Intercultural education and teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.7554

Keywords:

social action; educational strategies; ethics; methodologies; values

Abstract

This work reflects, from the Philosophy of Education, on the situation of intercultural education in the global society. It is understood that neither philosophy nor the philosopher are exempt from interest, and have part in the turns: cognitive and linguistic. The current situation of this form of education is presented here along with the statement and examination of principles (critical dialogue and cooperative society), purposes (construction of identity, construction of rationality, construction of personality), and actions (social practices), essential for teacher training in this educational modality, as well as the need to include research training in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Isabel Lafuente Guantes, Instituto de Humanismo y Tradición Clásica - Universidad de León (España)

Catedrática de Filosofía (jubilada) y miembro de honor del Instituto de Estudios Humanísticos (Universidad de León (España)), al que porta sus investigaciones y publicaciones. Integrante del grupo de investigación HISULA de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

References

Abdallah-Pretceille, Martine. La educación intercultural. Barcelona, Idea-Books, 2001.

Aguado, Mª Teresa “La educación intercultural: concepto, paradigmas, realizaciones”, en

Carmen Jiménez Fernández. Lecturas de pedagogía diferencial, Madrid, Dykinson, 1991.

Alba Pastor, Carmen (Coord.). Revista de Educación: Convergencia Europea y Universidad, No. 337. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 2005.

Rojas Axel y Elizabeth Castillo, “Multiculturalismo y políticas educativas en Colombia ¿interculturalizar la educación? Revista de educación y pedagogía, Vol. XIX. No. 48 . Medellín: Universidad de Antioquia, 2009.

Austin, John Langshaw. Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós, 1981.

Bolívar, Antonio. “Globalización e identidades:(des) territorialización de la cultura». Revista de Educación, número extraordinario, 2001.

Bueno Martínez, Gustavo. Ensayos Materialistas. Madrid: Taurus, 1972.

Bueno Martínez, Gustavo. Estatuto Gnoseológico de las ciencias humanas. Oviedo, 1976.

Bueno Martínez, Gustavo. El cierre categorial. Oviedo: Pentalfa, 1992.

Bühler, Karl. Teoría del lenguaje. Madrid: Revista de Occidente, 1961.

Delors, Jacques (coord.). Informe Unesco. La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana, 1996.

Descartes, René. Correspondance. Descartes a Élisabeth. AT. IV. París: Vrin, 1976.

Descartes, René. Discurso del Método. Madrid: Tecnos, 1987.

Gimeno Sacristán, José. “El significado y la función de la educación en la sociedad y cultura globalizadas”. Revista de Educación, número extraordinario, 2001.

Habermas, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa, Vol. II. Madrid: Taurus, 1981.

Habermas, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa, Vol. I. Madrid: Taurus, 1987.

Habermas, Jürgen. Pensamiento Postmetafísico. Madrid: Taurus, 1990. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ef.339716

Ibarz, Mercè. La palmera de blat. Barcelona: Quaderns Crema, 1995.

Lafuente, Mª Isabel. Teoría y Metodología de la Historia de la Filosofía. León: Universidad de León, 1986.

Macías, Norma y Diana Cardona. Comunicometodología. México: Universidad Intercontinental, 2007.

Morris, Charles. Fundamentos de la teoría de los signos. Madrid: Paidós, 1971.

Muñoz Sedano, Antonio. “La educación intercultural, hoy”, Didáctica, No.7. Madrid: Servicio de Publicaciones UCM, 1995.

Piaget, Jean. “L'individualité en histoire: l'individu et la formation de la raison”, en: L'individualité: troisième semaine internationale de synthèse [organisée par le] Centre international de synthèse / Maurice Caullery... [et al.]. Paris: F. Alcan, 1933.

Programa para la evaluación Internacional de los alumnos. Informe español. PISA 2012 Madrid: Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte, 2013.

Ricoeur, Paul. El conflicto de las interpretaciones. Madrid: F.C.E., 2015.

Zemelman, Hugo. Voluntad de conocer: el sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Barcelona: Anthropos, 2005.

Weber, Max. Economía y Sociedad. México: F.C.E., 1964.

Weber, Max. Ensayos sobre metodología sociológica. Buenos Aires: Amorrortu, 1978.

Weil, Pascale. La comunicación global. Barcelona: Paidós, 1992.

Published

2017-09-10

How to Cite

Lafuente Guantes, M. I. (2017). Intercultural education and teacher training. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 19(29), 89–109. https://doi.org/10.19053/01227238.7554

Metrics