Impact of Self-Regulated Learning in Reading Skills

Authors

  • Erica Yasmín Pinzón Universidad Uniminuto
  • Myriam Soraya Suárez Rojas Universidad Uniminuto
  • Francisco Conejo Carrasco Universidad Uniminuto

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n37.2021.12152

Keywords:

self-regulated learning, reading skills, volitional perspective of self-regulation, self-reflective learning, intrinsic and extrinsic motivation, reading comprehension strategies

Abstract

This article arises in a highly vulnerable social context, with social and problems, in the midst of a health emergency due to the SARS-CoV-2 coronavirus. As a methodology, the mixed approach is adopted to take advantage of the value of qualitative and quantitative approach in a descriptive way. Data collection
techniques are used such as a Likert scale questionnaire, focus groups interviews and participant observation, applied to high school students. Findings allow improving the mediation between knowledge and students based on self-regulation in reading practices with elements such as volition, self-reflection, and motivations, since learning in a meaningful way implies that the students are aware of their role; In addition, the handling of their thoughts, emotions and actions allows them to develop their reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anaya, A y Anaya, C. (2010). ¿Motivar para aprobar o para aprender? Estrategias de motivación del aprendizaje para los estudiantes Tecnología, Ciencia, Educación, vol. 25, núm. 1, 2010, pp. 5-14 Instituto Mexicano de Ingenieros Químicos A.C Monterrey, México. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=48215094002

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. (6ª. ed.) Episteme, C.A. Caracas. pp. 143

Bustamante. ( 21 de Febrero de 2015). Niños colombianos pasan raspando en habilidad lectora: Las últimas pruebas Saber 3.°, 5.° y 9.° indican que hay pocos progresos en comprensión de textos. El tiempo. Colombia. Disponible en: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-15283357

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama S.A.

Crispín, Doria, Rivera, Garza, Carrillo, Guerrero, Patiño, Caudillo, Fregoso, Martínez, Esquivel, Loyola, Costopoulos y Athié. (2011). Aprendizaje autónomo: orientaciones para la docencia. Universidad Iberoamericana, México D.F. p.246

Goodman, K. (1986). El proceso de lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo. En: Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo Veintiuno

Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación (6a ed.). México, D.F., México: McGraw-Hill Interamericana.

Jiménez, E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Universidad de Granada. ISSN: 2340-8685
OECD (2019), PISA 2018 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/b25efab8-en.
Panadero, Ernesto, & Tapia, Jesús Alonso (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2),450-462 ISSN: 0212-9728. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/167/16731188008.pdf
Santrock, J. W. (2002). Psicología de la educación (1a. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.
Solé I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona, Graó/ICE. Recuperado de: https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/Estrategias-de-lectura.pdf

Vargas, María (2001). El docente: promotor de la lectura. Educere, 5 (13), 24. ISSN: 1316-4910. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35601305

Published

2021-06-15

How to Cite

Pinzón, E. Y., Suárez Rojas, M. S., & Conejo Carrasco, F. (2021). Impact of Self-Regulated Learning in Reading Skills. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (37), 1–15. https://doi.org/10.19053/0121053X.n37.2021.12152

Issue

Section

Language pedagogy

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.