Role of Discourse Markers in Reading Comprehension
Abstract
This paper is the result of a study aimed at determining whether the absence of discourse markers —information structurers and connectors— affects the level of reading comprehension. For this purpose, an experiment was implemented with firstsemester students from various academic programs of a Colombian public university using a quantitative-descriptive approach with a quasi experimental design, through a reading comprehension test with a control group and an experimental one. The experimental group received the text without the markers. The data were analyzed based on a statistical test of the research hypothesis. The results showed that the presence —or absence— of this class of markers does not affect the processing of literal or inferential information from the text; however, it does so concerning the metalinguistic processing of the text, which implies a higher level of abstraction on the part of the reader.
Keywords
reading comprehension, connectors, information structures, metalinguistic skills, and discourse markers
References
- Al-Qahtani, A. A. (2015). The Effect of Explicit Instruction of Textual Discourse Markers on Saudi EFL Learners’ Reading Comprehension. English Language Teaching, 8(4), 57-66. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v8n4p57
- Al-Surmi, M. (2011). Discourse Markers and Reading Comprehension: Is there an effect? Theory & Practice in Language Studies, 1(12), 1673-1678. https://doi.org/10.4304/tpls.1.12.1673-1678
- Archila, P. A., Luna-Calderón, P. & Mesa-Piñeros, M. (2017). El empleo espontáneo de conectores y vocabulario relacionado con las ciencias: implicaciones en la argumentación escrita. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 3-23. https://rodin.uca.es/handle/10498/18843
- Asassfeh, S. M. (2014). Linguistic Intelligence and Logical Intelligence: Which Is Determinant for Logical Connector (LC) Comprehension by EFL Readers? Southern African Linguistics and Applied Language Studies,32(3), 357-363. https://doi.org/10.2989/16073614.2014.997066
- Bisbe, L. L. (2018). ‘No obstante, no es parte de esta discusión…’. Aportes para el estudio de una estrategia interpersonal de guía al lector en la comprensión de textos académicos. Lengua y Habla, 23, 470-477. https://www.redalyc.org/journal/5119/511966657027/511966657027.pdf
- Cabrera, M. & Caruman, S. (2018). Relación entre tipo de texto y comprensión lectora en una prueba estandarizada chilena. Perfiles Educativos, 40(161), 107-127. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300107
- Caracas, B. & Ornelas, M. (2019). La evaluación de la comprensión lectora en México. El caso de las pruebas EXCALE, PLANEA y PISA. Perfiles Educativos, 41(64), 8-27. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.59087
- Cortés, J. A., Daza, J. & Castañeda, J. G. (2019). Relación del entorno socioeconómico con el desempeño de la comprensión lectora en universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 25(4), 119-133. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7202003
- De-La-Peña, C. & Ballell, D. (2019). Comprensión lectora: contribución de la memoria de trabajo verbal en Educación Primaria diferenciada. Ocnos Revista de Estudios sobre Lectura, 18(1), 31-40. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.1.1898
- Figueroa, S. & Gallego, J. L. (2018). Vocabulario y comprensión lectora en escolares chilenos de primer ciclo básico. Ocnos Revista de Estudios sobre Lectura, 17(1), 32-42. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.1.1521
- García, J. & García, D. (2012). Políticas lingüísticas en Colombia: tensiones entre políticas para lenguas mayoritarias y lenguas minoritarias. Boletín de Filología, 47(2), 47-70. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/26550
- Gómez, J. D. (2017). A Model for the Strategic Use of Metacognitive Reading Comprehension Strategies. Profile, Issues in Teachers Professional Development, 19(2), 187-201. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.58826
- Hernández, J. & Sanabria, K. M. (2018). Estrategias metacognitivas: engranaje de la comprensión lectora. La Tercera Orilla, (21), 51-64. https://doi. org/10.29375/21457190.3475
- Herrada-Valverde, G. & Herrada, R. I. (2017). Análisis del proceso de comprensión lectora de los estudiantes desde el modelo construcción-integración. Perfiles Educativos, 39(157), 181-197. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018526982017000300181&script=sci_abstract&tlng=pt
- Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Cognitive Complexity and the Linguistic Marking of Coherence Relations: A Parallel Corpus Study. Journal of Pragmatics, 121, 113-131. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.10.010
- Jafarinejad, R., & Tavakoli, M. (2011). Investigating the Relationship Between Discourse Markers, Language Proficiency and Reading Comprehension: A Case of Some Iranian University Students. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 15, 1526-1530. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.324
- Jiménez Cuellar, J. A. (2016). Consciencia metalingüística y comprensión lectora: un estudio con niños de primaria [Trabajo de grado] Universidad Autónoma de Querétaro, Facultad de Psicología. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.12513.86884
- Londoño, D. A. (2015). De la lectura y la escritura a la literacidad: una revisión del estado del arte. Anagramas: Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 13(26), 197-220. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/1484
- Medina, I. P. & González, C. (2021). La construcción de inferencias en la comprensión lectora: una investigación correlacional. Educatio Siglo XXI, 39(1), 167-188. https://doi.org/10.6018/educatio.451971
- Moncada, F. (2018). Interacción entre conectores y conocimiento previo en el procesamiento de la coherencia causal. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 76, 179-196. https://doi.org/10.5209/CLAC.62504
- Ochoa, M. E., Del Río, N. E., Mellone, C. & Simonetti, C. E. (2019). Eficacia de un programa de mejora de la comprensión lectora en Educación Primaria. Revista de Psicología y Educación, 14(1), 63-73. https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.172
- Pascual-Gómez, I. & Carril-Martínez, I. (2017). Relación entre la comprensión lectora, la ortografía y el rendimiento: un estudio en Educación Primaria. Ocnos Revista de Estudios sobre Lectura, 16(1), 7-17. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1167
- Platas-García, A., Castro-Manzano, J. M., Reyes-Meza, V. & Gaona-Gordillo, I. (2018). Influencia de la longitud, la complejidad y la inferencia en la resolución de pruebas de comprensión lectora inferencial. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 73-92. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.006
- Portolés, J. (2001). Marcadores del discurso. Ariel. https://www.academia.edu/39560733/Los_marcadores_del_discurso_2016_
- Quispe-Morales, R. A. (2022). Desarrollo de la conciencia metalingüística para la comprensión lectora en castellano como segunda lengua. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.11
- Romero-Contreras, S., Silva-Maceda, G. & Snow, C. E. (2021). Vocabulario académico y habilidades de lenguaje académico: predictores de la comprensión lectora de estudiantes de primaria y secundaria en México. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 58(2). https://dx.doi.org/10.7764/pel.58.2.2021.4
- Romero, M.A., Linares, R. & Rivera, Z. (2017). La lectura como práctica socio-cultural. Bibliotecas. Anales de Investigación, 13(2), 224-230. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/57733
- Schleicher, A., & Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2019). PISA 2018 Insights and Interpretations. OCDE. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
- Sepúlveda-Torres, L., Sanches, M., & Aluísio, S. M. (2019). Automatic Detection and Correction of Discourse Marker Errors Made by Spanish Native Speakers in Portuguese Academic Writing. Language Resources and Evaluation, 53(3), 525-558. https://doi.org/10.1007/s10579-019-09467-3
- Van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. (2015). Connectives as Processing Signals:
- How Students Benefit in Processing Narrative and Expository Texts. Discourse Processes, 52(1), 47-76. https://doi.org/10.1080/0163853X.2014.905237
- Vega, Y., Torres, A. M. & Del Campo, M. (2017). Habilidades metamorfológicas y su incidencia en la comprensión lectora. Revista Signos, 50(95), 453-471. http://doi.org/10.4067/S0718-09342017000300453
- Vyatkina, N. (2013). Specific Syntactic Complexity: Developmental Profiling of Individuals Based on an Annotated Learner Corpus. The Modern Language Journal, 97(S 1), 11-30. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2012.01421.x