Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Educommunication and school radio in the fields of Boyacá. A perspective from Gadamer's hermeneutics

Abstract

Objective: To analyze the meaning of educommunication and school radio as pedagogical tools for the development of rural education from the hermeneutic perspective of H. G. Gadamer.

Originality/support: Globalization has brought new schemes of satisfaction within the teaching and learning process, and the use of communication and information technologies constitutes an accumulation of tools for the development of knowledge, which is why it is required that teachers in the Colombian countryside be at the forefront of a changing society and explore new pedagogical strategies that motivate students to assume new roles. Having said this, the research analyzes the sense that rural school teachers have about educommunication, allowing to make a contribution to the study of this category with a philosophical rigor centered on the Gadamerian hermeneutics.

 

Method: The research is structured from the qualitative paradigm with an interpretative approach, centered on the method of the hermeneutic circle from the perspective of Hans Georg Gadamer.

Strategies/information collection: For the hermeneutic interpretation, the ATLAS.ti software is used, in which a hermeneutic unit is proposed with the categories: school fact, communication, pedagogical strategy and educommunication, which allow shaping the theoretical foundation, as well as the design and analysis of hermeneutic-interpretative matrices.

Conclusions: The interpretation of the sense that the educator and the students of rural contexts have about the radio allows understanding, from the Gadamerian perspective, the method with which the impact of educommunication strengthens oral expression, psychological development and knowledge transfer, establishing a relationship of correspondence between them.

Keywords

Educommunication, school radio, rural education, hermeneutic-interpretative matrix

PDF (Español)

Author Biography

José Edilson Soler Rocha

Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Educador Secretaria de Educación de Boyacá. Educación Rural, Grupo de Investigación Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana e investigador de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana correo electrónico: edilson.soler2020@gmail.com.

Oscar Hugo López Rivas

Doctor en Educación. Universidad de San Carlos de Guatemala. Director del Instituto de Investigaciones Educativas de la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media de la Universidad de San Carlos de Guatemala, Grupo de Investigación Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana e investigador de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana, correo electrónico: ohlr45@gmail.com.


