The Latin American university at the crossroads: threats, challenges, and solutions´´

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4374

Keywords:

University; University Reform; Quality; ISO; Impact Index; Plagiarism; Commodification of Knowledge; Lifelong Learning Programme; Social Role of the University

Abstract

This paper reviews the university as an institution, in general, in order to juxtapose the founding principle of universalism with the reductionist functionalism to which it is now limited, too constrained and dispirited to generate the fundamental critical thinking needed for the development of Latin American societies. The research is based on the hypothesis that the objective of the current neoliberalism is to subvert the universalist values which generate critical thinking in the university, so as to accommodate them to the immediate needs of large multinational corporations, where the university exists as a mere supplier of “specialized human capital”. In terms of methodology, this article reviews several bibliographical sources pursuing the proposed objectives,and contrasting the old university models with the new neoliberal paradigms. This research is supported by recent studies by specialists such as: Marvin Brown, Jean - Jacques Solomon, Mario Heler, Marta Harnecker, Francisco Lopez Segrera, Hugo Aboites, Carlos Bustos, Imanol Ordorika, Sheila Slaughter, Larry Leslie, Pablo Gentili or Franz Hinkelammert, among others. Additionally, documents form UNESCO (International Institute for Education pPnning are analyzed, like the one entitled “Trends in Higher Education in Latin America and the Caribbean” (Caracas, 2008) and “Educational situation in Latin America and the Caribbean: Towards quality education for all by 2015 “, published in 2013 by the Regional Bureau of education for Latin America and the Caribbean (Santiago de Chile, 2013).

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Justo Cuño Bonito, Universidad Pablo de Olavide (España)Grupo de investigación ILAC - UPTC

Doctor en Historia de América por la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla y licenciado en Filosofía y Letras por la Universidad de Alcalá de Henares, Madrid. Actual coordinador del Departamento de Formación Continua del Centro de Estudios de Postgrado de la Universidad Pablo de Olavide; integrante del gupo de investigación ILAC de la UPTC. 

References

Aboites, Aguilar, Hugo, “Globalización y universidad”, El dilema. La universidad mexicana al comienzo del siglo. México: UAM/UCLAT, 2001, pp. 145-163.

Acosta Ochoa, Abril, “Evaluación y acreditación de programas educativos en México: revisar los discursos, valorar los efectos”, Revista de la Educación Superior, Vol. XLIII (4); No.172, octubre-diciembre del 2014, 151-157. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.014

Acosta Silva, Adrián, “Ideas, políticas y decisiones en educación superior universitaria”, en Acosta Silva, Adrián (Coord.), Historias Paralelas II: 15 años después, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México (en prensa).

Amezcua, Manuel, “¿Para qué sirve el índice de impacto de una revista?”, Index Enferm

v.19 n.2-3 Granada abr.-sep. 2010.

Asociación Docente de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la UBA, Boletín Informativo de la Asociación Docente de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, 2011. https://goo.gl/SzQ4Ha

Bermeo Ramírez, Carmen, “Los Estándares en la Evaluación de la Calidad Universitaria”, Boletín del Consejo de Kvaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Superior Universitaria (CONEAU), 2014.

Boada i Masoliver, Joan, “Universidad pública en demolición”, Diario El País, 2015 en

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2015/04/21/catalunya/1429643497_886072.html Brown, Marvin, “Free enterprise and the economics of slavery”, “Real-World Economics

Review”, Nº 52, 2010. McCloskey, Deirdre N., The Bourgeois Virtues: Ethics for An Age of Commerce, University of Chicago Press, Chicago and London, 2006. Novak, Michael, The Spirit of Democratic Capitalism, Simon & Schuster Publication, New York, 1982.

Buendía, Angélica (coord.), Evaluación y acreditación de programas académicos en

México: revisar los discursos, valorar los efectos, ANUIES, México, 2014.

Camí, Jordi, “Impactolatría: diagnóstico y tratamiento”, Med Clin, 109(13), 1997, 515-524 Cárdenas Soler, Ruth Nayibe y Quiles, Oswaldo Lorenzo, “Evaluación de Programas de Enseñanza Musical Superior en Colombia”, Memorias Congreso Investigación y

Pedagogía. Tunja, Número 02 – Octubre/ 2013.

