The Processes of English Teacher Training in the Global Context
Abstract
The article presents a discussion about the training process expected to be received by the future English teacher, from the perspective of the globalization, showing the demands and challenges imposed by this new condition. It shows an outline about the pedagogical implications of this event and the theoretical references that support the relationship between globalization, the characterization of this new teacher and the demands imposed by this condition, to his/her training process. The methodological process is based on the theoretical reflection of these considerations. As a result, it raises some guidelines to be taken into account in the process of training an English teacher in the global contextKeywords
training process, teacher, globalization
Author Biography
Lucía Bustamante Vélez
Comunicadora Social-Periodista; Especialista en Didáctica Universitaria; Magíster en Educación, Universidad de Antioquia; Doctora en Lenguaje y Cultura, Uptc; integrante del grupo de investigación Corporación “Si Mañana Despierto” para la Creación e Investigación de la Literatura y las Artes; docente de la Escuela de Idiomas de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Magnolia Ramírez Valencia
Magister en Comunicación, Educación y Literatura. Licenciada en Ciencias de la Educación especialidad en Lingüística y Literatura con especialización en Pedagogía de la Lengua Escrita,. Universidad Distrital.
References
- Biggs, J. (2006). Calidad de Aprendizaje Universitario. Madrid: Narcea.
- Brunner, José (2001). Perspectivas desde el siglo XXI, Perspectivas (Universidad de Chile), vol. 4, No. 2, pp. 203–211.
- Castro, P.; Méndez, M.; Sercu, L., (2003). La cultura en el aula de lenguas extranjeras: análisis de las percepciones de los profesores de secundaria respecto a los objetivos y las actividades de aprendizaje cultural. Disponible en http://sedll.org/es/admin/uploads/congresos/15/act/131/Castro_Prieto.pdf: Acceso el: 16 nov. 2012. [ Links ]
- Cabero, Julio (2004). Nuevas tecnologías en la práctica educativa. Granada: Arial.
- Fernández Pérez, l. A. (2003). El docente universitario. Retos y perspectivas en los inicios del siglo XXI. Congreso Internacional de Investigación Educativa IlMEC-INIE 25 años en Pro de la Educación. Disponible en: http://www.inie.ucr.ac.cr/congreso/memoria/archivos/ponencias/jorgefernandez2.pdf
- Hallak, J. (2008) Globalización, Derechos Humanos y Educación. Instituto Internancional de Planeamiento de la Educación/ UNESCO, Paris. Estoolmo, Suecia.
- Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding Language Teaching – From Method to Postmethod. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410615725
- Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University press.
- León, G. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 6
- Peña, J. (2003). Desarrollo profesional del docente universitario. Monografías Virtuales. Ciudadanía, Democracia y Valores en Sociedades Plurales, 3, octubre noviembre. Recuperado de http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia03/reflexion03.htm.
- Sánchez, J. (s. f.). El desarrollo profesional del docente universitario. Recuperado de http://www.udual.org/CIDU/Revista/22/DesarrolloProfesional.htm.
- Vélez, L. (2011). La educación inclusiva en los programas de formación inicial de docentes. Proyecto de investigación doctoral. Doctorado Interinstitucional en Educación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
- Zabalza, M. A. (2004). A Didáctica Universitaria. Un espazo disciplinar para o estudo e mellora da nosa docencia. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.