Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Creative Writing from a Digital School Newspaper in a Rural School

Abstract

The objective of the research was to understand the creative and didactic characteristics in the promotion of writing for elementary school students in a rural school in Antioquia department (state), Colombia, during the construction of a digital school newspaper. The applied methodology was action research, in which 22 twenty-two third grade students participated. The data collection instruments were the creative writing matrix, the field diary, and the student interview. The results demonstrate a basic level of performance in the creative characteristics of fluency, flexibility, originality, and elaboration; and from the didactic characteristics, the importance of usability, interactivity and connection is recognized for the promotion of creative writing mediated by digital technologies. It is concluded that the digital school newspaper is a motivator for the promotion and dissemination of students’ creative writing.

Keywords

information literacy, writing teaching, primary school, creative writing, rural school, newspaper, educational technology

PDF (Español) XML (Español)

References

  1. Alcocer Vázquez, E. (2019). Escrituras alternativas y prácticas lectoras en la era digital. 452 ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (21), 152-168. https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/27749
  2. Brites, M. (2020). Periodismo y recursos digitales para una transformación de la escuela. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 18(2), 35-57. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1579
  3. Cetin, H. & Cihan, S. (2021). The Effect of Story Wheel Method on Creative Writing Skills, Story Elements and Word Numbers. International Journal of Progressive Education, 17(5), 77-86. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.375.6.
  4. Calle Álvarez, G. Y. (2015). Prácticas de escritura digital en la escuela [ponencia]. En II Congreso Internacional: Lectura y Escritura en la Sociedad Global. Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia. https://www.researchgate.net/profile/Gerzon-Calle-Alvarez/publication/358735976_Practicas_de_escritura_digital_en_la_escuela/links/6212312a4be28e145ca4e35f/Practicas-de-escritura-digital-en-la-escuela.pdf
  5. Chaverra-Fernández, D. I. & Bolívar Buriticá, W. (2016). Escritura multimodal digital, formas alternativas de comunicación y su incidencia en el aprendizaje de estudiantes de educación básica primaria. Revista Lasallista de Investigación, 13(1),181-187. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69545978016
  6. Chaverra-Fernández, D. I. & Gil-Restrepo, C. del C. (2017). Habilidades del pensamiento creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su evaluación en la educación básica primaria. Folios, (45), 3-15. https://doi.org/10.17227/01234870.45folios3.15.
  7. Clerici, C. (2020). Revisitar la enseñanza de la lectura y la escritura mediada por tecnologías en educación superior. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(61), 145-172. https://doi.org/10.33255/3161/571
  8. Contreras Islas, D. S. (2020). Análisis de contenido analógico: una aplicación de la hermenéutica analógica para el análisis de contenido curricular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 10(1), e071. https://doi.org/10.24215/18537863e071
  9. Cordero, K., Nussbaum, M., Ibaseta, V., Otaíza, M. J. & Chiuminatto, P. (2018). Read, Write, Touch: Co-Construction and Multiliteracies in a Third-Grade Digital Writing Exercise. Journal of Computer Assisted Learning, 34(2), 162-173. https://doi.org/10.1111/jcal.12224.
  10. Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813.
  11. Fischietto, M. A. (2014). Desarrollo de periódicos escolares en ambiente virtual. Revista Eduweb, 8(1), 57-70. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/129.
  12. Flórez Dávila, A., Reyes Correa, A. & Salazar Martínez, E. (2021). Estrategias lúdicas para el fomento de la escritura creativa en estudiantes de secundaria. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 3(9), 92-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8159012
  13. García Carcedo, P. (2018). Escritura creativa e igualdad: versiones de los cuentos tradicionales. Didáctica. Lengua y Literatura, 30, 87-103. https://doi.org/10.5209/DIDA.61956
  14. Guzmán Ayala, B. Y. & Bermúdez Cotrina, J. P. (2019). Escritura creativa en la escuela. Infancias Imágenes, 18(1), 80-94. https://doi.org/10.14483/16579089.12263
