Production views and scientific collaboration networks. Indicators and comparatives. South America and other countries
Abstract
Objective: To carry out a comparative analysis of scientific production between South America and other latitudes. The study and analysis of variables related to production based on cartograms, number of researchers per million inhabitants, investment resources in ST&I and collaboration networks, among others, is provided.
Originality/contribution: The production of scientific knowledge has become an important factor in countries and higher education institutions, being associated as an indicator of development, with principles demanded by quality accreditation agencies.
Method: It is approached under a descriptive quantitative structure, with the help of relational indicators.
Strategies/information collection: Collection of information through cartograms in order to determine the trend of gaps from mapping densities, showing a remarkable growth in Asian countries. Colombia, when compared to countries in South and Central America, shows production indicators below Brazil, Argentina and Mexico, with less human resources and investment; however, when calculating values relative to its context, the picture changes substantially.
Conclusions: In relation to collaboration networks, motivated by the pandemic crisis, we conclude an increase in international participation through co-authorships of scientific articles in the health sector, with an average of approximately 50%. It should be noted that most of this research was carried out in institutions of higher education.
Keywords
producción científica, redes de colaboración, análisis comparativos, cartogramas, indicadores relacionales
Author Biography
Nubia Yaneth Gómez Velasco
Profesora titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Magíster y Especialista en Estadística por la Universidad Nacional de Colombia y licenciada en Matemática y Estadística por la UPTC. Perteneciente al Grupo de Investigación en Estadística (GAMMA) y al grupo de investigación Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana (HISULA). Correo electrónico: nubia.gomez@uptc.edu.co
Luisa Fernanda Ayala Montoya
Economista de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Estudiante vinculada al City College of San Francisco (EE. UU.), perteneciente al Grupo de Investigación en Estadística (GAMMA). Correo electrónico: layala25@mail.ccsf.edu
Nancy Sofia Gómez Velasco
Profesora titular del Instituto de Formación Técnica Profesional Humberto Velásquez García (INFOTEP). Magíster en Educación por la Universidad Simón Bolívar, sede Barranquilla. Perteneciente al grupo de investigación “GRUPINS”. Correo electrónico: nancygomez@infotephvg.edu.co
References
- Aguado López, Eduardo y Arianna Becerril García. “Revista Investigación Económica: análisis bibliométrico a partir de redalyc.org, 2005-2014”. Investigación Económica 75, n.o 295, 2016: 3-30. https://doi.org/10.1016/j.inveco.2016.03.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.inveco.2016.03.001
- Arriojas Tocuyo, Danny D. J. y Tomás D. Marín Velásquez. “Producción científica en Ingeniería: análisis comparativo de países de Suramérica del 2008 al 2018”. Universidad y Sociedad 13, n.o 3, 2021: 84-93.
- Barbosa Pérez, Ehyder M., Henry Vargas Pacheco y Dustin T. Gómez Rodríguez. “Breve estudio bibliométrico sobre economía solidaria”. Cooperativismo & Desarrollo, 28, n.o 118, 2020: 1-20. https://doi.org/10.16925/2382-4220.2020.03.05 DOI: https://doi.org/10.16925/2382-4220.2020.03.05
- Carvajal T., Aarón E. y Eduardo Carvajal R. “Producción científica en ciencias de la salud en los países de América Latina, 2006-2015: análisis a partir de SciELO. Revista Interamericana de Bibliotecología 42, n.o 1, 2019: 15-21. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n1a02 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n1a02
- Chinchilla, Zaida. “Cienciometría: Midiendo la productividad”, 2006. http://www.med.uchile.cl/2005/agosto/2162-cienciometria-midiendo-la-productividad.html (Consultado el 22 de julio de 2021).
- Colciencias, Dirección de Fomento a la Investigación. “Modelo de medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación”, 2015.
- http://www.colciencias.gov.co/sites/default/files/upload/noticias/mediciondegrupos-actene2015.pdf
- Consejo Nacional de Acreditación (CNA). Acuerdo 03 de 2014, “por el cual se aprueban los Lineamientos para la Acreditación Institucional”. https://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_Lin_Ins_2014.pdf
- Cuño Bonito, Justo y Diana E. Soto Arango. “La internacionalización en casa. Una experiencia de pasantía en el confinamiento del Covid-19 en Colombia y España (2000-2020)”. Historia y Memoria, n.o 25, 2022: 345-381. https://doi.org/10.19053/20275137.n25.2022.14542 DOI: https://doi.org/10.19053/20275137.n25.2022.14542
- Domínguez González, Rodrigo y Manoel F. Martins. “Knowledge Management Process: a theoretical-conceptual research”. Gestão & Produção 24, n.o 2, 2017: 248-265. https://doi.org/10.1590/0104-530x0893-15 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-530x0893-15
- Gastner, Michael T. y Mark E. J. Newman. “Método basado en difusión para producir mapas de igualación de densidad”. Actas de la Academia Nacional de Ciencias de los Estados Unidos de América 101, n.o 20, 2004: 7499-7504.
- Gibbons, Michael, Camille Limoges, Helga Nowotny, Simon Schwartzman, Peter Scott y Martin Trow. The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. Londres: Sage, 1994.
- Gómez Velasco, Nubia, Ana Jiménez González, Julieth Rodríguez Gutiérrez y Mauricio Romero Torres. “Comparación de la eficiencia científica entre Colombia y México a través de indicadores relativos de producción y calidad científica”. Revista Española de Documentación Científica 43, n.o 2, 2020: e262. https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1644 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1644
- González Alcaide, Gregorio y Javier Gómez Ferri. “La colaboración científica: principales líneas de investigación y retos de futuro”. Revista Española de Documentación Científica 37, n.o 4, 2014: e062. https://doi.org/10.3989/redc.2014.4.1186 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2014.4.1186
- Guerrero, Sara Cristina, Beatriz Rojas García y Justo Cuño Bonito. “Enseñanza-Aprendizaje en matemáticas y estadística durante la COVID-19. Universidad de los Llanos, Colombia”. Revista historia de la educación latinoamericana 23 n.o 37, 2021. https://doi.org/10.19053/01227238.11642 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.11642
- Jiménez, Ana E., Nubia Y. Gómez, Yolima Ayala y Sara C. Guerrero. “Estudio de la colaboración en publicaciones científicas. Facultad de Ciencias-UPTC, 2002-2014”. Saber, Ciencia y Libertad 13, n.o 1, 2018: 304-318. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2084 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2084
- Larivière, Vincent, Stefanie Haustein y Philippe Mongeon. “The Oligopoly of Academic Publishers in the Digital Era”. PLoS ONE 10, n.o 6: e0127502, 2015. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127502 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127502
- Ley 30/1992 de 28 de diciembre, “por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior”.
- López Vázquez, Carlos y Miguel Bernabé Poveda. . “La situación de la producción científica latinoamericana en el área de la Ciencia de Información Geográfica. Revista Cartográfica, n.o 100, 2020: 173-193. https://doi.org/10.35424/rcarto.i100.641 DOI: https://doi.org/10.35424/rcarto.v0i100.641
- Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad (OCTS). (2020). “La respuesta de la ciencia ante la crisis del COVID-19”. Papeles del Observatorio, nº 16, 2020. http://www.ricyt.org/2020/09/papeles-del-observatorio-no-16-la-respuesta-de-la-ciencia-ante-la-crisis-del-covid-19/
- Pérez, Miguel A. “Usos y abusos de la cienciometría”. Cinvestav 25, n.o 1, 2006: 29-33.
- Rogel-Salazar, Rosario, Irvin Santiago-Bautista y Néstor Martínez-Domínguez. “Revistas científicas latinoamericanas de Comunicación indizadas en WoS, Scopus y bases de datos de Acceso Abierto”. Comunicación y Sociedad 14, n.o 30, 2017: 167-196. https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6514 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6514
- Red de indicadores de Ciencia y Tecnología, Iberoamericana e Interamericana (RICYT), 2015. http://www.ricyt.org/indicadores. (Consultado el 15 de mayo de 2017).
- Rueda Barrios, Gladys y Manuel Rodenes Adam. “Factores determinantes en la producción científica de los grupos de investigación en Colombia”. Revista Española de Documentación Científica 39, n.o 1, 2016: e118. https://doi.org/10.3989/redc.2016.1.1198 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2016.1.1198
- Soto Arango, Diana Elvira. “Redes universitarias en Colombia. Nueva concepción histórica históricos para la universidad”. Revista historia de la educación latinoamericana 15, 2011: 241-270. https://doi.org/10.19053/01227238.1579 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.1579
- Teitel, Simón. “Patents, R & D Expenditures, Country Size, and Per-Capita Income: An International Comparison”. Scientometrics 29, n.o 1, 1994: 137-159. https://doi.org/10.1007/BF02018387 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02018387
- Unesco. Global monitoring of school closures caused by COVID-19. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse (Consultado el 1 de abril de 2021).
- Unesco. Informe de la UNESCO sobre la Ciencia: Hacia 2030. París: Ediciones Unesco, 2015. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235407_spa (Consultado el 20 de abril de 2019).
- Van den Berg, Hendrick. Economic Growth and Development. Singapore: World Scientific Publishing Company, 2016. https://doi.org/10.1142/9058 DOI: https://doi.org/10.1142/9058
- Velasco, N. Y. G., Rodríguez, O. Y. A., & Vargas, A. F. B. (2020). Historia y memoria: Casi 10 años consolidando comunidad historiográfica. Una mirada desde la Bibliometría. Historia y Memoria, 20, 209-247. https://doi.org/10.19053/20275137.n20.2020.9558 DOI: https://doi.org/10.19053/20275137.n20.2020.9558