Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The “Vox” of Populism on Instagram: Santiago Abascal

Abstract

This paper analyses a corpus extracted from the posts by Santiago Abascal, Vox secretary, published on Instagram for a year. From the methodological point of view, we worked cross-sectionally, using pragmatic linguistics, argumentation theory, and its grammar, as well as studies on political discourse and critical discourse analysis instruments. After a brief introduction on the characteristics of populist discourse, we demonstrate how the locutor uses a wide range of persuasive strategies that forge a discourse in which self-exaltation of the charismatic leader and the denunciation of the source of evil stand out, in addition to the resort to fallacies and an emotional language (evaluative vocabulary, metaphors, etc.) that acquires highly impolite tones or the so-called “Debasing Political Rhetoric”.

Keywords

Instagram, Vox, Abascal, populist discourse, persuasive strategies

PDF (Español) XML (Español)

References

  1. Abascal, S. (s.f.). Instagram. https://www.instagram.com/santi_abascal/ ABC (2022, 13 de julio). El Gobierno plantea la reapertura de As Pontes, la mayor térmica española. ABC. https://www.abc.es/espana/galicia/gobierno-planteareapertura-pontes-mayor-termica-espanola-20220713202446-nt.html
  2. Alcaide Lara, E. R. (2019). Discursos populistas en la política española actual: el caso de Podemos y Ciudadanos. En F. Sullet-Nylander, M. Bernal, C. Premat & M.Roitman (eds.), Political Discourses at the Extremes: Expressions of Populism in Romance-Speaking Countries (pp. 83-104). Stockholm University Press.
  3. Anscombre, J.-C. & Ducrot, O. (1994). La argumentación en la lengua. Gredos.
  4. Burgos, J. M. & Leyra-Curiá, S. (2023). El populismo en España. Claves de identificación y presencia en los partidos políticos. Dykinson. http://hdl.handle.net/10016/36338
  5. Campus, D. (2010). El lenguaje populista en el poder. Revista de Sociología, 24, 151-164.
  6. Centro Virtual Cervantes. (s.f.). Foros. CVC. https://cvc.cervantes.es/foros/
  7. Charaudeau, P. (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso & Sociedad, 3(2), 253-279. http://www.dissoc.org/ediciones/v03n02/DS3(2)Charaudeau.html
  8. Charaudeau, P. (2011). Las emociones como efectos de discurso. Revista Versión, (26), 97-118. http://www.patrickcharaudeau.com/Las-emociones-comoefectos-de.html
  9. Cortés, L. (2022a). El discurso político I: comentario y ejercicios. Arco Libros.
  10. Cortés, L. (2022b). El discurso político II: comentario y ejercicios. Arco Libros.
  11. Culpeper, J. (2011). Impoliteness. Using Language to Cause Offence. Cambridge University Press.
  12. Ducrot, O. (2001). El decir y lo dicho. Edicial.
  13. Feldman, O. (Ed.) (2023). Debasing Political Rhetoric Dissing Opponents, Journalists, and Minorities in Populist Leadership Communication. Springer.
  14. Fernández Riquelme, P. (2020). La retórica del discurso populista. Refracción: Revista sobre Lingüística Materialista, (1), 14-34.
  15. Freidenberg, F. (2007). La tentación populista. Síntesis.
  16. Fuentes Rodríguez, C. (2020b). Contextos discursivos de la argumentación emotiva. En C. Santibáñez (ed.), Emociones, argumentación y argumentos (pp. 153-180). Palestra.
  17. Fuentes Rodríguez, C. (Coord.) (2013a). Imagen social y medios de comunicación. Arco Libros.
  18. Fuentes Rodríguez, C. (2013b). La gramática discursiva: niveles, unidades y planos de análisis. Nuevas tendencias en el análisis del discurso, Cuadernos AISPI, (2), 15-36. http://www.aispi.it/magazine/issues/2-slash-2013-nuevastendencias-en-la-linguistica-del-discurso.
