The first Normal School for Nursery-School Teachers in Guatemala
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.14801Keywords:
Nursery-School Teachers, teacher formation, Normal Schools, pre-primary education, coverageAbstract
Objective: To analyze the historical development of the first Normal School for nursery-school teachers, created in 1928 in the capital city of Guatemala, as the main institution for the training of pre-school teachers at the national level.
Originality/contribution: this research process follows the historical line and seeks to make visible the different stages of formative development, as an experience. Emphasis is placed on curricular evolution and on the importance of providing continuity to quality training for pre-school teachers. The history of Normal Schools in Guatemala dates back to 1875 with the beginning of the Central Normal School for Men. Subsequently, others were created that contributed to the training of teachers, especially the one that is the subject of today's research: the Escuela Normal para Maestras de Párvulos "Dr. Alfredo Carrillo Ramírez", the first educational institution of its kind since 1928.
Method: the qualitative method was followed through documentary review of primary and hemerographic sources, as well as an interview with a person in a managerial position who has been in charge of teaching and administrative tasks in this educational institution.
Strategies/information collection: we proceeded to the review of unpublished documents and bibliography related to the history of education in Guatemala, and basic information on the events of the Normal School since 1928. Likewise, we structured an instrument for the application of the interview with the management personnel based on semi-structured questions.
Conclusions: The first Normal School for Nursery-School Teachers has been an experiential stronghold in the Guatemalan educational system. Its contributions are valuable examples in teacher training and have favored the expansion of coverage for the care of children at the pre-primary level.
Downloads
References
Fuentes
Ministerio de Educación. Ley de Educación Nacional, Decreto Legislativo 12-91, de 12 de enero de 1991, 8.
Ministerio de Educación. Diseño de Reforma Educativa, Guatemala, 1998.
Archivo de la Escuela Normal para Maestras de Párvulos, 2019.
Entrevista
Entrevista a Quiñonez Sandoval de Castillo, Adelita, docente y catedrática auxiliar de la Escuela Normal para Maestras de Párvulos de 1981 a 1999 y directora de 2000 al 2007. Realizada el 21 abril de 2022.
Referencias bibliográficas
Argueta Hernández, Bienvenido, coord. Censo de Escuelas Normales en Guatemala 2004. Guatemala: Universidad Rafael Landívar, 2004.
Argueta Hernández, Bienvenido. “El pensamiento pedagógico de Natalia Górriz”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 19, n.o 29 (2017).https://doi.org/10.19053/01227238.7549
García Asturias, Mardoqueo. 100 años de normalismo 1830 - 1930. Guatemala: Serviprensa Centroamericana, 1988.
González Orellana, Carlos. Historia de la Educación en Guatemala. Editorial Universitaria, USAC, 2011.
Juárez Lemus de Celada, Nitza Eunice. “Actualización del programa del curso de Didáctica de las manualidades infantiles. Quinto magisterio pre primaria. Escuela Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alfredo Carrillo Ramírez’”. Tesis inédita, Facultad de Humanidades, Universidad Rafael Landívar, 2004.
López Rivas, Oscar Hugo y José Enrique Cortez Sic. “Las Escuelas Normales en Guatemala. Origen y desarrollo, crisis y situación actual”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 18, n.o 26 (2016): 71-89. https://doi.org/10.19053/01227238.4366
Méndez Álvarez de Díaz, Eva Consuelo. “Reforma del curso de didáctica de música y rondas infantiles. Cuarto grado de magisterio de educación pre primaria. Escuela Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alfredo Carrillo Ramírez’”. Tesis inédita, Facultad de Humanidades,
Universidad Rafael Landívar, 2004.
Ponciano Estrada, Maritza Cristina. “Diseño Editorial del libro de Práctica Docente para alumnas-maestras de nivel pre-escolar de la Escuela
Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alf redo Carrillo Ramírez’” de Guatemala. Tesis inédita, Facultad de Arquitectura, Universidad de San Carlos de Guatemala, 2015.
Quiñónez Sandoval de Castillo, Adelita. “Reforma del curso de Elaboración de material didáctico. Quinto grado de magisterio de educación pre primaria. Escuela Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alfredo Carrillo Ramírez’”. Tesis inédita, Facultad de Humanidades, Universidad Rafael Landívar, 2004.
Secretaría de la Paz. República de Guatemala, “Los Acuerdos de Paz en Guatemala”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Historia de la Educación Latinoamericana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).