Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Olga Cossettini, Pioneer of the escuela nueva in Santa Fe, Argentina

Abstract

Objective: This article describes the path traveled by an Argentine teacher with a long career in the province of Santa Fe: Olga Cossettini, a teacher who, along with her sister Leticia, worked for the transformation of the primary education of her time.

Originality/contribution: Her biography is based on specialized bibliography, on local and national press, sources from the Cossettini Pedagogical Archive, and on her own work. This process has allowed us to get to know the character within her generation and make a comparison with the case of Córdoba.

Method: the life history method allows to reconstruct, from the voice of its protagonists, the academic formation, the analysis of the intellectual production in the context and time of application of their ideas. We focus on her life and work, especially on the contributions she made.

Strategies/information collection: Collection and documentary analysis.

Conclusions: The experience of the sisters Olga and Leticia Cossettini, as school principal and teacher, respectively, in Rafaela and Rosario in the province of Santa Fe, Argentina, has been an active, innovative and recreational school since its inception, with an indoors and outdoors participatory dynamic called Escuela Serena.

Keywords

Olga and Leticia Cossettini, Santa Fe, Argentina, Escuela Nueva, Twentieth century

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

María Cristina Vera de Flachs

Doctora en Historia, profesora titular de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina), investigadora principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. [CONICET]. Integrante del grupo de investigación Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana - HISULA. Correo electrónico: vera@onenetcom.ar.


