The Use of Metacognitive Strategies to Enhance Reading Comprehension Skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Keywords:

Cognition, Metacognition, Reading, Reading Comprehension, Metacognitive Strategies, Inferences

Abstract

This article presents the outcome of a research project whose main objective was to foster the implementation of metacognitive strategies, designed to enhance reading comprehension skills, especially regarding the inferential level of reading in expository texts. The pedagogical intervention for this research is supported in three fundamental moments: before, during and after reading. A pre-experimental methodology, with a pre test/post test design, and without a control group, was implemented for this project. According to a comparison of average scores using the Students ́ t-Test for independent samples, a 0,05 level of significance was found, proving that the use of metacognitive strategies had a positive influence in the reading process of high school students of the eighth grade in two public educational institutions from the municipalities of Nuevo Colón and Samacá (Boyacá, Colombia).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángela Elvinia Muñoz-Muñoz, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Magíster en Lingüística y Directora del Departamento de Humanidades Fundación Universitaria Juan de Castellanos.

Myriam Ocaña de Castro, Institución Educativa José Acevedo y Gómez (r).

Magíster en Lingüística. Docente tutora programa “Todos aprenden” Monguí, Boyacá, Colombia.

References

Álvarez Angulo, T. (1996). El texto expositivo- explicativo: su superestructura y características textuales. Didáctica, Lenguaje Literatura, (8), 29. Doi: 10.5209/rev_DIDA.1996.v8.20824

Arrieta Arvilla, L.M. (2013). La construcción de los sujetos en el discurso del expresidente Uribe Vélez: un análisis desde las tonalidades valorativas y los actos de habla. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (21), 103-116. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.1952 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.1952

Brown, A. L, Armbruster, B.B., & Baker, L. (1986). The role of metacognition in reading and studying. En J. Orasanu (Ed.). Reading comprehension: From research to practice. Hillsdale, NJ: L.E.A.

Chirilos, N.M. (2014). Estrategias metacognitivas en el proceso de investigación científica. (Tesis de Doctorado). Universidad de Córdoba, Venezuela. Recuperado de https://www.google.com.co/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=2014000000861

Cooper, J.D. (1998). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Visor Fotocomposición. UPEL. Maracay. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Núcleo Biodiversidad.

Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Flavell, J., & Wellman, H. (1977). Metamemory. En R. Kail y J. Hagen (Eds.). Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale: LEA.

Galvis, A, Castillo, M., & Morales, D. (2007). Estrategias y enseñanza-aprendizaje de la lectura. Folios, 2(26), 27-38.

Heit, I. A. (2011). Estrategias metacognitivas de compresión lectora y eficacia en la Asignatura Lengua y Literatura [en línea]. Tesis de Licenciatura, Universidad Católica Argentina, Facultad Teresa de Ávila. Departamento de Humanidades. Recuperado de http://www.fisica.ru/dfmg/teacher/archivos/ESTRATEGIAS-METACOGNITIVAS-OSCAR-M-TRONCOSO.pdf

Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Teoría y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.

Mendoza Fillola, A., & Briz Villanueva, E. (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura para la Primaria. Madrid: Pearson Educación.

Nieto Ruiz, L.F. (2011). El papel del lenguaje en las estrategias discursivas para fomentar la enseñanza-aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (18), 135-153. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/linguistica_hispanica/article/view/438

Ríos Cabrera, P. (1991). Metacognición y comprensión de la lectura. En A. Puente (Comp.). Comprensión de la lectura y acción docente. Madrid: Pirámide.

Patiño Vélez, J. P., & Restrepo Sánchez, P. A. (2013). Estrategias metacognitivas: Herramientas para mejorar la comprensión textual en estudiantes de básica primaria. Recuperado de: http://200.24.17.68:8080/jspui/handle/123456789/1573

Solé, I. (1994). Estrategias de lectura. Colección MIE. Barcelona: Graó.

Santiago Galvis, Á. W., Castillo, M.C., & Vega R. J. (2005). Lectura, metacognición y evaluación. Bogotá: Alejandría Libros.

Sanz, M. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea.

Tardif, J. (1997). La evaluación del saber- leer: un asunto más de competencia que de actuación. En E. Rodríguez & E. Lager (Coords.). La lectura. Cali: Universidad del Valle.

Torres Cruz, D.L., & Hurtado, L.M. (2016). Mecanismos de control que determinan la identidad a través del lenguaje en un contexto escolar: un estudio para la interacción social. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 19-40. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4906 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4906

Vásquez Cantillo, A. (2012). Modelos pedagógicos: medios, no fines de la educación. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 157-168. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/linguistica_hispanica/article/view/457/457

Viramonte, M. (2000). Comprensión Lectora. Dificultades estratégicas en resolución de preguntas inferenciales. Buenos Aires: Colihue.

Published

2017-02-16

How to Cite

Muñoz-Muñoz, Ángela E., & Ocaña de Castro, M. (2017). The Use of Metacognitive Strategies to Enhance Reading Comprehension Skills. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (29), 223–244. https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Issue

Section

Language pedagogy

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.