The first Normal School for Nursery-School Teachers in Guatemala

La primera Escuela Normal para Maestras de Párvulos en Guatemala

Main Article Content

José Enrique Cortez Sic
Haydee Lucrecia Crispín López
Angela Kiku Hori Herrera

Abstract

Objective: To analyze the historical development of the first Normal School for nursery-school teachers, created in 1928 in the capital city of Guatemala, as the main institution for the training of pre-school teachers at the national level.


Originality/contribution: this research process follows the historical line and seeks to make visible the different stages of formative development, as an experience. Emphasis is placed on curricular evolution and on the importance of providing continuity to quality training for pre-school teachers. The history of Normal Schools in Guatemala dates back to 1875 with the beginning of the Central Normal School for Men. Subsequently, others were created that contributed to the training of teachers, especially the one that is the subject of today's research: the Escuela Normal para Maestras de Párvulos "Dr. Alfredo Carrillo Ramírez", the first educational institution of its kind since 1928.


Method: the qualitative method was followed through documentary review of primary and hemerographic sources, as well as an interview with a person in a managerial position who has been in charge of teaching and administrative tasks in this educational institution.


Strategies/information collection: we proceeded to the review of unpublished documents and bibliography related to the history of education in Guatemala, and basic information on the events of the Normal School since 1928. Likewise, we structured an instrument for the application of the interview with the management personnel based on semi-structured questions.


Conclusions: The first Normal School for Nursery-School Teachers has been an experiential stronghold in the Guatemalan educational system. Its contributions are valuable examples in teacher training and have favored the expansion of coverage for the care of children at the pre-primary level.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

José Enrique Cortez Sic, Universidad de San Carlos de Guatemala

Doctor en Estudios Humanísticos por la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España. Profesor Titular de la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media -EFPEM- de la Universidad de San Carlos de Guatemala -USAC- integrante del Instituto de Investigaciones Educativas -EFPEM-.Integrante del Grupo de Investigación Hisula-Uptc. Integrante de la Junta Directiva de la Sociedad de la Historia de la Educación -SHELA-Correo electrónico: encorsi@gmail.com

Haydee Lucrecia Crispín López, Universidad de San Carlos de Guatemala

Maestría en Formación Docente por la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media -EFPEM- de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Profesora Titular en EFPEM-USAC-. Representante de docentes ante el Consejo Directivo de EFPEM. Integrante del Instituto de Investigaciones Educativas EFPEM. Correo electrónico: haydeecrispin@hotmail.com

     

Angela Kiku Hori Herrera, Universidad de San Carlos de Guatemala

Magíster en Derecho Notarial y Registral, licenciada en Ciencias Jurídicas y Sociales, Abogada y Notaria por la Universidad de San Carlos de Guatemala.  Integrante del Instituto de Investigaciones Educativas y profesor interino de la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media -EFPEM- de la Universidad de San Carlos de Guatemala.  Correo electrónico:  angela.hori@profesor.usac.edu.gt

References (SEE)

Fuentes

Ministerio de Educación. Ley de Educación Nacional, Decreto Legislativo 12-91, de 12 de enero de 1991, 8.

Ministerio de Educación. Diseño de Reforma Educativa, Guatemala, 1998.

Archivo de la Escuela Normal para Maestras de Párvulos, 2019.

Entrevista

Entrevista a Quiñonez Sandoval de Castillo, Adelita, docente y catedrática auxiliar de la Escuela Normal para Maestras de Párvulos de 1981 a 1999 y directora de 2000 al 2007. Realizada el 21 abril de 2022.

Referencias bibliográficas

Argueta Hernández, Bienvenido, coord. Censo de Escuelas Normales en Guatemala 2004. Guatemala: Universidad Rafael Landívar, 2004.

Argueta Hernández, Bienvenido. “El pensamiento pedagógico de Natalia Górriz”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 19, n.o 29 (2017).https://doi.org/10.19053/01227238.7549

García Asturias, Mardoqueo. 100 años de normalismo 1830 - 1930. Guatemala: Serviprensa Centroamericana, 1988.

González Orellana, Carlos. Historia de la Educación en Guatemala. Editorial Universitaria, USAC, 2011.

Juárez Lemus de Celada, Nitza Eunice. “Actualización del programa del curso de Didáctica de las manualidades infantiles. Quinto magisterio pre primaria. Escuela Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alfredo Carrillo Ramírez’”. Tesis inédita, Facultad de Humanidades, Universidad Rafael Landívar, 2004.

López Rivas, Oscar Hugo y José Enrique Cortez Sic. “Las Escuelas Normales en Guatemala. Origen y desarrollo, crisis y situación actual”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 18, n.o 26 (2016): 71-89. https://doi.org/10.19053/01227238.4366

Méndez Álvarez de Díaz, Eva Consuelo. “Reforma del curso de didáctica de música y rondas infantiles. Cuarto grado de magisterio de educación pre primaria. Escuela Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alfredo Carrillo Ramírez’”. Tesis inédita, Facultad de Humanidades,

Universidad Rafael Landívar, 2004.

Ponciano Estrada, Maritza Cristina. “Diseño Editorial del libro de Práctica Docente para alumnas-maestras de nivel pre-escolar de la Escuela

Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alf redo Carrillo Ramírez’” de Guatemala. Tesis inédita, Facultad de Arquitectura, Universidad de San Carlos de Guatemala, 2015.

Quiñónez Sandoval de Castillo, Adelita. “Reforma del curso de Elaboración de material didáctico. Quinto grado de magisterio de educación pre primaria. Escuela Normal de Maestras para Párvulos ‘Dr. Alfredo Carrillo Ramírez’”. Tesis inédita, Facultad de Humanidades, Universidad Rafael Landívar, 2004.

Secretaría de la Paz. República de Guatemala, “Los Acuerdos de Paz en Guatemala”.

Citado por: