Creative Writing from a Digital School Newspaper in a Rural School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n40.2023.14205

Keywords:

information literacy, writing teaching, primary school, creative writing, rural school, newspaper, educational technology

Abstract

The objective of the research was to understand the creative and didactic
characteristics in the promotion of writing for elementary school students in a rural school in Antioquia department (state), Colombia, during the construction of a digital school newspaper. The applied methodology was action research, in which 22
twenty-two third grade students participated. The data collection instruments were the creative writing matrix, the field diary, and the student interview. The results demonstrate a basic level of performance in the creative characteristics of fluency,
flexibility, originality, and elaboration; and from the didactic characteristics, the
importance of usability, interactivity and connection is recognized for the promotion of creative writing mediated by digital technologies. It is concluded that the digital school newspaper is a motivator for the promotion and dissemination of students’ creative writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcocer Vázquez, E. (2019). Escrituras alternativas y prácticas lectoras en la era digital.

ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (21), 152-168. https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/27749

Brites, M. (2020). Periodismo y recursos digitales para una transformación de la escuela. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 18(2), 35-57. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1579

Cetin, H. & Cihan, S. (2021). The Effect of Story Wheel Method on Creative Writing Skills,

Story Elements and Word Numbers. International Journal of Progressive

Education, 17(5), 77-86. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.375.6.

Calle Álvarez, G. Y. (2015). Prácticas de escritura digital en la escuela [ponencia].

En II Congreso Internacional: Lectura y Escritura en la Sociedad Global.

Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia. https://www.researchgate.

net/profile/Gerzon-Calle-Alvarez/publication/358735976_Practicas_de_

escritura_digital_en_la_escuela/links/6212312a4be28e145ca4e35f/

Practicas-de-escritura-digital-en-la-escuela.pdf

Chaverra-Fernández, D. I. & Bolívar Buriticá, W. (2016). Escritura multimodal digital,

formas alternativas de comunicación y su incidencia en el aprendizaje de

estudiantes de educación básica primaria. Revista Lasallista de Investigación,

(1),181-187. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69545978016

Chaverra-Fernández, D. I. & Gil-Restrepo, C. del C. (2017). Habilidades del pensamiento

creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su

evaluación en la educación básica primaria. Folios, (45), 3-15. https://doi.

org/10.17227/01234870.45folios3.15.

Clerici, C. (2020). Revisitar la enseñanza de la lectura y la escritura mediada por

tecnologías en educación superior. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(61),

-172. https://doi.org/10.33255/3161/571

Contreras Islas, D. S. (2020). Análisis de contenido analógico: una aplicación de

la hermenéutica analógica para el análisis de contenido curricular. Revista

Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (ReLMeCS),

(1), e071. https://doi.org/10.24215/18537863e071

Cordero, K., Nussbaum, M., Ibaseta, V., Otaíza, M. J. & Chiuminatto, P. (2018). Read,

Write, Touch: Co-Construction and Multiliteracies in a Third-Grade Digital

Writing Exercise. Journal of Computer Assisted Learning, 34(2), 162-173.

https://doi.org/10.1111/jcal.12224.

Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático.

Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información

y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813.

Fischietto, M. A. (2014). Desarrollo de periódicos escolares en ambiente virtual.

Revista Eduweb, 8(1), 57-70. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/

article/view/129.

Flórez Dávila, A., Reyes Correa, A. & Salazar Martínez, E. (2021). Estrategias lúdicas

para el fomento de la escritura creativa en estudiantes de secundaria. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 3(9), 92-103. https://dialnet.

unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8159012

García Carcedo, P. (2018). Escritura creativa e igualdad: versiones de los cuentos

tradicionales. Didáctica. Lengua y Literatura, 30, 87-103. https://doi.

org/10.5209/DIDA.61956.

Guzmán Ayala, B. Y. & Bermúdez Cotrina, J. P. (2019). Escritura creativa en la escuela.

Infancias Imágenes, 18(1), 80-94. https://doi.org/10.14483/16579089.12263

Huamaní Alejo, V. D. (2019). La aplicación del programa Escritura creativa y su

influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos

en niños de educación primaria. Infinitum, 9(2), 112-118. https://doi.

org/10.51431/infinitum.v9i2.578.

Hoyos Hoyos, M. L., Acosta Valencia, G. L. & Morillo Puente, S. (2020). La competencia

discursiva potenciada a través de textos multimodales. Ciencias Sociales y

Educación, 9(17), 175-201. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a9

Jiménez López, G. & Felipe Morales, A. (2019). Taller de lectura y escritura creativa a

través de la técnica mindfulness en el Grado en Educación Primaria. Revista

de Educación de la Universidad de Granada, 26, 299-318. https://doi.

org/10.30827/reugra.v26i0.135.

Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of

Contemporary Communication. Arnold.

Medina, F. (2020). Instagram como recurso didáctico para desarrollar la escritura

creativa: caso microrrelato. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(33),

-93. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.380

Meşe, E. and Sevilen, Ç. (2021). Factors Influencing EFL Students’ Motivation in

Online Learning: A Qualitative Case Study. Journal of Educational Technology

and Online Learning, 4(1), 11-22. https://dergipark.org.tr/en/pub/jetol/

issue/60134/817680.

Montequi Rodríguez, C. (2015). La escritura creativa como herramienta de

aprendizaje en la etapa de educación primaria. [Trabajo de Fin de Grado].

Universidad de Valladolid, España. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/14662

O’ Hara, L. & Sternberg, R. J. (2005). Creatividad e inteligencia. CIC, Cuadernos

de Información y Comunicación, (10),113-149. https://www.redalyc.org/

articulo.oa?id=93501006.

Orozco Vera, M. J. (2020). Formas breves y escritura creativa: una puerta abierta

a la imaginación. Arbor, 196(798), a581. https://doi.org/10.3989/

arbor.2020.798n4005.

Pérez-Van-Leenden, M. (2019). La investigación acción en la práctica docente.

Un análisis bibliométrico (2003-2017). Magis, Revista Internacional de

Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://doi.org/10.11144/

Javeriana.m12-24.ncev.

Santaella-Rodríguez, E. & Martínez-Heredia, N. (2020). La imprenta y el periódico

escolar. Adaptación de las técnicas Freinet a la realidad del siglo XXI. Estudios

sobre Educación, 38, 217-232. https://doi.org/10.15581/004.38.217-232.

Segura Bermúdez, L., Hoyos Carvajal, M. P., & Martínez Garcés, M. F. (2021). Los textos

multimodales una estrategia didáctica para la inclusión educativa. Assensus,

(11), 2021. https://doi.org/10.21897/assensus.2452

Senel, E. (2018). The Integration of Creative Writing into Academic Writing Skills in

EFL Classes. International Journal of Languages’ Education and Teaching,

(2), 115-120. https://doi.org/10.18298/ijlet.2869.

Solano-Gutiérrez, J. (2022). Estrategias metodológicas para desarrollar habilidades de

escritura en el primer grado de primaria. Maestro y Sociedad, 19(1), 87-104.

https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5486.

Torres-Madroñero, M. C. & Torres-Madroñero, E. M. (2020). Las brechas digitales

en Dabeiba y Frontino, Colombia: un desafío para la educación virtual para

la paz. Virtu@lmente, 8(2), 101-114. https://doi.org/10.21158/2357514x.

v8.n2.2020.2719.

Tsigani, C., & Nikolakopoulou, A. (2018). Digital Storytelling: A Creative Writing Study

in the Foreign Language Classroom. Educational Journal of the University of

Patras Unesco Chair, 5(2), 67-80. https://doi.org/10.26220/une.2900

Vázquez-Medel, M. A., Mora, F. & Acedo García, A. (2020). Escritura creativa y

neurociencia cognitiva. Arbor, 196(798), a577. https://doi.org/10.3989/

arbor.2020.798n4001.

Vidal Ledo, M. & Rivera Michelena, N. (2007). Investigación-acción. Educación

Médica Superior, 21(4), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_

arttext&pid=S0864-21412007000400012&lng=es&tlng=es.

Villalobos López, M., Gómez Zermeño, M. & Gonzales Galbraith, C. (2013). Promoción

de la escritura creativa a través de talleres apoyados con tecnologías digitales

en escuelas uni-docentes. Revista Q, 8(15), 1-19. http://hdl.handle.

net/20.500.11912/6815.

Villamizar, G. & Cortés, C. (2021). Del lenguaje audiovisual al lenguaje digital: un

análisis comparativo en cuatro autores latinoamericanos a inicios de los siglos XX y XXI. Latin American Research Review, 56(4), 934-945. https://doi.

org/10.25222/larr.1099.

Yahya, L. & Prakash, A. (2020). Unlocking Creative Writing Through In4D-Indigenous

CIY Nature Journaling: The Indigenous Voice. Journal of English as a Foreign

Language Education (JEFLE), 1(1), 12-24. https://jurnal.untan.ac.id/index.

php/JEFLE/article/view/41669.

Published

2022-09-08

How to Cite

Calle-Álvarez, G. Y., & Aguilera Arroyo, Y. A. (2022). Creative Writing from a Digital School Newspaper in a Rural School. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (40), 1–24. https://doi.org/10.19053/0121053X.n40.2023.14205

Issue

Section

Language et communication