The “Vox” of Populism on Instagram: Santiago Abascal

Authors

  • Carla Prestigiacomo a:1:{s:5:"en_US";s:34:"Università degli Studi di Palermo";}

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n42.2023.16041

Keywords:

Instagram, Vox, Abascal, populist discourse, persuasive strategies

Abstract

This paper analyses a corpus extracted from the posts by Santiago Abascal, Vox secretary, published on Instagram for a year. From the methodological point of view, we worked cross-sectionally, using pragmatic linguistics, argumentation theory, and its grammar, as well as studies on political discourse and critical discourse analysis instruments. After a brief introduction on the characteristics of populist discourse, we demonstrate how the locutor uses a wide range of persuasive strategies that forge a discourse in which self-exaltation of the charismatic leader and the denunciation of the source of evil stand out, in addition to the resort to fallacies and an emotional language (evaluative vocabulary, metaphors, etc.) that acquires highly impolite tones or the so-called “Debasing Political Rhetoric”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abascal, S. (s.f.). Instagram. https://www.instagram.com/santi_abascal/ ABC (2022, 13 de julio). El Gobierno plantea la reapertura de As Pontes, la mayor térmica española. ABC. https://www.abc.es/espana/galicia/gobierno-planteareapertura-pontes-mayor-termica-espanola-20220713202446-nt.html

Alcaide Lara, E. R. (2019). Discursos populistas en la política española actual: el caso de Podemos y Ciudadanos. En F. Sullet-Nylander, M. Bernal, C. Premat & M.Roitman (eds.), Political Discourses at the Extremes: Expressions of Populism in Romance-Speaking Countries (pp. 83-104). Stockholm University Press.

Anscombre, J.-C. & Ducrot, O. (1994). La argumentación en la lengua. Gredos.

Burgos, J. M. & Leyra-Curiá, S. (2023). El populismo en España. Claves de identificación y presencia en los partidos políticos. Dykinson. http://hdl. handle.net/10016/36338

Campus, D. (2010). El lenguaje populista en el poder. Revista de Sociología, 24, 151-164.

Centro Virtual Cervantes. (s.f.). Foros. CVC. https://cvc.cervantes.es/foros/

Charaudeau, P. (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso & Sociedad, 3(2), 253-279. http:// www.dissoc.org/ediciones/v03n02/DS3(2)Charaudeau.html

Charaudeau, P. (2011). Las emociones como efectos de discurso. Revista Versión, (26), 97-118. http://www.patrickcharaudeau.com/Las-emociones-comoefectos-de.html

Cortés, L. (2022a). El discurso político I: comentario y ejercicios. Arco Libros.

Cortés, L. (2022b). El discurso político II: comentario y ejercicios. Arco Libros.

Culpeper, J. (2011). Impoliteness. Using Language to Cause Offence. Cambridge University Press.

Ducrot, O. (2001). El decir y lo dicho. Edicial.

Feldman, O. (Ed.) (2023). Debasing Political Rhetoric Dissing Opponents, Journalists, and Minorities in Populist Leadership Communication. Springer.

Fernández Riquelme, P. (2020). La retórica del discurso populista. Refracción: Revista sobre Lingüística Materialista, (1), 14-34.

Freidenberg, F. (2007). La tentación populista. Síntesis.

Fuentes Rodríguez, C. (2020b). Contextos discursivos de la argumentación emotiva. En C. Santibáñez (ed.), Emociones, argumentación y argumentos (pp. 153-180). Palestra.

Fuentes Rodríguez, C. (Coord.) (2013a). Imagen social y medios de comunicación. Arco Libros.

Fuentes Rodríguez, C. (2013b). La gramática discursiva: niveles, unidades y planos de análisis. Nuevas tendencias en el análisis del discurso, Cuadernos AISPI, (2), 15-36. http://www.aispi.it/magazine/issues/2-slash-2013-nuevastendencias-en-la-linguistica-del-discurso.

Fuentes Rodríguez C. (Ed.) (2016a). Estrategias argumentativas y discurso político. Arco Libros.

