A comparative reading on the level of job satisfaction of Venezuelan teachers between 1996 y 2018
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.11969Keywords:
Venezuelan teaching; job satisfaction; teachers; bifactorial theoryAbstract
The research aims at comparing the levels of job satisfaction of a sample of Venezuelan official teachers of Primary and High School during the years of 1996 and 2006. Originality: High levels of job dissatisfaction were evidenced in the 7 factors that load the scale applied. Comparing these results with those achieved in 1996 and 2006, there was a deepening of the state of dissatisfaction which particularly had already been perceived since 24 years ago in extrinsic factors to work such as remuneration, the job environment and its conditions, as well as with profits. Method: a mixed approach research has been considered, with which the strategy of the job satisfaction scale is used, managed in online way and built from the Bifactorial Theory elaborated by Herzberg, Mausner and Snyderman in 1959. The conclusion highlights that the intrinsic or motivating factors that have to do with the nature of the work itself (recognition of work, professional autonomy and work in itself) present satisfaction levels as well as those found in the previous studies referred to.
Downloads
References
Blum, Milton I. y James C. Naylor. Psicología industrial: Sus fundamentos teóricos y sociales. Ciudad de México: Trillas, 1990.
Byars, Lloyd y Leslie W. Rue. Administración de recursos humanos. Conceptos y aplicaciones. México: Nueva Editorial Interamericana, 1983.
Cabrera, Carlos E., Sergio Franco, Guillermo González, Guadalupe Vega, Jaime Parra y Jorge Íñiguez. “Satisfacción laboral de profesionales de la salud en el IMSS, Jalisco 1999-2002”. Revista Médica IMSS 42, n.° 3 (2003): 193-198.
Flippo, Edwin B. Principios de administración de personal. México: McGraw-Hill, 1982.
Gamero, Carlos. Análisis macroeconómico de la satisfacción laboral. Madrid: Consejo Económico y Social, 2005.
Garret, Henry E. Estadística en psicología y educación. Barcelona: Paidós, 1983.
Hackman, Richard J. y Edward E. Lawler. “Employee reactions to job characteristics”. Journal of Applied Psychology 55, n.° 3 (1978): 259-286.
https://doi.org/10.1037/h0031152
Hernández S., Roberto, Carlos Fernández C. y Pilar Baptista L. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 2016.
Herzberg, Frederick, Bernard Mausner y Barbara Bloch Snyderman. The Motivation To Work. New York: Wiley, 1959.
Lawler, Edward E. y Lyman W. Porter. “What job attitudes tell about motivation”. Harvard Business Review 46, n.° 1 (1969): 118-126.
Ley del Plan de la Patria. Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2013-2019. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, n.° 6.118 Extraordinario, 4 de diciembre de 2013.
Magnunson, David. Teoría de los tests. México: Trillas, 2009.
Mc Gregor, Douglas. El aspecto humano de las empresas. México: Diana, 1972.
Maslow, Abraham H. Motivation and Personality. New York: Harper and Row, 1954.
Maslow, Abraham H. El management según Maslow: Una visión humanista para la empresa de hoy. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica, 2005.
Merino, Enrique. “Teoría del ajuste laboral y orientación vocacional”. International Journal of Developmental and Educational Psychology 5, n.° 1 (2011): 529-535.
Perry, John. Las relaciones humanas en la industria. Buenos Aires: Editorial Selección Contable, 1961.
Ramírez, Tulio y María E. D’Aubeterre. “La satisfacción laboral del maestro venezolano. Un abordaje a partir del análisis de componentes principales”. En La enseñanza desde la participación de los actores. Hacia una escuela innovadora, editado por Carlos Manterola y Gilberto Graffe. Caracas: CIES-Universidad Central de Venezuela, 2009.
Ramírez, Tulio, María E. D’Aubeterre y Juan C. Álvarez. “Un estudio sobre estrés laboral en una muestra de maestros de Educación Básica del área metropolitana de Caracas”. ExtraMuros, n.° 29 (2009): 69-99.
Ramírez, Tulio, María E. D’Aubeterre y Juan C. Álvarez. “Percepción de estresores en profesores universitarios venezolanos. Un estudio descriptivo”. Akademus 14, n.os 1 y 2 (2012): 113-138.
Seijas, C., “Venezuela cerró 2018 con una inflación de casi 1.700.000%”, El Nacional, Caracas, 10 de enero, 2019.
Downloads
Published
-
Abstract322
-
PDF (Español)166
-
HTML (Español)45
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).