Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The “Appreciation” Subdomain in the Assessment of Inclusive Language in the Spanish Press

Abstract

This article examines how opinion columns make their value judgments about inclusive language. To do so, we draw on Martin and White’s (2005) theory of appraisal, specifically the subcategory of appreciation (attitude), and evaluate the judgments that opinion columns make about inclusive language. This research is based on two types of quantitative and qualitative analysis: on the one hand, the Keywords function of Sketch Engine identifies the most frequently used evaluative adjectives and nouns in opinion columns; on the other hand, it observes which resources from this subdomain are common in these journalistic texts. The results have shown that evaluations with negative polarity continue to prevail, and with a notable abundance of derogatory terms and false gendered forms used to reinforce opposition to such language.

Keywords

inclusive language, opinion column, valuation, appreciation, media

pdf (Español)

References

  1. Bolívar, A. (2019). Una introducción al análisis crítico del ‘lenguaje inclusivo’. Literatura y Lingüística, 40, 355-375. https://doi.org/10.29344/0717621X.40.2071
  2. Bosque, I. (2012). Sexismo lingüístico y visibilidad de la mujer. RAE. https://www.rae.es/ sites/default/files/Sexismo_linguistico_y_visibilidad_de_la_mujer_0.pdf
  3. Cabello Pino, M. (2022). Los morfemas de género emergentes (-x y -e) y su tratamiento en la prensa española. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 89, 57-69. https://dx.doi.org/10.5209/clac.79501
  4. González Rodríguez, M. J. (2011). La expresión lingüística de la actitud en el género de opinión: el modelo de la valoración. RLA: Revista de Lingüística y Teórica, 49(1), 109-141.
  5. Guerra Lyons, J. D. & Herrera, M. (2017). El compromiso en la teoría de la valoración: conceptos y aplicaciones pedagógicas. Forma y Función, 30(2), 51-69.
  6. Guerrero Salazar, S. (2020). El debate social en torno al lenguaje no sexista en la lengua española. IgualdadES, 2, 201-221.
  7. Guerrero Salazar, S. (2022). Repercusión mediática del informe de la RAE sobre el lenguaje inclusivo en la Constitución española. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 89, 1-17.
  8. Llamas Saíz, C. (2015). Academia y hablantes frente al sexismo lingüístico: ideologías lingüísticas en la prensa española. Circula, 1, 196-215.
  9. Martin, J.R., & White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. Palgrave MacMillan.
  10. Martínez Linares, M. A. (2020). Sobre el componente valorativo de los predicados verbales en los debates sobre el lenguaje no sexista y los recursos gramaticales. Textos en Proceso, 6(2), 107-127. https://doi.org/10.17710/tep.2020.6.2.8
  11. Melero Carnero, L. (2022). El debate sobre el lenguaje inclusivo en Francia: análisis de actitudes en la prensa y las redes sociales. En R. Grana (ed.), Lo que segrega también nos conecta (pp. 627-643).
  12. Morales, E. G. (2023, 14 dic.). La derecha domina el mapa mediático: los españoles ubican en la izquierda solo a uno de cada cinco medios. Público. https://www.publico. es/sociedad/derecha-domina-mapa-mediatico-espanoles-ubican-izquierdacincomedios.html
  13. Orts, M. (2022). El lenguaje incisivo: debate mediático en la prensa de opinión de habla hispana. FRASEOLEX: Revista Internacional de Fraseología y Lexicología, 1, 159-196.
  14. Pano Alamán, A. (2022). De locuciones cansinas a acciones propagandísticas: argumentos contra el lenguaje inclusivo en el columnismo lingüístico español (1980-2020). Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 89, 29-42.
  15. Scott, R. A. (1993). Perceptions of Sexist Language and Its Relationship to Attitudes toward Women and Social Roles [Thesis presented for the degree of Master of Arts in Psychology]. Massey University. https://mro.massey.ac.nz/handle/10179/13190
  16. Vela Bermejo, J. (2014). La metáfora como mecanismo de valoración: aproximación al estudio de las estrategias lingüísticas de expresión de la actitud en la interacción oral [Tesis de Doctorado]. Universidad de Alicante.
  17. Viera Izeta, V. (2022). Lenguaje inclusivo en las aulas uruguayas: un abordaje glotopolítico al debate. Verba Hispánica, 30, 195-212.
  18. White, P. R. R. (2000). Un recorrido por la teoría de la valoración. E. Ghio (transl.). University of Birmingham (UK). https://grammatics.com/appraisal/spanish_tr/spanishtranslation-appraisaloutline.pdf
  19. White, P. R. R. (2001a). Attitude/Affect. The Language of Attitude, Arguability and Interpersonal Positioning. The Appraisal Website. http://www.grammatics.com/ appraisal/appraisalguide/unframed/stage1-attitude-affect.htm
  20. White, P. R. R. (2001b). Attitude/Judgement. The Language of Attitude, Arguability and Interpersonal Positioning. The Appraisal Website. https://www.grammatics. com/appraisal/appraisalguide/unframed/stage2-attitude-judgement.htm

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.