References

  1. Aguaded, Ignacio. La educación en medios de comunicación: panorama y perspectivas. Murcia: KR, 2001.
  2. Arias, Jairo. "Problemas y retos de la educación rural colombiana". Conocimiento y Políticas Públicas Educativas, n.o 33 (2017): 53-62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
  3. Arteaga, Carolina, César Amed Martínez Hernández, Nayhely Raquel Medel Hernández, Héctor Israel Piña Camacho y Beatriz Soto Godínez. "La radio como medio para la educación". Razón y Palabra, n.o 36 (2004). http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n36/carteaga.html
  4. Baeza, Manuel. "Globalización y homogeneización cultural". Sociedad Hoy [en linea], n.o 10 (2006): 9-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90201002
  5. Bonilla, Sandra Ximena, y Ferney Cruz-Arcila. "Critical Socio-Cultural Elements of the Intercultural Endeavour of English Teaching in Colombian Rural Areas". Profile: Issues in Teachers' Professional Development 16, n.o 2 (2014): 117-133. https://doi.org/10.15446/profile DOI: https://doi.org/10.15446/profile.v16n2.40423
  6. Birdwhistell, Ray. Introducción a Kinesicas: sistema anotado para análisis de movimiento y gestos corporales. Washington D. C.: Instituto del Servicio Exterior, 1952. https://www.academia.edu/19514424/Birdwhistell_R._Antropologia_de_la_gestualidad
  7. Buitrago Pérez, Laura Sofía. El inglés en la zona rural de Colombia: aplicación del modelo Working with people, del método Content-based y de los ambientes de aprendizaje en la clase de lengua extranjera en Subia, Cundinamarca [Tesis de grado]. Bogotá: PUJ, 2017. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/35431/Nota%20de%20voz%20008_sd.m4a?sequence=1&isAllowed=y
  8. Castro, Rubby, María Taborda y María Londoño. "La etnoeducación en comunidades rurales: Caso Escuela San José de Uré, Córdoba, Colombia". Revista Historia de la Educación Latinoamericana 18, n.o 27 (2016): 115-138. https://doi.org/10.19053/01227238.5525 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.5525
  9. Cestero, Ana María. Comunicación no verbal y enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Arco/Libros, 1999.
  10. Feo, Ronald. "Orientaciones Básicas para el Diseño de Estrategias Didácticas". Revista Tendencias Pedagógicas 16, (2010): 220-236.
  11. Kaplum, Mario. Una pedagogía de la comunicación social. La Habana, Cuba: Edit. Caminos, 1998.
  12. Lozano Flórez, Diana. "Contribuciones de la educación rural en Colombia a la construcción social de pequeños municipios y al desarrollo rural". Revista de la Universidad de La Salle 57, (2012): 117-136. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1036&context=ruls
  13. Marqués, Pablo. "Las nuevas tecnologías", Inicia.es, 2011, www.inicia.es
  14. Mejía, Marcos. La (s) escuela (s) de la (s) globalización (es) II. Entre el uso técnico instrumental y las educomunicaciones. Bogotá, Colombia: Ediciones Desde Abajo, 2011.
  15. Méndiz, Heleny. "La radio va a la escuela". Comunicar, n.o 20 (2003): 115-120.
  16. Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional, 1998.
  17. Ministerio de Educación Nacional. "Al tablero", MinEducación, 2001, https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87159.html
  18. Ministerio de Educación Nacional. Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: 2006. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340021.html?_noredirect=1
  19. Morduchowicz, Roxana. "Los medios de comunicación y la educación: Un binomio posible". Revista Ibero-Americana de Educación 26, (2001): 97-117. https://doi.org/10.35362/rie260980 DOI: https://doi.org/10.35362/rie260980
  20. Muñoz Dagua, Clarena y Mireya Cisneros Estupiñán. "Fundamentos para la construcción del Discurso Profesional en el Aula Universitaria". Cuadernos de Lingüística Hispánica, n.o 20 (2012): 111-120. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/468
  21. Parra, Germán. Bases Epistemológicas de la Educomunicación. Quito: Abya Yala, 2000.
  22. Perona, Juan. "Edu-webs radiofónicas: Experiencias españolas de educación en medios". Comunicar, n.o 33 (2009): 107-114.
  23. Pinzón, Daniel & Adriana Zambrano. "Tipos de competencia comunicativa", La competencia comunicativa, 2010, http://lacompetenciacomunicativa.blogspot.com/p/tipos-de-competencia-comunicativa_8966.html
  24. Prada, Diana. "¿Qué significa innovar en educación?". Magazín Aula Urbana, n.o 11 (1999): 4-5. https://revistas.idep.edu.co/index.php/mau/article/view/1485
  25. Presidencia de la República. Decreto 1421 de agosto 29 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad.
  26. Prieto, Daniel y Francisco Gutiérrez. La mediación pedagógica: Apuntes para una educación a distancia. Buenos Aires: La Crujía, 2007.
  27. Ramos Holguín, Bertha y Jahir Aguirre Morales. "English Language Teaching in Rural Areas: A New Challenge for English Language Teachers in Colombia". Cuadernos de Lingüística Hispánica, n.o 27 (2016): 209-222. https://doi.org/10.19053/0121053X.4217 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4217
  28. Rodero, Emma. "Educar a través de la radio". Signo y Pensamiento 27, n.o 52 (2021): 97-109. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4581
  29. Romero Medina, Gina Marcela y Jorge Armando Gómez Lozano. Competencias comunicativas proxémica y kinésica en los estudiantes universitarios en la modalidad a distancia del Cau - Neiva [Tesis de grado]. Neiva: Universidad Santo Tomás, 2015. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/4703/Romerogina2015.pdf?sequence=1
  30. Roth Deubel, André-Noël y Elizabeth Bernal Gamboa. "Metodología Q: una alternativa para la participación en la reforma de la política de educación superior en Colombia". Ciencia Política 9, n.o 18 (2014): 237-264. https://revistas.unal.edu.co/index.php/cienciapol/article/view/52363
  31. Souto, Marta. Hacia una didáctica de lo grupal. Buenos Aires: Miño y Dávila, 1993.
  32. Szyszko, Nancy y Zulma Cataldi. "La radio en la escuela media como agente participativo". Quaderns digitals. Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, n.o 61, (2010): 1-15.
  33. Tobón, Sergio. Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup, 2006. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/Aspectos-basicos-de-la-formacion-basada-en-competencias.pdf
  34. Velazco, Marina y Fidel Mosquera. Estrategias Didácticas para el Aprendizaje Colaborativo. PAIEP, 2010.
  35. Zurita, María. "Educomunicación", Octavo C, 2009, http://octavocfacso.blogspot.com/2009/05/educomunicacion.html

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.