Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Listening Attitude as a Foundation for Communication and Democracy in the Classroom

Abstract

This article seeks to illustrate the listening attitude of students and teachers as a foundation for communication and democracy in the classroom. It presents a synthesis of the current diagnosis on classroom listening, as well as the theoretical referents that support the listening-communication-democracy relation presented in this study. The methodological process is based on the traditions of phenomenology and reflexive hermeneutics. As a result, the act of listening is developed an essential condition for classroom pedagogy. This implies the need to keep listening attitudes away from dissonance and degradation, understanding its importance for a democratic approach to conversation.

Keywords

listening attitude, pedagogical communication, classroom democratic experience, act of listening

PDF (Español) XML (Español)

References

  1. Aguilar, M. (2007). Reflexiones acerca de la habilidad de escuchar en el proceso docente-educativo. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd106/la-habilidad-escuchar-en-el-proceso-docente-educativo.htm
  2. Bickford, S. (1996). The dissonance of democracy: Listening, Conflict, and Citizenship. Recuperado de http://www.amazon.com/The-Dissonance-Democracy-Listening-Citizenship/dp/0801483778#reader_0801483778 DOI: https://doi.org/10.7591/9781501722202
  3. Bolio, A. P. (2012). Husserl y la fenomenología trascendental: Perspectivas del sujeto en el Siglo XX. Reencuentro, (65), 20-29. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/340/34024824004.pdf
  4. Dawkins, R. (2000). El gen egoísta. Barcelona: Salvat.
  5. Dobson, A. (2014). Listening for democracy: Recognition, Representation, Reconciliation. Recuperado de http://www.amazon.co.uk/Listening-Democracy-Recognition-Representation-Reconciliation/dp/0199682453#reader_0199682453 DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199682447.001.0001
  6. Dobson, A. (2012). Listening: The new democratic déficit. Political Studies, 60(4), 843-859. Recuperado de http://ecpr.eu/filestore/paperproposal/bf8c40cd-4bf0-4c4a-a73f-83b0cb00f689.pdf DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2012.00944.x
  7. Echeverría, R. (2007). Ontología del lenguaje. Buenos Aires: Granica.
  8. Gauquelin, F. (1972). Saber comunicarse. Bilbao: Mensajero.
  9. Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
  10. Habermas, J. (1996). Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. México: Rei.
  11. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a. ed.). México: McGraw-Hill.
  12. Laverty, M. (2011). Can you hear me now? Jean-Jacques Rousseau on listening education. Educational theory, 61(2), 155-169. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2011.00397.x
  13. Lucio, R. (2005). Del aprendizaje significativo al aprendizaje dialógico. En: Nuevo Diario, Managua (31, jul. 2005); p. Opinión. Recuperado de: http://impreso.elnuevodiario.com.ni/2005/07/31/opinion).
  14. Marco, Á. (2009). El silencio en la enseñanza: Las hieles de un sistema educativo delirante. Barcelona: PPU.
  15. Maykut, P., & Morehouse, R. (1999). Investigación cualitativa: Una guía práctica y filosófica. Barcelona: Hurtado Ediciones.
  16. Mead, M. (1990). Adolescencia y cultura en Samoa. Barcelona: Paidós.
  17. Motta, H. (2016). El valor del silencio en la cultura escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 167-187. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4914 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4914
  18. Plutarco (1985). Obras morales y de costumbres (Moralia), Tomo I. Madrid: Gredos.
  19. Podadera, P., & Serrano, E. (2008). La actitud y la innovación tecnológica. Recuperado de: http://www.isel.org/cuadernos_L/Articulos/PodaderaP1.htm
  20. Quiroga, Y. (2005). La falta de atención en el aula. Recuperado de: http://www.diariodecuyo.com.ar/participar/new_blogopin.php?blog_id=14&blogcomen_id=171
  21. Rice, S. (2011). Toward an Aristotelian conception of good listening. Educational theory, 61(2), 141-153. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2011.00396.x
  22. Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción: Ensayos de hermenéutica. México: Fondo de cultura Económica.
  23. Ríos, T. (2013). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional y social: Articulaciones entre Paul Ricoeur y la Pedagogía Crítica de Paulo Freire. Manizales: Centro de Publicaciones Universidad de Manizales.
  24. Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional. Recuperado de: http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/enfoques/09/Rios_N7_2005.pdf
  25. Santibáñez, C. (2011). Teoría social y memes. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4051179
  26. Segura, J. A. (2010). El escuchar, la habilidad lingüística olvidada. Recuperado de: http://www.buenastareas.com/ensayos/El-Escucha-La-Habilidad-Ling%C3%BC%C3%ADstica-Olvidada/756390.html
  27. Schütz, A. (1979). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu.
  28. Schutz, A., & Luckmann, T. (2003). Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu.
  29. Tomatis, A. (1996). El fracaso escolar. Barcelona: Bibliaria.
  30. Torralba, F. (2007). El arte de saber escuchar. Lleida: Milenio.
  31. Ubini, L. (2007). Qué es la pedagogía de la escucha. Recuperado de: http://mariasoledadlagos.blogia.com/2007/051401-que-es-la-pedagogia-de-la-escucha.php
  32. Waks, L. (2011). John Dewey on listening and friendship in school and society. Educational theory, 61(2), 191-205. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2011.00399.x
  33. Young, R. (1993). Teoría crítica de la educación y discurso en el aula. Barcelona: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.