Chartier, Roger, El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación, Gedisa, Barcelona, 1992

Chomsky, Noam, “¿universidades públicas o privadas? Noam Chomsky y las aristas del conflicto educativo”, 2011. Kn kttp://pijamasurI. com/2011/08/%C2%BFuniversidades-publicas-o-privadas-noam-chomsky-y- las-aristas-del-conflicto-educativo/

Clark, Burton, “El problema de la complejidad en la educación superior moderna”, en Sheldon Rothblatt y Björn Wiittrock (comps.), La universidad europea y americana desde 1800. Las tres transformaciones de la universidad, Barcelona, Ediciones Pomares-Corredor, 1996, 129.

Consejo Nacional de Acreditación, Sistema Nacional de Acreditación. SNA. Lineamientos para la Acreditación Institucional, CNA, Bogotá, 2014, 1 – 10.

Cuño Bonito, Justo, “La Mercantilización del Conocimiento en Época de la Globalización Neoliberal”, en Cuño Bonito, Justo ed., Palabras para el Intendente. Un libro- homenaje al historiador Juan Andreo García, Editorial Renacimiento, 2014, 13-30. Cuninghame, Patrick, Ponencia completa para Tema 8, Sociología de la Educación, del Segundo Encuentro de Sociología en la universidad Autónoma Metropolitana

“La Sociología Hoy…en México y en la UAM”, 20 de octubre de 2014, Club Alemán, México, D.F.

Delgado López-Cózar, Emilio, Torres Salinas, Daniel y Roldán, López, Álvaro, “Fraude en

la ciencia: reflexiones a partir del caso Hwang”, Kl proIesional de la inIormación,

v.16, n. 2, marzo-abril 2007.

De Mendoça Silva, Vera Lucia, “Universidad Brasileña: Expansión y Reforma de los Sistemas”, UDUAL - México, nº 57, julio - septiembre 2013, 51-58.

Dias Sobrinho, José, “Evaluación y reformas de la educación superior en América

Latina”, Perfiles Kducativos, vol. XXVII, núm. 108, abril-junio, 2005, 31-44.

Díaz Barriga, Ángel, “Riesgos de los Sistemas de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior”, Seminario Regional: Las nuevas tendencias de la evaluación y acreditación en América Latina y el Caribe, organizado por la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria, (CONEAU) y el Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC- UNESCO). Buenos Aires, junio de 2005, 14.

Fukuyama, Francis, El Fin de la Historia y el Último Hombre, Planeta-Agostini, 1995. Velasco, Criado, Demetrio, Pensamiento Político Contemporáneo, universidad de Deusto, 1997.

Galli, Ricardo, “universidades, presupuestos, crisis y rankings”, 2012, en https://gallir. wordpress.com/2012/08/14/universidades-crisis-y-rankings/

Garfield Kugene, “†ke evolution oI tke Science Citation Index”, Int Microbiol Mar;10(1),

, 65-9.

González y González, Enrique y Pérez, Puente, Leticia, Permanencia y cambio: universidades hispánicas 1551-2001, UNAM, 2005.

Granados, Luis Fernando, Cómplices del Plagio, Observatorio de Historia, 2015, en http://elpresentedelpasado.com/2015/07/09/complices-del-plagio/

Heintz, Joos, “Informe (no autorizado) de evaluación del funcionamiento de la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU)”, en http:// goo.gl/a5jR48

Henwood, Doug, “I’m borrowing my way through college…”, Left Business Observer, Nº 125, February 2010.

Hinkelammert, Franz J., La universidad frente a la Globalización, “Globalizacion.org”, en http://www.globalizacion.org/biblioteca/HinkelammertGlbzuniversidad. htm

Jiménez Ortiz, María del Carmen, “Discurso mundial de modernización educativa: evaluación de la calidad y reforma de las universidades latinoamericanas”, Espacio Abierto, vol. 20, núm. 2, abril-junio, 2011, 219-238.

Kalmanovitz, Salomón, “Las Finanzas de las universidades Públicas”, Centro de Investigaciones para el Desarrollo, http://www.cid.unal.edu.co/cidnews/index. pkp/ovillabonaecopetrol/2384-las-finanzas-de-las-universidades-publicas.ktml LaYorgue, Jorge (Kd.), La Coneau y el sistema universitario argentino: memoria 1996-

, Buenos Aires, 2012.

Levi_Faur, D., From “big government” to “big governance”?”, en Levi-Faur, D. (ed.), The Oxford Handbook of Gobernance, Oxford University Press, UK, 2012. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199560530.013.0001

Lyotard, Jean-Françoise, La Condición Postmoderna, Cátedra, 1987. Vásquez, Rocca, Adolfo, “La Crisis de las Vanguardias Artísticas y el Debate Modernidad – Postmodernidad,” Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 12, 2005:2.

Marenco, André, “When Institutions Matter: CAPES and Political Science in Brazil”, Revista de Ciencia Política, Volumen 35, nº 1, 2015, 33-46. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-090X2015000100003

Marquina, Mónica, “Tendencias recientes de los sistemas de evaluación de la educación superior en el actual escenario internacional. Un nuevo “round” del Estado evaluador”, Sociedad Argentina de Estudios Comparados en Educación. Primer Congreso Nacional de Estudios Comparados en Educación, 2003.

MERCOSUR, Acreditación Regional de Carreras Universitarias. MERCOSUR. Principios.

En http://goo.gl/cuidQq

Morales, Villalobos, Eduviges, Muñoz, Núñez Ingrid y Hernández, León, Mairely, “Reforma universitaria en Venezuela: ¿Pertinencia o vinculación social?”, CPU-e, Revista de Investigación Educativa, Nº 15, julio-diciembre, 2012. DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i15.24

Neave, Guy, “On tke Cultivation oI Quality, KNciency and Knterprise: an overview

of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988”, European Journal of Education, Vol. 23, Nos 1/2, 1988, 8.

OCDE / CEPAL, Perspectivas Económicas de América Latina 2012. Transformación del Estado para el Desarrollo, OECD Publishing, 2011.

Oficina Pegional de Kducación para América Latina y el Caribe. Situación Kducativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015, Santiago de Chile, 2013.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), 2021 Metas Educativas. La Educación que queremos para la generación de los bicentenarios, Madrid, 2010.

Papaleo, Paola, “Entrevista con Dr. José María Viaña: Una mirada sobre la Acreditación y Certificación de Calidad de la Kducación Superior en América Latina y el Caribe”, La Edu@ción. Revista Digital, Organización de los Estados Americanos, Enero 2010, Nº 142.

Peset, Reig, Mariano, Menegus, Bornemann, Margarita, “Espacio y localización de

las universidades hispánicas”, Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija de Estudios sobre la universidad. CIAN, Nº. 3, 2000.

Peset, Reig, Mariano, La autonomía universitaria y la libertad de cátedra: una síntesis histórica a través de los siglos XVIII, XIX y XX, “Cuadernos constitucionales de la Cátedra Fadrique Furió Ceriol”, Nº 22-23, 1998.

Peset, Reig, Mariano, Palao, Gil, Francisco Javier, “Un modelo colonial: la real universidad de México”, Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija de Estudios sobre la universidad, CIAN, Nº. 1, 1998.

Poole, Brian, “Quality, semantics and the two cultures”, Quality Assurance in Education, 18(1), 2010, 6-18. DOI: https://doi.org/10.1108/09684881011015963

Pozzi, Sandro, “universidades Multimillonarias”, Diario El País, 2006. En http://elpais. com/diario/2006/12/11/educacion/1165791602_850215.html

Rama, Claudio, “Las tendencias de la educación superior en América Latina. universidad: Internacionalización y desnacionalización”. En http://calidadintegral.com/arti- rama-tendencia-05.php

Revelo Revelo, José; Hernández Carlos Augusto, The National Accreditation System in Colombia: experiences from the National Council of Accreditation (CNA), International Institute for Educational Planning, UNESCO, Paris, 2003, 5-10.

