The high er education Institutions’ enviromental engagement in Colombia
Abstract
The aim of this article is to present an updated overview of the progress achieved by Higher Education Institutions (HEIs) in Colombia in the institutionalization of the environmental engagement. The document explores the incorporation of environmental issues into domains including, in addition to the fundamental activities—teaching, research, and extension—institutional policies and participation, and environmental planning and management. A survey was conducted with 60 private and public HEIs located in different regions of the country. This is a qualitative exploratory research supported by analysis of descriptive statistics. It was carried out based on a scale fixed for each domain, which uses percentages as a basis for indicating the levels of environmental engagement of each of the HEIs. Governance and participation constituted the highest-performing domain, showing the interest of the HEIs in strengthening environmental policies. Campus management and planning was the less-performing domain. These results establish the need to generate self-regulation and institutional improvement strategies, and to promote processes for further research.
Keywords
university, sustainable development, environmental education, environmental management
Author Biography
María Mercedes Callejas-Restrepo
Magister en Educación
Orlando Sáenz-Zapata
Diploma de Estudios Avanzados en Teoría e Historia de la Educación
Ángela María Plata-Rangel
Maestría en Ciencias Ambientales
María Teresa Holguín-Aguirre
Magister en Ciencias de la Educación
William Manuel Mora-Penagos
Doctor en Educación Ambiental
References
Alba , D. (2017). Hacia una fundamentación de la sostenibilidad en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 15-34. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/197
Benayas, J., Alba , D., & Sánchez, S. (septiembre-diciembre, 2002). Universidad y Desarrollo Sostenible. La ambientalización de los campus universitarios: El caso de la Universidad Autónoma de Madrid. Ecosistemas, (3). Recuperado de: http://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/viewFile/601/568
Benayas, J., Alba, D., & Justel, A. (2014). Resumen Ejecutivo Proyecto RISU. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid y Alianza de Redes Iberoamericanas de Universidades por la Sustentabilidad y el Ambiente.
Carrillo, M. (mayo, 2005). Incorporar la Dimensión Ambiental en la universidad pública. Revista Aportes a la Discusión, (3), 28-33. Universidad Nacional de Costa Rica. Recuperado de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan028775.pdf
Colcultura. (2014). Entrevista a Augusto Ángel Maya “La Poesía de la Vida”. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=zJxm82soaew
Colombia. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental. Bogotá: Ministerio de Medio Ambiente, Ministerio de Educación Nacional.
CRES. (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www.cres2018.org/uploads/declaracion_cres2018%20(2).pdf
CRUE - CADEP. (2011). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Curriculum CRUE. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/-2012-12-05-Sostenibilidad%20curricular.pdf
Holguín, M. (2017). Inclusión de la Dimensión Ambiental desde la Perspectiva Sistémica en la Educación Superior. Estudio de Caso de la Universidad Libre –Sede Principal– como Referente para un Modelo Institucional. Bogotá, Colombia: Universidad Libre.
MINEDUCACION (2017). SNIES. Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. En línea: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/snies/
Murga-Menoyo, M. (2014). Learning for a Sustainable Economy: Teaching of Green Competencies in the University. Sustainability, (6), 2974-2992. https://doi.org/10.3390/su6052974
PNUMA. (2014). Decisión del XIX Foro de Ministros de Medio Ambiente para América Latina y el Caribe sobre Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente.
Sáenz, O., & Benayas, J. (julio-diciembre, 2015). Ambiente y Sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Revista iberoamericana Universitaria en Ambiente, Sociedad y Sustentabilidad. 1(2), 193-224. Buenos Aires: Alianza de Redes Iberoamericanas de Universidades por la Sustentabilidad y el Ambiente.
Sáenz, O., Plata, A., Holguín, M., Mora, W., & Blanco, N. (julio- diciembre, 2017). Institucionalización del compromiso ambiental de las universidades colombianas. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17(33), 189-208. http://dx.doi.org/10.22518/16578953.908
SEGIB. (2018). El Papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Tilbury, D. (2011). Education for Sustainable Development. An Expert Review of Processes and Learning. París: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001914/191442e.pdf
Universia. (2014). Carta Universia Río 2014. Claves estratégicas y propuestas para las universidades iberoamericanas. Revista Iberoamericana de educación superior, 5(14), 148-153. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n14/v5n14a10.pdf