Design thinking applied to the improvement of citizen competences in university students: popular vote
Abstract
The objective of this research was to apply the design thinking technique to improve social thinking skills inside the citizen competences of the students of a Colombian Business Administration program. A qualitative and descriptive study with 48 students of last semesters was carried out, implementing the design thinking methodology in activities inside the classroom with them, In. this case, we worked with two objects: a die and a telephone, and an initiative: awareness-raising towards the conscious exercise of voting. The twelve artifacts created, were subjected to evaluation criteria, especially their capacity so that the problem question could be answered through their operation. The different artefacts built, whose main function is to raise awareness of the exercise of popular vote, were designed based on the principles of solidarity, initiative and inquiry. It was concluded that the application of this methodology promotes the creative development of the students, applied to the participation of the mechanisms to exercise citizen control.
Keywords
design thinking;, citizen competitions;, learning;, innovation
Author Biography
Cristian Hernández-Gil
Administrador de Empresas, Magíster en Ciencias de la Educación
Jaime Alexis Núñez-López
Estudiante de Licenciatura en Ciencias Sociales
References
Acosta-Varela, N. (2016). Análisis: competencias de ciudadanía en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (UACJ). Revista Atenas, 4 (36), 1-10. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055146014
Álvarez-Rodríguez, A. A., Valencia-Serna, A., & López, H. (2019). Competencias ciudadanas en sedes regionales de la Universidad del Valle: avances y dificultades en el proyecto de formación ciudadana. Revista Boletín Redipe, 8 (4), 44-1. Doi: 10.36260/rbr.v8i4.727
Andrade-Adaime, M. C., Pardo-Rozo, Y. Y., Peña-Torres, P., Marlés-Betancourt, C., Correa-Cruz, L., & Hermosa-Guzmán, D. (2019). La formación en administración de empresas, Análisis de Contexto. Programa de Administración de Empresas. (Documento en construcción) Universidad de la Amazonia.
Asociación Colombiana de Facultades de Administración, ASCOLFA. (2018). Boletín Estadístico – Investigativo. Observatorio en Ciencias Administrativas. Ascolfa. Recuperado de: http://www.ascolfa.edu.co/observatorio/boletin1.pdf
Benedicto, J., & Morán, M. L. (2002). La construcción de una ciudadanía activa entre los jóvenes. Instituto de la Juventud.
Calderíus-Fernández, M., & Martínez-Sánchez, N. (2013). La Formación de competencias ciudadanas en las universidades cubanas. Revista Santiago, 3 (132), 687-713. Recuperado de: https://revistas.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/45
Carvajal, M. (2016a). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educación y Educadores, 19 (3), 416-436. doi: 10.5294/edu.2016.19.3.6
Carvajal-Abril. H. A. (2016b). Educación en bioética y la formación para la ciudadanía. Praxis & Saber, 7 (13), 223-242. doi: 10.19053/22160159.4173
Constitución Política de Colombia (1991). Gaceta Constitucional No. 116 de 20 de julio de 1991. Bogotá, Colombia.
Córdoba-Cely, C., Bonilla-Mora, H., & Arteaga-Romero, J. (2016). Artefactos: Resultado de investigación en diseño. Iconofacto, 11 (17), 30 - 52. doi: http://dx.doi.org/10.18566/iconofac.v11n17.a02
De Sousa-Santos, B. (2005). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la sociedad. Editorial Laboratorio de Políticas Públicas.
Dorst, K. (2011). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, 32 (6), 521-532.
Frías, M. (2019). Design thinking: ¿Pueden las empresas aprender del diseño?. Ediciones UADE- Universidad Argentina de la Empresa. Recuperado de: https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/handle/123456789/8281
Henao-Escovar, J., Ocampo-Talero, A. M., Robledo-Gómez, A. M., & Lozano-Ardila, M. C. (2007). Los grupos juveniles universitarios y la formación ciudadana. Universitas Psychologica, 7 (3), 853-868. Recuperado de: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/396
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, ICFES. (2018). Marco de referencia para la evaluación de la educación de la prueba de competencias ciudadanas de los Exámenes de Estado para la Evaluación de la Educación Superior, Saber TyT y Saber Pro, y para la Evaluación de la Educación Básica y Media, Saber 5°, 9° y 11°. ICFES.
Kimbell, L. (2001). Designing for Services as One Way of Designing Services. International Journal of Design. 5 (2). 1-12.
Marín-Quintero, A. E. (2018). El sentido de responsabilidad que subyace al ejercicio profesional de los egresados de las universidades tolimenses. Revista Boletín Redipe, 7 (6), 52-57. Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/509
Martínez-Rosón. M. M. (2016). Yo prefiero al corrupto: el perfil de los ciudadanos que eligen políticos deshonestos pero competentes. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 1 (153), 77-92. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99746725005
Ministerio de Educación Nacional - MEN (2014). Documento 24. El sentido de la educación inicial: la exploración. Rey Naranjo Editores.
Ministerio de Educación Nacional - MEN (2012). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en educación superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles261332_archivo_pdf_lineamientos.pdf
Pinilla-Díaz, A. V., & Torres-Azocar. J. C. (2006). De la educación para la democracia a la formación ciudadana: una década de incertidumbres. Editorial Universidad Pedagógica Nacional / Instituto para el Desarrollo Pedagógico y la Investigación Educativa –IPEP
Redon, S. (2016). Una reflexión sobre la escuela pública y la ciudadanía. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30 (1), 25-35. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27446519003
Zambrano, E. L. (2018). Teaching Practices in Developing Citizenship Skills. Revista electrónica de investigación educativa, 20 (1), 69-82.