Teachers training in Normal Schools of México. XX Century

Authors

  • Zaira Navarrete-Cazales DIE-CINVESTAV IPN (México)

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3805

Keywords:

Journal History of Latin American Education, Normal Schools, professional training, teachers, policies.

Abstract

This article presents a historical overview on the state of the normal schools of Mexico. The normal school has been the main institution responsible for the training of teachers for basic school level (preschool, primary, secondary) Training approaches circulating in this institution have gone hand in hand with national education policies while the Federal Government  through the Ministry of Public Education is responsible for the training of teachers in normal schools, therefore, the study (of both: approaches and policies) is essential to understand the course of normal schools during the twentieth century.Through a historical-documented review we account for its main stages: permanence, creation, nominal changes, prevalent theoretical trends, political moments that define it, inter alia. We conclude that with normal schools starts the teacher training, although in 1982, normal schools acquired the status of higher education institutions, its fate remains tied to basic education, by the weight of both, history and law.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zaira Navarrete-Cazales, DIE-CINVESTAV IPN (México)

Doctora en Ciencias por el Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (DIE-CINVESTAV-IPN). Académica de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM, FFyL). Agradece su apoyo al Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT) por financiar la investigación doctoral: “La formación profesional del pedagogo universitario en México. Entre el mandato simbólico y la resignificación de los sujetos” desarrollada en el DIE-CINVESTAV-IPN y de la cual se derivaron diversos productos: artículos en revistas, una tesis doctoral, capítulos de libro y este texto. Este artículo se relaciona con el proyecto de investigación “la Formación de las maestras rurales en Colombia y Brasil. Perspectivas de estudios comparados en Educación SGI 1730” dirigido por el grupo de investigación HISULA - UPTC. Email: znavarretec@gmail.com

References

Anda Gutiérrez, Cuauhtémoc. Estructura socioeconómica de México, 1940-2000. México: Limusa, 2005.

Anzures, Tonatiuh.“El libro de texto gratuito en la actualidad: logros y retos de un programa cincuentenario” Revista Mexicana de Investigación Educativa Vol. XVI, No. 49 (2011): 363-388.

Ávalos Lozano, María Dolores. “Identidad normalista: antes y después de la implantación de la Licenciatura en Educación Primaria en la Escuela Nacional de Maestros (1960-1997)”. Tesis de Maestría en DIE-CINVESTAV-IPN, 2002.

Ávalos Lozano, María Dolores. “La reflexión de la práctica docente y la intervención educativa como significantes vacíos en la Maestría en Educación Básica Interplanteles”. En Discursos educativos, identidades y formación profesional. Producciones desde el Análisis Político de Discurso, coordinado por Rosa Nidia Buenfil Burgos y Zaira Navarrete Cazales. México: Plaza y Valdés-PAPDI, 2011, 313-329.

Buenfil Burgos, Rosa Nidia. Argumentación y poder: la mística de la revolución mexicana rectificada. México: Plaza y Valdés, 2004.

Cardiel Reyes, Raúl. “El periodo de conciliación y consolidación. 1946-1958”. En Historia de la educación pública en México, coordinado por Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes y Raúl Bolaños Martínez. México: Fondo de Cultura Económica/Secretaría de Educación Pública, 1982, 327-359.

Civera Cerecedo, Alicia. “La trayectoria de las Escuelas Normales Rurales, algunas huellas para estudiar”. Ponencia l V Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana, San José de Costa Rica: Ministerio de Educación Pública de Costa Rica, mayo 21 a 24 de 2001, 1-15.

Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública. "Antecedentes", en Educación [Actualización: 3 de marzo de 2006], en www.diputados.gob.mx/cesop/

Curiel Méndez, Martha Eugenia. “La educación normal”. En Historia de la educación pública en México, coordinado por Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes y Raúl Bolaños Martínez. México: Fondo de Cultura Económica/Secretaría de Educación Pública, 1982, 426-462.

Czarny, Gabriela. Las Escuelas Normales frente al cambio. Un estudio de seguimiento a la aplicación del Plan de Estudios 1997. Cuadernos de Discusión No. 16. México: Secretaría de Educación Pública, 2003.

Foucault, Michel. La arqueología del saber. México: Siglo XXI, 1992.

