Spanish as a Foreign Language through Colombian Festivals Language
DOI:
https://doi.org/10.19053/0121053X.n38.2021.13188Keywords:
SFL, interculturality, ordinary language, culture, popular culture , festivalsAbstract
This paper presents the process of the research entitled “Spanish as a Foreign Language SFL Teaching through Colombian Festivals Language”, which sought to promote its learning, from the perspective of strengthening of interculturality. It was circumscribed in the interpretive paradigm with a qualitative approach based on culture as inherent content of the process. It is a study with the help of a pilot test that involved the design of teaching units for C Level of CEFR that would stimulate it in other languages learners. It was sought to activate communicative and intercultural competence, so that non-native speakers of Spanish had access to the meanings that speakers from different Colombian regions give them. For which a theoretical framework on the relationship between language and culture was needed. As a result, this research has not only a pedagogical-didactic value, but also a sociocultural one, since it confirms that learning a language is inhabiting the culture that speaks it. It is
concluded that SFL teaching through ordinary language is a viable and a productive strategy because it implies a genuine immersion.
Downloads
References
Altamar, W. (2015) La cultura como herramienta para la enseñanza del español como lengua extranjera. Universidad del Norte.
Amador, J. (2012). Los modelos de la comunicación y los límites del estructuralismo: perspectivas para una teoría antropológica de la comunicación. Derecho a Comunicar, (2), 13-35.
Bajtín, M. (1996). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Alianza.
Berger, P. & Luckmann, Th. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative. Multilingual Matters. Competence.
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.
González, M. (1989). El taller de los talleres: aportes al desarrollo de talleres educativos. Estrada.
González, Ma. (2007). Fiesta y nación en Colombia. Magisterio-Aula Abierta.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5.a ed.). McGraw-Hill.
Hymes, D. (1996, jun.). De la competencia comunicativa. Forma y Función, (9), 13-37.
Instituto Cervantes (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. MECD-Anaya. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/
Kress, G. (2010). Multimodality. A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
León, J. (2015). Perspectiva antropológica de la comunicación. Una crítica a la comunicación mediática. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 1, 73-82.
López, A. (2012). Del Tractatus lógico-philosophicus a las investigaciones filosóficas y la teoría de los juegos lingüísticos de Ludwig Wittgenstein. http://www.scielo.org.co/pdf/esupb/v20n44/v20n44a06.pdf
Luhmann, N. (1996). La ciencia de la sociedad. Universidad Iberoamericana.
Martínez, M. C. & Rayo, L. (2019). Colombia diversa. Instituto Caro y Cuervo.
Motta, J. H. (2016). El valor del silencio en la cultura escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 167-187. http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4914 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4914
Motta, J. H. (2017). La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en el aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 149-169. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6192 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6192
Motta, J. H. et al. (En imprenta). Enseñanza del español como lengua extranjera ELE, a través del lenguaje de las fiestas colombianas. Sello Editorial de la UPTC.
Ocampo, J. (1997). Las fiestas y el folclor en Colombia. El Áncora.
Ong, W. (1994). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.
Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. Crítica.
Wittgenstein, L. (2013). Tractatus lógico-philosophicus. Tecnos. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315884950