The Speech of the Twetter: A Linguistic, Sociodiscursive and Sociopragmatic Analysis

El discurso del tuit: un análisis lingüístico, sociodiscursivo y sociopragmático

Main Article Content

LUZ ELENA ARRIETA BETTÍN
GLORIA SMITH AVENDAÑO DE BARÓN

Abstract

This paper is aimed to characterize and analyze, from linguistic, sociodiscursive and
sociopragmatic perspectives, the Twitter messages sent by former Colombian President Ál-
varo Uribe Vélez to President Juan Manuel Santos and his Government team (2010-2015),
in order to demonstrate the ways in which the enunciator reproduces and legitimates
mechanisms of power to influence public opinion. The research was based on the meth-
odology of critical discourse analysis (CDA), an interpretive paradigm with a qualitative ap-
proach. The results revealed that Uribe’s Twitter messages contain a language loaded with
personal, spatial and temporal deictic marks, with particularized conversational implica-
tions and discursive strategies, which carry intentions aimed at denouncing and censuring
President Santos’ administrative and political decisions and actions. The enunciator, Uribe,
authenticates his politico-ideological principles and his past and present actions at the
expense of the de-legitimization of his successor and the group of collaborators, since the  
purpose is to show that his Government was better and still exercises the power to interfere
with criticism and publicly in the political, social and economic affairs of national life and,
in turn, influence and gain acceptance of readers and public opinion in general.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

LUZ ELENA ARRIETA BETTÍN, Institución Educativa “Técnico Agroindustrial Lisandro Cely” de Mongua

Magíster en Lingüística, docente de la Institución Educativa “Técnico Agroindustrial Lisandro Cely” de Mongua, Boyacá

GLORIA SMITH AVENDAÑO DE BARÓN, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Doctora en Filología Española, magíster en Lingüística Hispánica y especialista en Literatura y Semiótica. Integrante del Grupo de Investigación para el Estudio Sociolingüístico del Caribe e Hispanoamérica (GIESCAH) y docente de la Escuela de Idiomas de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

References (SEE)

Arrieta, L.M. (2013). La construcción de los sujetos en el discurso del expresidente Uribe Vélez: un análisis desde las tonalidades valorativas y los actos de habla. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (21), 103-116.

Grice, H. P. (1975). Lógica y conversación. En L. Valdés, La búsqueda del significado (pp. 511-530). Madrid: Tecnos/Universidad de Murcia.

Jakobson, R. (1957). Los conmutadores, las categorías verbales y el verbo ruso. J. Bauzá & M. J. Muñoz (trads.). Recuperado de http://88.27.249.81/psico/sesion/ficheros_publico/descargaficheros.php?opcion=textos&codigo=50

Lyons, J. (1980). Sémantique linguistique. París: Larousse.

Mendoza-Escalante, A. (2017). La dicotomía guerra/paz en los videos de la campaña de reelección presidencial de Juan Manuel Santos (Colombia). Análisis de las estrategias de legitimación. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 107-125.

Noguera, S. (2010). Estudio y ejercitación de la enunciación, la textualidad, la explicación y la argumentación. Buenos Aires: Biblos.

Otaola, C. (1989). El análisis del discurso. Introducción teórica. Epos Revista de Filología, (5), 81-97. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/EPOS/article/viewFile/96 56/9202

Pano, A. & Mancera, A. (2014). La “conversación” en Twitter: las unidades discursivas y el uso de marcadores interactivos en los intercambios con parlamentarios españoles en esta red social. Estudios de Lingüística del Español, 35, 234-268. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Elies/article/view/285730/373701

Pardo, N. (2013). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, IECO.

Pérez, V. (2014). Identidad individual y grupal en Twitter. Discurso & Sociedad, 8(3), 482- 506.

Sperber, D. & Wilson, D. (1986). Relevance: Communication and Cognition. (2nd ed.). Estados Unidos: Wiley-Blackwell.

Van Dijk, T. (1995). Análisis del discurso ideológico. En E. Ventola & A. Solin (eds.), Special issue Interdisciplinary approaches to Discourse Analysis (pp. 135-161). New Courant: University of Helsinki.

Van Dijk, T. (1998). Ideología, una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

Van Dijk, T. (2001). Discurso, ideología y contexto. Folio Lingüístico, 35(1-2), 11-40.

Van Dijk, T. (2009). Discurso y poder. Barcelona: Gedisa.

Verón, E. (1985). El análisis del contrato de lectura, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En Les medias: experiences, recherches actuelles, aplications. Paris: Irep.

Citado por: