Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Public Education Policies and Quality Assurance in Higher Education

Abstract

This article reports on the results of the research that analyzes the mechanisms that shape the quality assurance systems of higher education in the context of Latin America. With special emphasis on Colombia, we try to highlight the, institutionally consolidated, curricular and academic trends emerged from the problems and demands of the new labor markets, framed in the capitalist globalization, as a reflection of the currently implemented public education policies.  Through the case study in Colombia and the review of institutional documents, it was found that higher education and public quality assurance policies appear as the operating device of an asymmetric international structure. In the case of Colombia, rather than difficulties in the formulation, problems are found in the implementation and execution phases, due to the inflexibility of the academic and administrative cultures of higher education institutions. Finally, it is concluded that quality assurance and accreditation contribute to the generation and organization of information for higher education systems. Public policies of quality and internationalization, in the Colombian higher education system, depend on the achievement of acceptable and productive levels of consolidation and the management of the directive and teaching authority in the midst of a quality, administrative, and institutional academic culture of favorable governance.

Keywords

Public education policies; Quality of education; Quality assurance; Higher education; Academic capitalism.

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Luis Alberto Malagón Plata

Doctor en Educación dela universidad de Costa Rica. Docente de Planta tiempo completo, adscrito al Departamento de Psicopedagogía de la Facultad de ciencias de la Educación de la Universidad del Tolima. Investigador del grupo de Investigación en Currículo, Universidad y Sociedad

Luz Helena Rodriguez Rodriguez

Licenciada en ciencias naturales y educación Ambiental. Magister en Educación de la Universidad del Tolima. Docente de planta tiempo completo adcrita al departamento de estudios interdisciplinarios del Instituto de educación a distancia de la Universidad del Tolima. Investigadora del Grupo de INvestigación en Currículo, Universidad y Sociedad.

Diego Fernando Machado Vega

Magister en Educación de la Universidad del Tolima. Docente Ocasional tiempo completo de la Facultad de Derecho de la Universidad Surcolombiana. Investigador del grupo de Investigación en Currículo, Universidad y Sociedad.


References

  1. Aparicio, Pablo. “Educación y jóvenes en contextos de desigualdad socioeconómica”. Revista Tendencias y perspectivas en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, No. 12 (2009): 1-35. Disponible en: http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/14/14
  2. Correia, Manolita. “La internalización de la industria de la educación: El caso Australiano”. Revista Calidad de la Educación, No. 32 (2010): 170-204. Disponible en: http://www.cned.cl/public/secciones/seccionpublicaciones/doc/67/cse_articulo904.pdf DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n32.156
  3. Espinosa, Alberto. “Empresarios y política pública educativa”. Revista Dinero.com. (2009). Disponible en: http://www.dinero.com/edicion-impresa/columnistas/empresarios-politica-publica-educativa_61202.aspx
  4. Espinosa, Oscar. “Reflexiones sobre los conceptos de política, políticas públicas y política educacional”. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, No. 8 (2009): 1-13. Disponible en: http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/10/10
  5. Fernández, Eduardo. “El sistema-mundo del capitalismo académico: Procesos de consolidación de la universidad emprendedora”. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas. No. 21 (2009): 1-43. Disponible en: http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/387/511
  6. Giraldo, Uriel, Abad, Darío y Díaz, Edgar. “Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia”. (2019): 1-20. Disponible en: http://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_doc_academico10.pdf
  7. Martín, José. “Los vínculos entre capital humano y la competitividad en América Latina”. Revista Estudios Económicos de Desarrollo Internacional, No. 002 (2007): 82-102. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/165/16570204.pdf
  8. González, Elvia y Duque, Sandra. “Sobre el marco normativo para formular una propuesta de políticas públicas para la formación por ciclos y la evaluación por competencias en la educación superior colombiana”. Revista Opinión Jurídica, No. 14 (2008): 83-98. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/945/94512646006.pdf
  9. Mora, Oliver. “Las políticas educativas en América Latina: Un análisis de la educación superior desde la visión de la banca multilateral”. Apuntes del CENES, (2005): 249-262. Disponible en: http://aplica.uptc.edu.co/Publicaciones/ApuntesCenes/Documentos/170_24273_12.pdf
  10. Moreles, Jaime. “Uso de la investigación en la toma de decisiones políticas. Una aproximación a su estudio”. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, No. 13 (2009): 1-25. Disponible en: http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/15/15
  11. Rivera, Felipe, Astudillo, Pablo y Fernández, Enrique. “Información y toma de decisiones: Oficinas de análisis institucional (OAI)”. Revista Calidad de la Educación, No. 30 (2009): 162-178. Disponible en: http://www.cned.cl/public/Secciones/seccionpublicaciones/doc/63/cse_articulo799.pdf DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n30.176
  12. Uribe, Jorge. “Lineamientos de política y guía práctica para la internacionalización de las universidades de la red: Por una internacionalización sostenible para el desarrollo regional y el avance de la calidad de la educación superior a través de las fronteras en el Eje Cafetero”. Serie de Documentos Académicos, RED ALMA MATER. (2009): 1-55. Disponible en: http://www.almamater.edu.co/sitio/Archivos/Documentos/Documentos/00000083.pdf
  13. Scharager, Judith y Aravena, María. “Impacto de las políticas de aseguramiento de la calidad en programas de educación superior: Un estudio exploratorio”. Revista Calidad de la Educación, No. 32 (2010): 16 - 42. Disponible en: http://www.cned.cl/public/Secciones/seccionpublicaciones/doc/67/cse_articulo899.pdf DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n32.150
  14. Villanueva, Ernesto. “Perspectivas de la educación superior en América Latina: Construyendo futuros”. Revista Perfiles Educativos. No. 129 (2010): 86-101. Disponible en: http://www.iisue.unam.mx/seccion/perfiles/
  15. Zambrano, Carmen y Benítez, Gonzalo. “Laboratorio de análisis institucional del sistema universitario mexicano (LAISUM)”. Revista Perfiles Educativos, No. 129 (2010): 184-186. Disponible en: http://www.iisue.unam.mx/seccion/perfiles/
  16. Zapata, Gonzalo y Tejada, Ivo. “Impactos del aseguramiento de la calidad y acreditación de la educación superior. Consideraciones y proposiciones”, Revista Calidad de la Educación, No. 31 (2009): 192-209. Disponible en: http://www.cned.cl/public/Secciones/seccionpublicaciones/doc/64/cse_articulo839.pdf DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n31.168

Downloads

Download data is not yet available.