A comparative reading on the level of job satisfaction of Venezuelan teachers between 1996 y 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.11969

Keywords:

Venezuelan teaching; job satisfaction; teachers; bifactorial theory

Abstract

The research aims at comparing the levels of job satisfaction of a sample of Venezuelan official teachers of Primary and High School during the years of 1996 and 2006. Originality: High levels of job dissatisfaction were evidenced in the 7 factors that load the scale applied. Comparing these results with those achieved in 1996 and 2006, there was a deepening of the state of dissatisfaction which particularly had already been perceived since 24 years ago in extrinsic factors to work such as remuneration, the job environment and its conditions, as well as with profits. Method: a mixed approach research has been considered, with which the strategy of the job satisfaction scale is used, managed in online way and built from the Bifactorial Theory elaborated by Herzberg, Mausner and Snyderman in 1959. The conclusion highlights that the intrinsic or motivating factors that have to do with the nature of the work itself (recognition of work, professional autonomy and work in itself) present satisfaction levels as well as those found in the previous studies referred to.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tulio Ramírez, Universidad Central de Venezuela

Tulio Ramírez, sociólogo, abogado, máster en Formación de Recursos Humanos, doctor en Educación, profesor titular de la Universidad Central de Venezuela (UCV) y de la Universidad Católica Andrés Bello (UCAB). Director del Doctorado y el Postdoctorado en Educación de la UCAB. Integrante del grupo de investigación Lenguajes en Educación (LEEN-UPTC), clasificado en Colciencias según convocatoria 833 de 2018.

Dóris Lilia Torres Cruz, Universidad Pedagógica y Tecnologica de Colombia

Docente de tiempo completo de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Coordinadora de la Cátedra UNESCO para la Lectura y Escritura en América Latina-subsede UPTC y del grupo de investigación Lenguajes en Educación (LEEN-UPTC), clasificado en Colciencias según convocatoria 833 de 2018, 

References

Barry, J. “Satisfaction in job”. Cornell review 3, n.° 4 (1985): 12-23.

Blum, Milton I. y James C. Naylor. Psicología industrial: Sus fundamentos teóricos y sociales. Ciudad de México: Trillas, 1990.

Byars, Lloyd y Leslie W. Rue. Administración de recursos humanos. Conceptos y aplicaciones. México: Nueva Editorial Interamericana, 1983.

Cabrera, Carlos E., Sergio Franco, Guillermo González, Guadalupe Vega, Jaime Parra y Jorge Íñiguez. “Satisfacción laboral de profesionales de la salud en el IMSS, Jalisco 1999-2002”. Revista Médica IMSS 42, n.° 3 (2003): 193-198.

Flippo, Edwin B. Principios de administración de personal. México: McGraw-Hill, 1982.

Gamero, Carlos. Análisis macroeconómico de la satisfacción laboral. Madrid: Consejo Económico y Social, 2005.

Garret, Henry E. Estadística en psicología y educación. Barcelona: Paidós, 1983.

Hackman, Richard J. y Edward E. Lawler. “Employee reactions to job characteristics”. Journal of Applied Psychology 55, n.° 3 (1978): 259-286.
https://doi.org/10.1037/h0031152

Hernández S., Roberto, Carlos Fernández C. y Pilar Baptista L. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 2016.

Herzberg, Frederick, Bernard Mausner y Barbara Bloch Snyderman. The Motivation To Work. New York: Wiley, 1959.

Lawler, Edward E. y Lyman W. Porter. “What job attitudes tell about motivation”. Harvard Business Review 46, n.° 1 (1969): 118-126.

Ley del Plan de la Patria. Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2013-2019. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, n.° 6.118 Extraordinario, 4 de diciembre de 2013.

Magnunson, David. Teoría de los tests. México: Trillas, 2009.

Mc Gregor, Douglas. El aspecto humano de las empresas. México: Diana, 1972.

Maslow, Abraham H. Motivation and Personality. New York: Harper and Row, 1954.

Maslow, Abraham H. El management según Maslow: Una visión humanista para la empresa de hoy. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica, 2005.

Merino, Enrique. “Teoría del ajuste laboral y orientación vocacional”. International Journal of Developmental and Educational Psychology 5, n.° 1 (2011): 529-535.

Perry, John. Las relaciones humanas en la industria. Buenos Aires: Editorial Selección Contable, 1961.

Ramírez, Tulio y María E. D’Aubeterre. “La satisfacción laboral del maestro venezolano. Un abordaje a partir del análisis de componentes principales”. En La enseñanza desde la participación de los actores. Hacia una escuela innovadora, editado por Carlos Manterola y Gilberto Graffe. Caracas: CIES-Universidad Central de Venezuela, 2009.

Ramírez, Tulio, María E. D’Aubeterre y Juan C. Álvarez. “Un estudio sobre estrés laboral en una muestra de maestros de Educación Básica del área metropolitana de Caracas”. ExtraMuros, n.° 29 (2009): 69-99.

Ramírez, Tulio, María E. D’Aubeterre y Juan C. Álvarez. “Percepción de estresores en profesores universitarios venezolanos. Un estudio descriptivo”. Akademus 14, n.os 1 y 2 (2012): 113-138.

Seijas, C., “Venezuela cerró 2018 con una inflación de casi 1.700.000%”, El Nacional, Caracas, 10 de enero, 2019.

Published

2020-10-27

How to Cite

Ramírez, T., & Torres Cruz, D. L. (2020). A comparative reading on the level of job satisfaction of Venezuelan teachers between 1996 y 2018. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 22(35). https://doi.org/10.19053/01227238.11969

Metrics