Creative Writing from a Digital School Newspaper in a Rural School
DOI:
https://doi.org/10.19053/0121053X.n40.2023.14205Keywords:
information literacy, writing teaching, primary school, creative writing, rural school, newspaper, educational technologyAbstract
The objective of the research was to understand the creative and didactic
characteristics in the promotion of writing for elementary school students in a rural school in Antioquia department (state), Colombia, during the construction of a digital school newspaper. The applied methodology was action research, in which 22
twenty-two third grade students participated. The data collection instruments were the creative writing matrix, the field diary, and the student interview. The results demonstrate a basic level of performance in the creative characteristics of fluency,
flexibility, originality, and elaboration; and from the didactic characteristics, the
importance of usability, interactivity and connection is recognized for the promotion of creative writing mediated by digital technologies. It is concluded that the digital school newspaper is a motivator for the promotion and dissemination of students’ creative writing.
Downloads
References
Alcocer Vázquez, E. (2019). Escrituras alternativas y prácticas lectoras en la era digital.
ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (21), 152-168. https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/27749
Brites, M. (2020). Periodismo y recursos digitales para una transformación de la escuela. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 18(2), 35-57. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1579
Cetin, H. & Cihan, S. (2021). The Effect of Story Wheel Method on Creative Writing Skills,
Story Elements and Word Numbers. International Journal of Progressive
Education, 17(5), 77-86. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.375.6.
Calle Álvarez, G. Y. (2015). Prácticas de escritura digital en la escuela [ponencia].
En II Congreso Internacional: Lectura y Escritura en la Sociedad Global.
Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia. https://www.researchgate.
net/profile/Gerzon-Calle-Alvarez/publication/358735976_Practicas_de_
escritura_digital_en_la_escuela/links/6212312a4be28e145ca4e35f/
Practicas-de-escritura-digital-en-la-escuela.pdf
Chaverra-Fernández, D. I. & Bolívar Buriticá, W. (2016). Escritura multimodal digital,
formas alternativas de comunicación y su incidencia en el aprendizaje de
estudiantes de educación básica primaria. Revista Lasallista de Investigación,
(1),181-187. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69545978016
Chaverra-Fernández, D. I. & Gil-Restrepo, C. del C. (2017). Habilidades del pensamiento
creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su
evaluación en la educación básica primaria. Folios, (45), 3-15. https://doi.
org/10.17227/01234870.45folios3.15.
Clerici, C. (2020). Revisitar la enseñanza de la lectura y la escritura mediada por
tecnologías en educación superior. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(61),
-172. https://doi.org/10.33255/3161/571
Contreras Islas, D. S. (2020). Análisis de contenido analógico: una aplicación de
la hermenéutica analógica para el análisis de contenido curricular. Revista
Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (ReLMeCS),
(1), e071. https://doi.org/10.24215/18537863e071
Cordero, K., Nussbaum, M., Ibaseta, V., Otaíza, M. J. & Chiuminatto, P. (2018). Read,
Write, Touch: Co-Construction and Multiliteracies in a Third-Grade Digital
Writing Exercise. Journal of Computer Assisted Learning, 34(2), 162-173.
https://doi.org/10.1111/jcal.12224.
Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático.
Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información
y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813.
Fischietto, M. A. (2014). Desarrollo de periódicos escolares en ambiente virtual.
Revista Eduweb, 8(1), 57-70. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/
article/view/129.
Flórez Dávila, A., Reyes Correa, A. & Salazar Martínez, E. (2021). Estrategias lúdicas
para el fomento de la escritura creativa en estudiantes de secundaria. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 3(9), 92-103. https://dialnet.
unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8159012
García Carcedo, P. (2018). Escritura creativa e igualdad: versiones de los cuentos
tradicionales. Didáctica. Lengua y Literatura, 30, 87-103. https://doi.
org/10.5209/DIDA.61956.
Guzmán Ayala, B. Y. & Bermúdez Cotrina, J. P. (2019). Escritura creativa en la escuela.
Infancias Imágenes, 18(1), 80-94. https://doi.org/10.14483/16579089.12263
Huamaní Alejo, V. D. (2019). La aplicación del programa Escritura creativa y su
influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos
en niños de educación primaria. Infinitum, 9(2), 112-118. https://doi.
org/10.51431/infinitum.v9i2.578.