  19. Fuentes Rodríguez C. (Ed.) (2016a). Estrategias argumentativas y discurso político. Arco Libros.
  20. Fuentes Rodríguez, C. (2016b). Descortesía, imagen social e identidad como categorías sociopragmáticas en el discurso público. En D. Dumitrescu & M. Bernal (eds.), Roles situacionales, interculturalidad y multiculturalidad en encuentros en español (pp. 165-192). Dunken.
  21. Fuentes Rodríguez, C. (2017). Lingüística pragmática y análisis del discurso. ArcoLibros. (Obra original publicada en 2000).
  22. Fuentes Rodríguez, C. (2018). La construcción de la identidad discursiva a través del discurso parlamentario. En C. Fuentes Rodríguez (coord.), Mujer, discurso y parlamento (pp. 35-40). Ediciones ALFAR.
  23. Fuentes Rodríguez, C. (Ed.) (2020). Persuadir al votante. Estrategias de éxito. Arco Libros.
  24. Fuentes Rodríguez, C. (2022). Discurso populista y redes sociales: el caso de España. En M. Marques, S.G. Sousa, J. Teixeira, M.C. Varela, R. Ramos, I. Seara et al. (eds.), Populismo(s) e suas linguagens. Textos selecionados (pp. 13-42). Edições Húmus.
  25. Fuentes Rodríguez, C. & Alcaide Lara, E. (2002). Mecanismos lingüísticos de la persuasión. Arco Libros.
  26. Fuentes Rodríguez, C. & Alcaide Lara, E. R. (2008). (Des)cortesía. Agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Universidad Internacional de Andalucía.
  27. Gallardo, B. & Enguix, S. (2016). Pseudopolítica: el discurso político en las redes sociales. Universitat de València.
  28. García Jurado, R. (2012). Sobre el concepto de populismo. Estudios, 10(103), 7-31. http://blogs.elpais.com/files/robertogarciajuradosobreelconceptodepopulismo.pdf
  29. Goffman, E. (1967). Interaction Ritual. Essay on Face-to-Face Behaviour. Doubleday.
  30. González, M. (21/9/2022). La galaxia mediática de Vox. El País. https://elpais.com/espana/2022-09-21/la-galaxia-mediatica-de-vox.html
  31. Hernando Cuadrado, L.A. (2004). Tendencias actuales del español en el discurso político. En I. Sanz & A. Felices (eds.), Las nuevas tendencias de las lenguas de especialidad en un contexto internacional y multicultural (pp. 121- 129). Universidad de Granada.
  32. Laclau, E. (2012). La razón populista. Fondo de Cultura Económica.
  33. Lo Cascio, V. (1991). Grammatica dell’argomentare. Strategie e strutture. La Nuova Italia.
  34. Lo Cascio, V. (2009). Persuadere e convincere oggi. Nuovo manuale dell’argomentazione. Academia Universa Press.
  35. Plantin, C. (1998). La argumentación. Ariel.
  36. Rovira Kaltwasser, C., Taggart, P., Ochoa Espejo, P. & Ostiguy, P. (Eds.) (2017). The Oxford Handbook of Populism. Oxford Academic. http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780198803560.001.0001/oxfordhb-9780198803560
  37. Sánchez García, F. J. (2010). Pragmática de los titulares políticos. Las estrategias implícitas de persuasión ideológica. Visor Libros.
  38. Santiago-Guervós, F. J. de (2016-17). Análisis del discurso populista en la España actual. AnMal, (39), 115-141.
  39. Van Dijk, T. A. (2006). Discurso y manipulación: discusión teórica y algunas aplicaciones. Revista Signos: Estudios de Lingüística, (60), 49-74. http://www.discursos.org/oldarticles/Discurso%20y%20Manipulacion.pdf
  40. Van Dijk, T. A. (2010). Discurso, conocimiento, poder y política. Hacia un análisis crítico epistémico del discurso. Revista de Investigación Lingüística, (13), 167-215. http://revistas.um.es/ril/article/view/114181/108121
  41. Van Eemeren, F. & Grootendorst, R. (2004). A Systematic Theory of Argumentation. The Pragma-Dialectical Approach. Cambridge University Press.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.