Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Bridges Between Two Nations: A Comparative Analysis of Education in Colombia and Guatemala

Abstract

Objective: In a rapidly evolving world, education is a fundamental pillar of national development. This comparative study between Colombia and Guatemala delves deeply into the educational landscapes of both countries, building bridges of knowledge that enable an understanding of their realities and a vision of a prosperous future. The main objective is to analyze and comprehend the educational realities of Colombia and Guatemala. The study seeks to identify similarities, differences, strengths, and challenges within the educational systems of both nations. The study results are expected to be taken as recommendations and proposals to improve the quality and equity of education in the two countries, promoting their social and economic development.

Originality/Contribution: Beyond a mere comparison, this analysis aims to identify the strengths, weaknesses, challenges, and opportunities faced by both educational systems. We will examine the historical context, policies and strategies implemented, the systems' structure and functioning, financing, education quality, access to education, and existing inequities.

Method: This educational inquiry, grounded in a comparative approach, seeks to understand how education influences the progress, success, and well-being of citizens, and how it contributes to the construction of equitable, advanced, and prosperous societies. Through case study analysis, educational statistics, and public policy review, the study aims to identify the best practices and the challenges faced by educational systems in different contexts, intending to draw valuable lessons to improve the quality and equity of education across various regions.

Strategies/Data Collection: The ultimate aim is to obtain a comprehensive and enriching perspective that serves as a valuable tool for educational decision-makers in both countries.

Conclusions: The findings of this study will be useful not only for Colombia and Guatemala, but may also be extrapolated and applied in other contexts, providing valuable insights and lessons to improve the quality and access to education globally. This comparative analysis offers bridges of knowledge that allow us to move towards a future where education is the key to sustainable and equitable development for all nations.

Keywords

Colombian education system, Guatemalan education system, Latin American perspectives on education

PDF (Español)

Author Biography

Gustavo Antonio Zuluaga Trujillo

Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC), Tunja. Magíster en Educación de la Universidad Santo Tomás de Bogotá. Especialista en Ética y Pedagogía, y licenciado en Ciencias Religiosas y Ética de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos de Tunja.. Rector de la Institución Educativa Técnica José Cayetano Vásquez de Ciénega (Boyacá). Grupo de Investigación HISULA

.

Sandra Liliana Bernal Villate

Doctora en Historia y Estudios Humanísticos: Europa, América, Arte y Lenguas; magíster en Historia de América Latina; licenciada en Ciencias Sociales; docente de la Licenciatura de Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Lider del Grupo de Investigación HISULA (categoría A).


References

  1. Aldana Segura, Waleska, y Caplan, Marcelo. "Experiencia STEAM en América Latina como metodología innovadora de educación." En I Simposio Gordon Institute, 2019.
  2. Aldana Segura, Waleska, et al. "Experiencia STEAM en América Latina como metodología innovadora de educación." Revista IBEROAMERICANA de Educación, vol. 91, n°. 1 Madrid: OEI. (2023): 157.
  3. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Colombia: Estrategia de Educación y Empleo 2020-2024. Washington, D.C.: BID, 2018.
  4. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). La educación en América Latina y el Caribe: Desafíos y oportunidades para el siglo XXI. Washington, D.C.: BID, 2020. https://www.iadb.org/es
  5. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Inversión en la primera infancia: la clave para el desarrollo en América Latina. Washington, D.C.: BID, 2023. https://www.iadb.org/en
  6. Banco Mundial. Guatemala: Estrategia Nacional de Educación 2016-2020. Washington, D.C.: Banco Mundial, 2017.
  7. Banco Mundial. Financiamiento de la educación en América Latina y el Caribe: desafíos y oportunidades. Washington, D.C.: World Bank, 2020. https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2023/03/22/america-latina-y-el-caribe-reitera-su-compromiso-con-el-fortalecimiento-y-recuperacion-de-los-aprendizajes-basicos
  8. Bernate, Jayson. “Los sistemas educativos iberoamericanos: revisión documental”. Revista Educare, 25, n.° 2 (2021): 383-400. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1488
  9. Bortot, Camila y Elisángela Alvez da Silva Scaff. "Organismos internacionales y gobernanza regional: una policy transfer para la educación de la infancia en países de América Latina y el Caribe. Revista Iberoamericana de Educación 1 n.° 83 (2020): 31-51.
  10. Cepal, Panorama Social de América Latina 2018. 2018. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44395-panorama-social-america-latina-2018
  11. CEPAL. Desigualdades en la educación en América Latina: un obstáculo para el desarrollo. 2021. https://www.cepal.org/es/publicaciones/36835-educacion-desigualdad-america-latina
  12. Cucunubá Tabaco, Yaneth, Nohora Elisabeth Alfonso Bernal y Carmen Helena Cepeda Araque. "Las TIC en el aula multigrado. Una experiencia de formación de profesores", Revista Boletín Redipe 9, n.° 8 (2020): 181-193.
  13. Decreto 1177 de 2016, Por el cual se establece el Sistema General Educativo y se dictan otras disposiciones.
  14. Díaz, Alex Mauricio, Diana Berrocal Contreras y Sergio Pereira Hernández. "Comunidades de aprendizaje docente para mejoramiento de competencias investigativas y planeación curricular". Enunciación, 29, n.° 1 (2024).
  15. Giraldo Huertas, Juan José, Diana Carolina Sánchez Manzano y Mario Fernando Gutiérrez Romero. “Efectos en el desarrollo cognitivo de niños y niñas en condición de riesgo y pobreza multidimensional de dos intervenciones con cuidadores principales”. Revista Complutense de Educación 4, n.° 1 (2023): 157-166.
  16. Hernández Izquierdo, Laura y Álvaro Marchesi. "Actitudes de los maestros ante la inclusión educativa en Colombia, Guatemala y España". Ciencia y Educación 5, n.° 1 (2021): 7-24.
  17. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP. Historia de la educación en Bogotá. Bogotá: IDEP, 2012.
  18. Gómez Llano, Eliana Lucy, “El capital intelectual en las instituciones de educación superior y el desempeño organizacional. Una revisión teórica desde 2018 al 2022”, Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar 6, n.° 6 (2022): 2159-2183. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/3672
  19. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Informe de resultados 2019-2020. Bogotá: MEN, 2020. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Subdireccion-de-Gestion-Financiera/Estados-financieros/
  20. Ministerio de Educación de Guatemala (2015). Decreto Legislativo Número 12-91. Guatemala City: Tipografía Nacional.
  21. Ministerio de Educación de Guatemala. Plan Estratégico de Educación 2020-2024. Mineduc, 2021. https://infopublica.mineduc.gob.gt/mineduc/images/b/bc/DIPLAN_INCISO5_2021_VERSION3_PLAN_ESTRATEGICO_INSTITUCIONAL.pdf
  22. OECD. Panorama de la educación 2020: indicadores de la OCDE y países asociados. 2020. https://www.oecd.org/education/
  23. Pita-Torres, Blanca Aurora. “Políticas públicas y gestión educativa: entre la formulación y la implementación de las políticas educativas”. Civilizar 20, n.° 39 (2020): 139-52. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a09
  24. Rátiva Velandia, Marlén y José Rubens Lima-Jardilino. "Universitarización de la formación docente en la Escuela Normal colombiana". Revista Historia de la Educación Latinoamericana 24, n.° 38 (2022): 13-35.
  25. Sarango, Alexander, Fernando Haro, Karla Morales Ramos, Briseida Sotelo Castro, Claudia Dulanto Ramos y Narcizo Jutner Pari Mamani. "Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), fin de la pobreza: un análisis basado en el Marco de Sendai para la reducción del riesgo de desastres". Latam, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 4, n.° 1 (2023): 3190-3207.
  26. UNESCO. Informe de seguimiento mundial sobre la educación 2016: educación y habilidades para el siglo XXI. 2016. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382498
  27. UNICEF. Situación de la infancia en Guatemala 2022. 2022. https://www.unicef.org/reports/country-regional-divisional-annual-reports-2022/Guatemala
  28. Valdivieso, Karina, David Delgado, Alfredo Vivas, Celsa Carrión y Betti del Cisne Reyes. “Educación inclusiva en América Latina: trayectorias de una educación segmentada”. Revista de Ciencias Sociales 28, n.° 5 (2022): 18-35.
  29. Vergara Fregoso, Martha, “De la educación indígena a la educación intercultural en México, Colombia y Guatemala. Debates, reflexiones y retos”, Utopía y Praxis Latinoamericana, 26, n.° 95, (2021): 11-23.
  30. Zuluaga Garcés, Olga Lucía, “La historia de la educación en Bogotá”, Revista de Estudios Sociales (Universidad de los Andes), nº 22 (Diciembre 2005): 147-150.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.