González Cosío, Arturo. “Los años recientes. 1964-1976”. En Historia de la educación pública en México, coordinado por Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes y Raúl Bolaños Martínez. México: Fondo de Cultura Económica/Secretaría de Educación Pública, 1982, 403-425.

Ducoing Watty, Patricia. “Origen De La Escuela Normal Superior De México” Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 6 (2004): 39-56.

Hurtado, Patricia. “Una mirada, una escuela, una profesión: Historia de las Escuelas Normales1921-1984”. En Diccionario de historia de la educación en México, coordinado por Luz Elena Galván. México: CONACyT-CIESAS, 2002 (s/p).

Instituto de Estudios Educativos y Sindicales de América (IEESA). ¿De dónde vienen y a dónde van los Maestros mexicanos? La formación docente en México, 1822-2012, 2012, http://www.snte.org.mx/assets/LaFormaciondocenteenMexico18222012.pdf (10/01/2015)

Martínez Hernández, Ana María del Pilar. “La enseñanza de la pedagogía en la Universidad Nacional Autónoma de México” Paedagogium Año 2, No.7 (2001): 29-33.

Menéndez Menéndez, Libertad. El amanecer de la pedagogía en el acontecer universitario. Conferencia dictada, en el marco de los “Festejos del 40 aniversario de la Facultad de Pedagogía” de la Universidad Veracruzana. Xalapa, Ver, México. Mayo de 1994.

Menéndez Menéndez, Libertad. “Escuela Nacional de Altos Estudios y Facultad de Filosofía y Letras: Planes de estudios, títulos y grados 1910-1994”. Tesis de doctorado en, FFyL-UNAM, 1996.

Navarrete Cazales, Zaira. “Construcción de una identidad profesional: los pedagogos de la Universidad Nacional Autónoma de México y de la Universidad Veracruzana” Revista Mexicana de Investigación Educativa Vol. XIII, No. 36 (2008): 143-171.

Navarrete Cazales, Zaira. “Proceso de construcción identitaria del pedagogo universitario en México”, Cadernos de Pesquisa Vol.38, No. 134 (2008): 503-533.

Navarrete Cazales, Zaira. “La universidad como espacio de formación profesional y constructora de identidades” Universidades. Revista de la Unión de Universidades de América Latina y el Caribe, Año LXIII, No. 57 (2013): 5-16.

Noriega Chávez, Margarita. “México en la internacionalización. Las escuelas normales”. En Internacionalización y Educación Superior, editado por Navarrete Cazales, Zaira y Marco Aurelio Navarro Leal. Estados Unidos de América: Palibrio LLC /Sociedad Mexicana de Educación Comparada, 2014, 301-334.

Navarro-Leal, Marco Aurelio y Zaira Navarrete-Cazales. “The Mexican education reforms and the teacher education system at the turn of the century”. En Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens, editado por Nikolay Popov, Charl Wolhuter, Klara Skubic Ermenc, Gillian Hilton, James Ogunleye, Oksana Chigisheva. Sofia: Bulgarian Comparative Education Society, 2014, 102-107.

Navarro-Leal, Marco Aurelio y Zaira Navarrete-Cazales. “Teachers training and retraining in Mexico”. En International Handbook of Teacher Education Training and Re-training Systems in Modern World, editado por Konstantinos G. Karras y Wolhuter Charl C. Nicosia, Cyprus: Studies and Publishing, (2014a).

Santillán Nieto, Marcela. La formación Docente en México. México: DGESPE-SEP, 2012. http://www.oecd.org/edu/school/43765204.pdf (29/06/2013)

Secretaría de Educación Pública (SEP). Historia de la SEP. Creación de la Secretaría de Educación Pública, 2012 http://www.sep.gob.mx/wb/sep1/sep1_Historia_de_la_SEP#.Ucof1Tvrw28 (13/09/2014)

Torres Bodet, Jaime. Perspectivas de la educación. En México 50 años de revolución. México: Fondo de Cultura Económica, 1962.

Universidad Pedagógica Nacional. “Conoce la UPN”, 2013. http://www.upn.mx/index.php/conoce-la-upn/ique-es-la-upn (16/09/2014)

Published

2015-07-07

How to Cite

Navarrete-Cazales, Z. (2015). Teachers training in Normal Schools of México. XX Century. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(25), 17–34. https://doi.org/10.19053/01227238.3805

Metrics