuestas dirigidas a los establecimientos educativos para cualificar los procesos de desarrollo de competencias comunicativas en los estudiantes. Armenia: Universidad del Quindío.

Grupo Heterolalia. (2007). Aportes de una experiencia universitaria en lectura y escritura para la consolidación de una política Institucional. En I Encuentro Nacional de Discusión sobre Políticas Institucionales para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura en la Educación Superior. ASCUN y Red Nacional de Discusión sobre Lectura y Escritura en Educación Superior.

Icfes. (2010). Informe evaluaciones internacionales. Colombia en Pisa 2009 síntesis de resultados. Bogotá: Icfes.

Icfes. (2013). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación. Alineación del examen Saber 11. Bogotá: Icfes.

León, J. A. (Coord.). (2003). Conocimiento y discurso: claves para inferir y comprender. España: Pirámide.

Llorens, A. C., Gil, L., Vidal-Abarca, E., Martínez, T., Maña, A. & Gilabert, R. (2011). Prueba de Competencia Lectora para Educación Secundaria (CompLEC). Psicothema, 23(4), 808-817.

López, G. & Arciniegas, E. (2003). El uso de estrategias metacognitivas en la comprensión de textos escritos. Lenguaje, (31), 118-141.

Martín, A. & Luna del Castillo J. D. (1993). Bioestadística para las ciencias de la salud. Madrid: Orma.

May, O. et. al. (2001). Las competencias lectoras en los estudiantes universitarios. En Lectura y escritura para aprender a pensar. I Coloquio Internacional y III Regional de la Cátedra UNESCO para la Lectura y la Escritura en América Latina, Cartagena, Colombia.

Milton, J. S. & Tsokos, J. O. (2001). Estadística para biología y ciencias de la salud. Madrid: Interamericana McGrawHill.

Moreno, V. (2005). Lectores competentes. Revista de educación, (num. ext), 153-167.

Muñoz, A. E. & Ocaña, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 223-244. http://dx.doi.org/10319053/01211053X.n29.2017.5865. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Nieto, J. E. (2006). Estrategias de comprensión del discurso escrito expositivo: evaluación e intervención. Barcelona: Edicions Universitat Barcelona.

OCDE. (2006). La competencia lectora. PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Recuperado de http://siie.tamaulipas.gob.mx/sistemas/docs/Pisa/comprension_lectora_PISA.pdf

Ochoa, O. O. & García, A. M. (2013). La secuencia didáctica como estratégica en la enseñanza del ensayo argumentativo. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 199-217.

Ortiz, C. A. (2008). Comprensión y producción de textos argumentativos en estudiantes de básica secundaria. En VII Taller Nacional para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje. Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga.

Perilla, A., Rincón, G., Gil, J. S. & Salas, R. (2004). El mejoramiento de los procesos de comprensión de textos académicos en el ámbito universitario. Lenguaje, (32), 159-182. DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v32i0.4812

Salmerón, L., García, A. & Vidal-Abarca, E. (2018). The Development of Adolescents' Comprehension-Based Internet Reading Activities. Learning and Individual Differences, (61), 31-39. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.11.006

Sánchez, E., García, J. R. & Rosales, J. (2010). La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó.

Serna, J. L. & Díaz, J. E. (2015). Propuesta didáctica para la comprensión crítica en la Universidad La Gran Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (25), 165-180. https://doi.org/10.19053/0121053X.3376. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.3376

Solé, I. (2007). Estrategias de lectura/Reading Strategies. México: Advanced Marketing.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, (59), 43-61. DOI: https://doi.org/10.35362/rie590456

Sweet, A. P. & Snow, C. E. (Eds.). (2003). Rethinking Reading Comprehension. Solving Problems in the Teaching of Literacy. New York: Guilford Publications.

Van Dijk, T. A. & Kintsch, W. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press.

Published

2018-06-20

How to Cite

GARCÍA GARCÍA, M. ÁNGEL, ARÉVALO DUARTE, M. A., & HERNÁNDEZ SUÁREZ, C. A. (2018). Reading Comprehension and School Performance. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (32), 155–174. https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8126

Issue

Section

Language pedagogy

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.