Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Discursive Dissimulations in Andean Colloquial Speech

Abstract

This article aims to reflect on the socio-historical origins of the discriminations that govern interactions in our culture. For this, the support that has promoted both the explicit discursive practices of exclusion and the more (dis)simulated versions is analyzed and that, transposed into courteous treatment, also alienates the different. This is exemplified by two frequent cases of Andean colloquial speech. The results allow us to find that the cause of this behavior is fed by the legacies left to us by the Jewish convert founders and colonizers, and it is concluded that one of their legacies to Ibero-American societies is the perpetuation of the Columbus complex, related to Cain syndrome. In the end, the disclosure of such heritage and its social effects is proposed as a way out of this historical trend.

Keywords

Jewish conver, Columbus complex, Cain syndrome, dissimulation, overlapping, courtesy, antiphrasis

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Aguinis, M. (1992). La gesta del marrano. Planeta.
  • Arango, G. (2019, 29 de enero). La increíble y triste historia de Santa María de la Antigua del Darién, la primera ciudad fundada por los españoles en “Tierra Firme” de América. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticiasamerica-latina-46961742
  • Baer, Y. (1998). Historia de los judíos en la España cristiana (vol. 1). Riopiedras Ediciones.
  • Boyd-Bowman, P. (1968). Índice geobiográfico de cuarenta mil pobladores españoles de América en el siglo XVI. Instituto Caro y Cuervo.
  • Castro, A. (2001). España en su historia: cristianos, moros y judíos. Crítica.
  • Coiffman, F. (2012, 11 oct.). Cristóbal Colón sí era de origen judío: Fundación Samson Trust. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-12299826#
  • Croitoru, I. (1967). De Sefarad al neosefardismo. Editorial Kelly.
  • Derrida, J. (1998). Políticas de la amistad seguido del oído de Heidegger. Trotta.
  • Drivet, L. (2019). Un mundo congelado. Acerca de la desmentida de la ambivalencia. Desde el Jardín de Freud, (19), 67-86. https://doi.org/10.15446/djf.n19.76696
  • Friede, J. (1979). El adelantado don Gonzalo Jiménez de Quesada (vol. 2). Carlos Valencia Editores.
  • García-Dussán, É. (2022). Una mirada decolonial al aula de lengua materna. Revista Arista-Crítica, (2), 38-51. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.2.8692
  • Gutiérrez, C. (2008, 19 de marzo). ¡Valla polémica! El Espectador. https://www.elespectador.com/bogota/valla-polemica-article-7185/
  • Haddad, G. (2022). El complejo de Caín ¿Un punto ciego en la teoría freudiana? Pontevedra.
  • Israel, I. (1992). La judería europea en la era del mercantilismo,1550-1750. Cátedra.
  • Kamen, H. (2004). La inquisición española. Crítica.
  • Leech, G. (1997). Principios de pragmática. Ediciones Universidad de la Rioja.
  • Melman, Ch. (2002). El complejo de Colón y otros textos. Cuarto de Vuelta Ediciones.
  • Mesa Bernal, D. (1989). Los judíos en el descubrimiento de América. Editorial Kelly.
  • Montaner, G. (2020). Están con nosotros o con los terroristas. El efecto de Al Qaeda y la guerra de Irak en América Latina. Ariadna Ediciones.
  • Moreno-Goldschmidt, A. (2018). Conversos de origen judío en la Cartagena colonial. Vida social, cultural y económica durante el siglo XVII. Editorial PUJ.
  • Navarrete, M. C. (2002). Judeo-conversos en la audiencia del Nuevo Reino de Granada. Siglos XVI Y XVII. Historia Crítica, (23), 73-84. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172002000100005
  • Pinzón, A. (2015, 18 de septiembre). A Gonzalo Jiménez de Quesada, creador del “alma” colombiana. Radio Macondo. https://www.radiomacondo.fm/destacado/a-gonzalo-jimenez-de-quesada-creador-del-alma-colombiana/
  • Rábade, M. (2004). Cristianos nuevos. Medievalismo, (13-14), 275-292. https://revistas.um.es/medievalismo/article/view/51301
  • Rincón, C. A. (2019). La construcción del enemigo interno. Una política pública del odio. Desde el Jardín de Freud, (19), 249-262. https://doi.org/10.15446/djf.n19.76722
  • Rincón, N. (2002). Árabes y judíos en Colombia: un modelo de integración social. Memoria y Sociedad, 7(13), 97-115. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/7800
  • Roth, C. (1979). Historia de los marranos. Altalena.
  • Serrano, E. (2016). ¿Por qué fracasa Colombia? Planeta.
  • Serrano, E. (2018). Colombia, historia de un olvido. Planeta.
  • Souza, Th. (2019). No me diga “veci”: arqueología de un modo social. Desde el Jardín de Freud, (19), 239-248. https://doi.org/10.15446/djf.n19.76721
  • Ubric, P. (2011). ¿Cuándo llegaron los primeros judíos a España? Clío, Revista de Historia, (120), 26-33. https://www.ugr.es/~pubric/files/Clio-cuando_llegaron_judios_Espa%C3%B1a.pdf
  • Wachtel, N. (2007). 2007. La fe del recuerdo. Laberintos marranos. FCE.
  • Žižek, S. (2002, 23 de mayo). ¿Estamos en guerra? ¿Tenemos un enemigo? The London Review of Books, 24(10). https://www.nodo50.org/csca/agenda2002/nzizek_6-06-02.html

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.