The impac t of a scientific issue aproac h on the scientific and technological literac y of youth and adults
![](https://revistas.uptc.edu.co/public/journals/12/cover_issue_331_es_ES.jpg)
Abstract
The processes of the scientific and technological literacy (STL) developed with communities of youth and adults do not usually emerge beyond the classroom, these are simply compulsory for obtaining a degree. In such a context, this paper presents the results of a research whose purpose was to analyze the impact of the discussion about controversial aspects of a socioscientific issue (SCI) on the SLT process of a group of youth and adults who studied a secondary school program by cycles in the town of Chia, Cundinamarca (Colombia). Some SCI-based activities related to the pollution caused by the industrial action in the Rio Frio sub-basin river (Cundinamarca, Colombia) were designed and implemented for the analysis. It was found that working with SCI in literacy processes allows the formation of a critical and participatory subject, thus encouraging the learning of science concepts and their relationship with social and technological implications.Keywords
science education, citizenship education, CTSA, critical qualitative research
References
- BLANCO, A. (2004). ‘Relaciones entre la Educación Científica y la Divulgación de la Ciencia’. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias [1 (2) 70-86].
- BELTRÁN, J. & MARTÍNEZ L. (2013). Argumentación en clases de química, a partir de una cuestión socio-científica local (CSCL) [Trabajo de grado para optar por el título de Magíster en docencia de la Química, Universidad Pedagógica Nacional, Colombia].
- CORPORACIÓN AUTÓNOMA REGIONAL (CAR) (2010). Plan de
- ordenación y manejo de la cuenca hidrográfica del río Bogotá. Recuperado el 4 de marzo de 2013 de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/adminverblobawa?tabla=T_NORMA_ARCHIVO&p_NORMFIL_ID=305&f_NORMFIL_FILE=X&inputfileext=NORMFIL_FILENAME
- DIRECCIÓN NACIONAL DE GESTIÓN CURRICULAR Y FORMACIÓN DOCENTE (DNGCyFD) Y MINISTERIO DE EDUCACIÓN CIENCIA Y TECNOLOGÍA DE LA REPUBLICA DE LA ARGENTINA (MECyT) (2007). Proyecto de alfabetización científica y transposición didáctica. Argentina: MECyT.
- ESPAÑA, E. & PRIETO, T. (2009). ‘Educar para la sostenibilidad: el contexto de los problemas socio-científicos’. Revista Eureka sobre Enseñanza yDivulgación de las Ciencias [6 (3) 345-354].
- FOUREZ, G. (1997). Alfabetización científica y tecnológica. Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Buenos Aires: Colihue.
- FREIRE, P. (1990). La naturaleza política de la educación: cultura poder y liberación. Barcelona: Ediciones Paidós.
- GIL, D., SIFREDO, C., VALDÉS, P. & VILCHES, A. (2005). ‘¿Cuál es la
- importancia de la educación científica en la sociedad actual?’ U. O.
- Caribe ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años (15-29).Santiago de Chile: Andros Impresores.
- JIMÉNEZ-LISO, M.; HERNÁNDEZ-VILLALOBOS, L. & LAPETINA, J.
- (2010) Dificultades y propuestas para utilizar las noticias científicas de laprensa en el aula de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias [7 (1) 107-126].
Downloads
Download data is not yet available.