Rodríguez, Jorge Armando, Apuntes sobre las Finanzas de la universidad Nacional, Documento preparado para la Audiencia Pública “La universidad Nacional: una asignatura pendiente del Gobierno”, llevada a cabo el 27 de febrero de 2014 en Bogotá.

Rodríguez, Jiménez, Miguel, “La otra perspectiva de reforma universitaria en Venezuela”, Revista Ciencias de la Educación, Año 3, Vol. 2, Nº 22, universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela, Julio - Diciembre 2003.

Rodríguez-San Pedro, Bezares, Luis Enrique, Las universidades Hispánicas de la Monarquía de los Austrias al Centralismo Liberal, universidad de Salamanca/ Junta de Castilla y León, 2000.

Romero, Arturo Luis, y Miranda, Sandor Luis. La calidad, su evolución histórica y algunos conceptos y términos asociados. http://www.gestiopolis.com/ evolucion-de-la-calidad-iso-9000-y-otros-conceptos-de-calidad/#ISO-9000, 10

septiembre de 2007.

Romero, Arturo Luis, Evolución de la calidad, ISO 9000 y otros conceptos de calidad, http://www.gestiopolis.com/evolucion-de-la-calidad-iso-9000-y-otros- conceptos-de-calidad/, 10 de agosto de 2007.

Sample, Ian, “Nobel winner declares boycott of top science journals”, The Guardian, Monday, 9 December, 2013.

Saxe-Fernández, John, “Globalización, Poder y Educación Pública, Neoliberalismo: Planteamientos Críticas y Alternativas, Seminario “El Mundo Actual” del Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM, México, 2000.

Segura Vicente, Sonia y Gil Kspert, Lluís, “La Certificación de Calidad como estrategia para facilitar la transferencia de tecnología entre universidad-Empresa”, en Castro, Ángel y Guillén-Riquelme, VII Foro sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior: Libro de capítulos, Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC), 2010, 63-67.

Silas Casillas, Juan Carlos, “Calidad y Acreditación en la educación superior: realidades y retos para América Latina”, Páginas de Educación 11/2014; 7(2): 104-123.

Silva Cirani, Claudia Brito; Campanario, Milton de Abreu; Marques da Silva, Heloisa Helena, “A evoluçao do ensino da pós-graduaçâo senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposiçôes para pesquisa”, Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 20, n. 1, mar. 2015, pp. 163-187.

Villatoro, Francisco P., “Tna empresa vende ser coautor de un artículo científico ya aceptado”. En http://francis.naukas.com/2013/11/28/una-empresa-vende-ser- coautor-de-un-articulo-cientifico-ya-aceptado/

Tolstoi, León, La Muerte de Iván Ilich, Editorial Norma, Barcelona, 2003, 52-53 Wells, H.G., La Máquina del Tiempo, Alianza Editorial, 2005.

†udela, J., Aznar J., “Kl Iraude en la publicación científica: una polémica que no cesa”,

pers.bioét, 18(2), 2014, 153-157. DOI: https://doi.org/10.5294/pebi.2014.18.2.5

Tünnermann Bernheim, Carlos, “La calidad de la educación superior y su acreditación: la experiencia centroamericana”, Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 13, n. 2, jul. 2008, 313-336. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000200005

UNESCO, “Declaración Mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción”, Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción, 9 de octubre de 1998.

UNESCO, “Comunicado”, Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La

nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo, 8 de julio de 2009.

Villatoro, Francisco P., “Tna empresa vende ser coautor de un artículo científico ya

aceptado”. En http://goo.gl/YpRzoq

Ziritt, Gertrudis, Ochoa Henríquez, Haydée, “La Reforma Universitaria en Venezuela: Promovida por el Consejo Nacional de universidades en los noventa”, Laurus, Vol. 14, Núm. 26, enero-abril, 2008.

Published

2016-01-14

How to Cite

Cuño Bonito, J. (2016). The Latin American university at the crossroads: threats, challenges, and solutions´´. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 241–277. https://doi.org/10.19053/01227238.4374

Metrics