Fuentes Rodríguez, C. (2016b). Descortesía, imagen social e identidad como categorías sociopragmáticas en el discurso público. En D. Dumitrescu & M. Bernal (eds.), Roles situacionales, interculturalidad y multiculturalidad en encuentros en

español (pp. 165-192). Dunken.

Fuentes Rodríguez, C. (2017). Lingüística pragmática y análisis del discurso. ArcoLibros. (Obra original publicada en 2000).

Fuentes Rodríguez, C. (2018). La construcción de la identidad discursiva a través del discurso parlamentario. En C. Fuentes Rodríguez (coord.), Mujer, discurso y parlamento (pp. 35-40). Ediciones ALFAR.

Fuentes Rodríguez, C. (Ed.) (2020). Persuadir al votante. Estrategias de éxito. Arco Libros.

Fuentes Rodríguez, C. (2022). Discurso populista y redes sociales: el caso de España. En M. Marques, S.G. Sousa, J. Teixeira, M.C. Varela, R. Ramos, I. Seara et al. (eds.), Populismo(s) e suas linguagens. Textos selecionados (pp. 13-42). Edições Húmus.

Fuentes Rodríguez, C. & Alcaide Lara, E. (2002). Mecanismos lingüísticos de la persuasión. Arco Libros.

Fuentes Rodríguez, C. & Alcaide Lara, E. R. (2008). (Des)cortesía. Agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Universidad Internacional de Andalucía.

Gallardo, B. & Enguix, S. (2016). Pseudopolítica: el discurso político en las redes sociales. Universitat de València.

García Jurado, R. (2012). Sobre el concepto de populismo. Estudios, 10(103), 7-31. http:// blogs.elpais.com/files/robertogarciajuradosobreelconceptodepopulismo.pdf

Goffman, E. (1967). Interaction Ritual. Essay on Face-to-Face Behaviour. Doubleday.

González, M. (21/9/2022). La galaxia mediática de Vox. El País. https://elpais.com/ espana/2022-09-21/la-galaxia-mediatica-de-vox.html

Hernando Cuadrado, L.A. (2004). Tendencias actuales del español en el discurso político. En I. Sanz & A. Felices (eds.), Las nuevas tendencias de las lenguas de especialidad en un contexto internacional y multicultural (pp. 121- 129). Universidad de Granada.

Laclau, E. (2012). La razón populista. Fondo de Cultura Económica.

Lo Cascio, V. (1991). Grammatica dell’argomentare. Strategie e strutture. La Nuova Italia.

Lo Cascio, V. (2009). Persuadere e convincere oggi. Nuovo manuale dell’argomentazione. Academia Universa Press.

Plantin, C. (1998). La argumentación. Ariel.

Rovira Kaltwasser, C., Taggart, P., Ochoa Espejo, P. & Ostiguy, P. (Eds.) (2017). The Oxford Handbook of Populism. Oxford Academic. http://www.oxfordhandbooks.com/ view/10.1093/oxfordhb/9780198803560.001.0001/oxfordhb-9780198803560

Sánchez García, F. J. (2010). Pragmática de los titulares políticos. Las estrategias implícitas de persuasión ideológica. Visor Libros.

Santiago-Guervós, F. J. de (2016-17). Análisis del discurso populista en la España actual. AnMal, (39), 115-141.

Van Dijk, T. A. (2006). Discurso y manipulación: discusión teórica y algunas aplicaciones. Revista Signos: Estudios de Lingüística, (60), 49-74. http:// www.discursos.org/oldarticles/Discurso%20y%20Manipulacion.pdf

Van Dijk, T. A. (2010). Discurso, conocimiento, poder y política. Hacia un análisis crítico epistémico del discurso. Revista de Investigación Lingüística, (13), 167-215. http://revistas.um.es/ril/article/view/114181/108121

Van Eemeren, F. & Grootendorst, R. (2004). A Systematic Theory of Argumentation. The Pragma-Dialectical Approach. Cambridge University Press.

Published

2023-07-12
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    67
  • PDF (Español)
    199

How to Cite

Prestigiacomo, C. (2023). The “Vox” of Populism on Instagram: Santiago Abascal. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (42), 1–19. https://doi.org/10.19053/0121053X.n42.2023.16041

Issue

Section

Language and communication