  15. Huamaní Alejo, V. D. (2019). La aplicación del programa Escritura creativa y su influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos en niños de educación primaria. Infinitum, 9(2), 112-118. https://doi.org/10.51431/infinitum.v9i2.578.
  16. Hoyos Hoyos, M. L., Acosta Valencia, G. L. & Morillo Puente, S. (2020). La competencia discursiva potenciada a través de textos multimodales. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 175-201. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a9
  17. Jiménez López, G. & Felipe Morales, A. (2019). Taller de lectura y escritura creativa a través de la técnica mindfulness en el Grado en Educación Primaria. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 26, 299-318. https://doi.org/10.30827/reugra.v26i0.135.
  18. Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication. Arnold.
  19. Medina, F. (2020). Instagram como recurso didáctico para desarrollar la escritura creativa: caso microrrelato. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(33), 84-93. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.380
  20. Meşe, E. and Sevilen, Ç. (2021). Factors Influencing EFL Students’ Motivation in Online Learning: A Qualitative Case Study. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(1), 11-22. https://dergipark.org.tr/en/pub/jetol/issue/60134/817680.
  21. Montequi Rodríguez, C. (2015). La escritura creativa como herramienta de aprendizaje en la etapa de educación primaria. [Trabajo de Fin de Grado]. Universidad de Valladolid, España. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/14662
  22. O’ Hara, L. & Sternberg, R. J. (2005). Creatividad e inteligencia. CIC, Cuadernos de Información y Comunicación, (10),113-149. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93501006
  23. Orozco Vera, M. J. (2020). Formas breves y escritura creativa: una puerta abierta a la imaginación. Arbor, 196(798), a581. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4005.
  24. Pérez-Van-Leenden, M. (2019). La investigación acción en la práctica docente. Un análisis bibliométrico (2003-2017). Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.ncev
  25. Santaella-Rodríguez, E. & Martínez-Heredia, N. (2020). La imprenta y el periódico escolar. Adaptación de las técnicas Freinet a la realidad del siglo XXI. Estudios sobre Educación, 38, 217-232. https://doi.org/10.15581/004.38.217-232
  26. Segura Bermúdez, L., Hoyos Carvajal, M. P., & Martínez Garcés, M. F. (2021). Los textos multimodales una estrategia didáctica para la inclusión educativa. Assensus, 6(11), 2021. https://doi.org/10.21897/assensus.2452
  27. Senel, E. (2018). The Integration of Creative Writing into Academic Writing Skills in EFL Classes. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 115-120. https://doi.org/10.18298/ijlet.2869.
  28. Solano-Gutiérrez, J. (2022). Estrategias metodológicas para desarrollar habilidades de escritura en el primer grado de primaria. Maestro y Sociedad, 19(1), 87-104. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5486.
  29. Torres-Madroñero, M. C. & Torres-Madroñero, E. M. (2020). Las brechas digitales en Dabeiba y Frontino, Colombia: un desafío para la educación virtual para la paz. Virtu@lmente, 8(2), 101-114. https://doi.org/10.21158/2357514x.v8.n2.2020.2719
  30. Tsigani, C., & Nikolakopoulou, A. (2018). Digital Storytelling: A Creative Writing Study in the Foreign Language Classroom. Educational Journal of the University of Patras Unesco Chair, 5(2), 67-80. https://doi.org/10.26220/une.2900
  31. Vázquez-Medel, M. A., Mora, F. & Acedo García, A. (2020). Escritura creativa y neurociencia cognitiva. Arbor, 196(798), a577. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4001.
  32. Vidal Ledo, M. & Rivera Michelena, N. (2007). Investigación-acción. Educación Médica Superior, 21(4), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400012&lng=es&tlng=es
  33. Villalobos López, M., Gómez Zermeño, M. & Gonzales Galbraith, C. (2013). Promoción de la escritura creativa a través de talleres apoyados con tecnologías digitales en escuelas uni-docentes. Revista Q, 8(15), 1-19. http://hdl.handle.net/20.500.11912/6815
  34. Villamizar, G. & Cortés, C. (2021). Del lenguaje audiovisual al lenguaje digital: un análisis comparativo en cuatro autores latinoamericanos a inicios de los siglos XX y XXI. Latin American Research Review, 56(4), 934-945. https://doi.org/10.25222/larr.1099
  35. Yahya, L. & Prakash, A. (2020). Unlocking Creative Writing Through In4D-Indigenous CIY Nature Journaling: The Indigenous Voice. Journal of English as a Foreign Language Education (JEFLE), 1(1), 12-24. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/JEFLE/article/view/41669

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.