Utawilaya rural school: A liberating Education in Puno - Peru 1902
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.4919Keywords:
Discrimination; education; teaching; school; exclusion; indigenous; ruralAbstract
This paper details the development of the Indigenous and rural School Utawilaya in the district Chucuito Platera, in the province of Puno- Peru in 1902. Because of the educational, economic, social and political exclusion of the rural population by the State, the teacher Manuel Zuniga Camacho founded the Indigenous and rural School with a pedagogical stance towards a liberating education. Zúñiga Camacho considered education as the only way of salvation from exclusion, exploitation and poverty; established by the oligarchs and political bosses. Peruvian historiography agrees that one of the strongest movements in the southern highlands in the early twentieth century was the struggle for education, which was considered as a privilege for the upper class or ruling elite (oligarchy and tyranny). This research work is based on unpublished historical documents, which contribute to the study of the history of Puno. Library research methods and techniques have been applied for reviewing primary and secondary sources leading to analysis and criticism. The marginalization of indigenous peoples is not a current phenomenon; it comes from two hundred years ago within the framework of the republican history. This exclusion underlies the perception (still current) of indigenous people as backward and ignorant, who therefore are not included in the development policies of the Peruvian State. For (Aliaga, 2015) the incidence of poverty, ``on grounds of´´ mother tongue, affects mainly the population with a native language: Quechua or Aymara. Thus, in 2013, poverty affected 35.9 % of the population. The Utawilaya school literacy program included groups of adults and children. The liberating education of Manuel Zúñiga Camacho highlights the following transcendental aspects: people´s liberation, community transformation, awareness, change of reality into an environment without discrimination, exploitation, humiliation and entitled to education.
JEL Classification
ArrayDownloads
References
Bibliografía:
Allpanchis. (1989). PODER Y AUTORIDAD EN LOS ANDES. SICUANI - CUSCO: INSTITUTO DE PASTORAL ANDINA.
Alomia, M. (1998). Un Importante Centenario en la Historia de las Misiones. Con su Espíritu, 61.
Basadre, J. (1963). Historia de la República del Perú (1822-1933) (Quinta ed., Vol. 10). Lima, Perú: Ediciones Historia.
Cano, J. (23 de Enero de 1914). LA UNIÓN. Lo de la Plateria , pág. 2.
CARE. (2011). FICHAS BOTANICAS DE ESPECIES AGROFORESTALES. PAZ: CARE y Programa Nacional de Cambio.
Cabrera, I. I. R., & Gallardo, T. de J. L. (2013). EL ENFOQUE DE FORMACIÓN HUMANÍSTICO INTERCULTURAL INTERCULTURAL EDUCATION OF UNIVERSITY STUDENT : A HUMANISTIC- Isaac Iran Cabrera Ruiz Teresita de Jesús Gallardo López Isaac Iran Cabrera Ruiz 1.
Ccahuana, J. A. (5 de Noviembre de 2013). Repositorio de tesis de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado el 01 de Abril de 2016, de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/5126/CCAHUANA_CORDOVA_JORGE_CAPACIDAD_INDIGENA.pdf?sequence=1
Citarela, L., Amadio, M., & Zuñiga, M. (1990). LA EDUCACIÓN INDIGENA EN AMERICA LATINA (Vol. Tres). Quito, Ecuador: ABYA AYALA - UNESCO.
Citarela, L., Amadio, M., & Zuñiga, M. (1990). LA EDUCACIÓN INDIGENA EN AMERICA LATINA (Vol. Tres). Quito, Ecuador: ABYA AYALA - UNESCO.
Gallegos, L. (1974). El Campesino Rebelde del Altipampa. Puno, Perú: Centro de estudios y Reflexiones.
Gallegos, L. (1993). Biografía de un Aymara. Puno: Universitaria.
INEI. (2010). "Informe técnica: evolución de la pobreza al 2009". Lima: INEI.
INEI. (01 de Mayo de 2014). INEI. Recuperado el 03 de Yayo de 2016, de https://www.inei.gob.pe/media/cifras_de_pobreza/informetecnico.pdf
Kapsoli, W. (1977). Los Movimientos Campesinos en el Perú 1879-1965. Lima, Perú: Delva Editores.
Knobel, M., & Lankshear, C. (2002). Tres Enfoques para la Investigación Educativa. México: UNAM.
Lankshea, C., & Lankshear, C. (2002). Tres Enfoques para la Investigación. Mexico: UNAM.
Málaga, X. (14 de Octubre de 2014). PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ. Obtenido de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/5716/MALAGA_SABOGAL_XIMENA_EDUCACION_PUNO.pdf?sequence=1
Mariátegui, J. (1979). 7 ENSAYOS DE INTERPRETACIÓN DE LA REALIDAD PERUANA. (Vol. I). Ayacucho, Perú: Fundación Biblioteca Ayacucho.
MPP. (20014). Plan Estrategico Institucional. Obtenido de www.munipuno.gob.pe/descargas/.../plan_estrategico_institucional.pdf
Núñez Núñez, H. (2008). UNMSM. Obtenido de Tesis: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3113/1/Nu%C3%B1ez_nh.pdf
Portugal, J. (30 de Octubre de 2012). Blog Portugal. Recuperado el 01 de Mayo de 2016, de http://joseportugalcatacora.blogspot.pe/2012/10/manuel-z-camacho.html
Portugal, J. (2013). Historia de la Educación en Puno. Puno, Perú: Corporación MERU E.I.R.L.
Rénique, J., & Deustua, J. (1984). Intelectuales, indigenismo y descentralismo en el Perú, 1897-1931. Cusco, Perú: Centro Bartolomé de las Casas.
Tamayo, J. (1982). HISTORIA SOCIAL E INDIGENISMO EN EL ALTIPLANO. Lima, Perú: Trentaitrés.
UNICEF. (2011). Estado de la Niñez en el Perú. Lima, Perú: Asociación Gráfica Educativa.
Tito, J. (2013). EL PAPEL DEL ACTIVISMO INDIGENISTA Y DEL PROTESTANTISMO MISIONERO EN LAS LUCHAS SOCIALES EN EL ALTIPLANO (1920-1923), 1–17.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).