Hoyos Hoyos, M. L., Acosta Valencia, G. L. & Morillo Puente, S. (2020). La competencia
discursiva potenciada a través de textos multimodales. Ciencias Sociales y
Educación, 9(17), 175-201. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a9
Jiménez López, G. & Felipe Morales, A. (2019). Taller de lectura y escritura creativa a
través de la técnica mindfulness en el Grado en Educación Primaria. Revista
de Educación de la Universidad de Granada, 26, 299-318. https://doi.
org/10.30827/reugra.v26i0.135.
Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of
Contemporary Communication. Arnold.
Medina, F. (2020). Instagram como recurso didáctico para desarrollar la escritura
creativa: caso microrrelato. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(33),
-93. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.380
Meşe, E. and Sevilen, Ç. (2021). Factors Influencing EFL Students’ Motivation in
Online Learning: A Qualitative Case Study. Journal of Educational Technology
and Online Learning, 4(1), 11-22. https://dergipark.org.tr/en/pub/jetol/
issue/60134/817680.
Montequi Rodríguez, C. (2015). La escritura creativa como herramienta de
aprendizaje en la etapa de educación primaria. [Trabajo de Fin de Grado].
Universidad de Valladolid, España. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/14662
O’ Hara, L. & Sternberg, R. J. (2005). Creatividad e inteligencia. CIC, Cuadernos
de Información y Comunicación, (10),113-149. https://www.redalyc.org/
articulo.oa?id=93501006.
Orozco Vera, M. J. (2020). Formas breves y escritura creativa: una puerta abierta
a la imaginación. Arbor, 196(798), a581. https://doi.org/10.3989/
arbor.2020.798n4005.
Pérez-Van-Leenden, M. (2019). La investigación acción en la práctica docente.
Un análisis bibliométrico (2003-2017). Magis, Revista Internacional de
Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://doi.org/10.11144/
Javeriana.m12-24.ncev.
Santaella-Rodríguez, E. & Martínez-Heredia, N. (2020). La imprenta y el periódico
escolar. Adaptación de las técnicas Freinet a la realidad del siglo XXI. Estudios
sobre Educación, 38, 217-232. https://doi.org/10.15581/004.38.217-232.
Segura Bermúdez, L., Hoyos Carvajal, M. P., & Martínez Garcés, M. F. (2021). Los textos
multimodales una estrategia didáctica para la inclusión educativa. Assensus,
(11), 2021. https://doi.org/10.21897/assensus.2452
Senel, E. (2018). The Integration of Creative Writing into Academic Writing Skills in
EFL Classes. International Journal of Languages’ Education and Teaching,
(2), 115-120. https://doi.org/10.18298/ijlet.2869.
Solano-Gutiérrez, J. (2022). Estrategias metodológicas para desarrollar habilidades de
escritura en el primer grado de primaria. Maestro y Sociedad, 19(1), 87-104.
https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5486.
Torres-Madroñero, M. C. & Torres-Madroñero, E. M. (2020). Las brechas digitales
en Dabeiba y Frontino, Colombia: un desafío para la educación virtual para
la paz. Virtu@lmente, 8(2), 101-114. https://doi.org/10.21158/2357514x.
v8.n2.2020.2719.
Tsigani, C., & Nikolakopoulou, A. (2018). Digital Storytelling: A Creative Writing Study
in the Foreign Language Classroom. Educational Journal of the University of
Patras Unesco Chair, 5(2), 67-80. https://doi.org/10.26220/une.2900
Vázquez-Medel, M. A., Mora, F. & Acedo García, A. (2020). Escritura creativa y
neurociencia cognitiva. Arbor, 196(798), a577. https://doi.org/10.3989/
arbor.2020.798n4001.
Vidal Ledo, M. & Rivera Michelena, N. (2007). Investigación-acción. Educación
Médica Superior, 21(4), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S0864-21412007000400012&lng=es&tlng=es.
Villalobos López, M., Gómez Zermeño, M. & Gonzales Galbraith, C. (2013). Promoción
de la escritura creativa a través de talleres apoyados con tecnologías digitales
en escuelas uni-docentes. Revista Q, 8(15), 1-19. http://hdl.handle.
net/20.500.11912/6815.
Villamizar, G. & Cortés, C. (2021). Del lenguaje audiovisual al lenguaje digital: un
análisis comparativo en cuatro autores latinoamericanos a inicios de los siglos XX y XXI. Latin American Research Review, 56(4), 934-945. https://doi.
org/10.25222/larr.1099.
Yahya, L. & Prakash, A. (2020). Unlocking Creative Writing Through In4D-Indigenous
CIY Nature Journaling: The Indigenous Voice. Journal of English as a Foreign
Language Education (JEFLE), 1(1), 12-24. https://jurnal.untan.ac.id/index.
php/JEFLE/article/view/41669.