References

  • Periódicos
  • Clarín, Buenos Aires, 19 de mayo, 2019.
  • La Capital, Rosario, 28 de agosto, 2014 y 24 de setiembre, 2019.
  • El Ciudadano, Rosario, 9 de setiembre, 2021.
  • Referencias
  • Abramowski, Ana Laura. "La maestra de las maravillas; conversación con Leticia Cossettini". El monitor de la educación, n.º 1 (2004): 4-8.
  • Alvarado, Mariana. "Preguntas andadas. Preguntas por andar. Desandando preguntas. Carlos Norberto Vergara y una tesis". Cuadernos del Sur-Filosofía, n.o 40 (2011): 23-36.
  • Ascolani, Adrián. "Una ciudadanía restringida: tensiones en torno a los derechos y las obligaciones del magisterio. La gran huelga de 1921, Santa Fe, Argentina". Educação em foco vol. 15, n.o 2 (2011): 1-29.
  • Borruat, Luis. Santa Fe: Un ciclo de su historia educacional. Santa Fe: Editorial Nuevos Rumbos, 1952.
  • Carrizo, Bernardo. "Tormenta de verano. Proyectos de educación laica en los inicios de la democracia electoral. Santa Fe, 1912-1916" en Auroras en provincia. Proyectos educativos y discursos pedagógicos en la formación docente santafesina (1909-2009), coordinado por Bernardo Carrizo y Juan Cruz Giménez. Santa Fe: Ediciones María Muratone, 2011, 45-72.
  • Caldo, Paula y Micaela Pellegrini Malpiedi, El manuscrito culinario de Leticia Cossettini. Santa Fe: Casagrande, 2019.
  • Díaz, Javiera y María Silvia Serra. "Olga y Leticia Cossettini: ¿maestras, mujeres e intelectuales?". Educación, lenguaje y sociedad VI, n.°6 (2009): 233-250.
  • "Olga Cossettini y el Colegio Libre de Estudios Superiores en Rosario (Argentina), 1939-1940". Historia y Sociedad, n.o 36 (2019): 133-159.
  • https://doi.org/10.15446/hys.n36.69454 DOI: https://doi.org/10.15446/hys.n36.69454
  • "Las voces rosarinas en el Colegio Libre de Estudios Superiores. Líneas y alcances de la participación de los profesionales e intelectuales de la ciudad de Rosario en la revista Cursos y Conferencias". Anuario del Instituto de Historia Argentina vol. 19, n.o 2 (2019): 133-159. https://doi.org/10.24215/2314257Xe099
  • https://doi.org/10.24215/2314257Xe099 DOI: https://doi.org/10.24215/2314257Xe099
  • "Transcending school. The continental impact of the Argentine educator Olga Cossettini, based on the experience of "El niño y su expresión", in the 1940's", en PAEDAGOGICA HISTORICA; 2019 vol. 55 pp. 1 - 16.
  • https://doi.org/10.1080/00309230.2019.1577281 DOI: https://doi.org/10.1080/00309230.2019.1577281
  • Fernández, Sandra. y Caldo Paula," Nuevas-viejas fuentes para la Historia de la Educación. El Archivo Cossettini y su epistolario". Ponencia presentada en el VIII Congreso Iberoamericano de Historia de la educación latinoamericana de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación, Buenos Aires, 2007.
  • Fernández Sandra y Yunis Micaela,¨ Notas serenas. Las hermanas Cossettini y la enseñanza de la música en su experiencia educativa en Rosario, Argentina¨, en Revista Mexicana de Historia de la Educación, vol. IV, núm. 7, 2016, pp. 69-86.
  • https://doi.org/10.29351/rmhe.v4i7.74 DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v4i7.74
  • Guillén de Razzano, Clotilde. Hacia la escuela activa. Buenos Aires: Librería de Jesús Menéndez, 1934.
  • Los centros de interés en la escuela. Madrid: Publicaciones de la Revista de Pedagogía, 1929.
  • Mauro, Diego A., "Católicos y educación. Proyectos, tramas y políticas. Santa Fe, 1920-1937". XI Jornadas Interescuelas / Departamentos de Historia. Universidad de Tucumán, San Miguel de Tucumán, 2007. https://www.aacademica.org/000-108/570
  • "Catolicismo, educación y política. La enseñanza religiosa entre la curia diocesana y las orientaciones educativas del estado provincial. Santa Fe, 1915-1937". Estudios Sociales 36, n.º 36 (2009), 143-172.
  • https://doi.org/10.14409/es.v36i1.2636 DOI: https://doi.org/10.14409/es.v36i1.2636
  • Menin Ovide. "El ensayo de 'escuela serena' realizado por las hermanas Cossettini en la República Argentina". Revista da Faculdade de Educação 24, n.o 1 (1998).
  • https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000100011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000100011
  • Ossana, Edgardo. "Una aproximación a la educación de 1885 a 1945". En La educación en las provincias y territorios nacionales (1884-1945), dirigido por Adriana Puiggrós. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1993, 445-490.
  • Paccotti, Amanda. "Olga Cossettini y la Escuela Serena". Rosario. Historias de aquí a la vuelta, fascículo 19 (1992): 1-24.
  • "La Red Cossettini". Novedades Educativas, n.° 294 (2015).
  • Provincia de Córdoba, Diario de Sesiones de la Convención Constituyente. Córdoba: Imprenta del Congreso de la Nación, 1949.
  • Saltzmann, Carlos E. "En aquella escuela aprendí a ser feliz". Novedades Educativas 9, n.º 78 (1997).
  • Vera de Flachs María Cristina, "La educación primaria en Córdoba. 1930- 1970. Crecimiento y contradicciones" en Cuadernos de Historia, Nº 7, Junta Provincial de Historia de Córdoba. Córdoba, 1987.
  • Vera de Flachs, María Cristina. "Avances y retrocesos de la educación primaria en la Argentina del siglo XX, Revista historia de la educación latinoamericana, n.o 5 (2003): 31-64.
  • "La educación primaria en el siglo XX" en Nueva Historia de la Nación Argentina, tomo IX, coordinación editorial de Miguel Ángel de Marco. Buenos Aires: Academia Nacional de la Historia - Ed. Planeta, 2002.pp397 a 424.
  • "La vida de dos maestras normalistas en Córdoba y su influencia en la educación argentina". Trayectorias Humanas Trascontinentales-TraHs, n.° 8 (2020) https://www.unilim.fr/trahs.
  • Videla, Oscar Rubén. "El siglo XX. Problemas sociales, políticos de Estado y economías regionales: 1912-1976". En Nueva Historia de Santa Fe (Tomo IX), dirigido por Darío Barriera. Rosario: Prehistoria/La Capital, 2006.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.