Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Mobile Learning for Teacher Professional Development

Abstract

The results of an action research process conducted in 2022 at Santo Tomás University, Bogotá, Colombia, with 36 teachers, 12 USTA teachers, and 24 students teachers
from the Specialization in Pedagogy and Teaching of the Fundación Universitaria del Área Andina from Bogotá are presented in this article. Participants were divided into two groups based on the training they received in mobile learning strategies, especially those focused on English  anguage communication skills development. The first and second phases of the research focused on diagnosis and the design of pedagogical strategies aimed at optimizing digital competencies in teachers to achieve learning objectives in English. The third phase, or evaluation phase, allowed for an analysis of the impact of implementing
the mobile learning model, which emerged as an innovative strategy and an opportunity for professional development for teachers.

Keywords

mobile learning, teacher training, digital skills, educational innovation

ePub (Español) pdf (Español)

References

  1. Balanyà Rebollo, J. & De Oliveira, J. M. (2022). Elementos didácticos del aprendizaje móvil: condiciones en que el uso de la tecnología puede apoyar los procesos de aprendizaje. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (80). https:// doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2415 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2415
  2. Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, (6), 144. https://doi.org/10.5354/2452- 5014.2021.60715 DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715
  3. CEPAL & UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. Informe Covid-19. Repositorio CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
  4. Criollo-C., S., Guerrero-Arias, A., Jaramillo-Alcázar, Á., & Luján-Mora, S. (2021). Mobile Learning Technologies for Education: Benefits and Pending Issues. Applied Sciences, 11(9), 4111. https://doi.org/10.3390/app11094111 DOI: https://doi.org/10.3390/app11094111
  5. Demir, K., & Akpinar, E. (2018). The Effect of Mobile Learning Applications on Students’ Academic Achievement and Attitudes toward Mobile Learning. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 48-59. DOI: https://doi.org/10.17220/mojet.2018.02.004
  6. Díaz-Ramírez, M. I., Rodríguez-Silva, K. J., Mendieta-Ramírez, H. A., & Herreño-Contreras, Y. A. (2023). Implementación de estrategias de aprendizaje móvil y su efecto en la enseñanza del inglés. Cultura Educación Y Sociedad, 14(2), 25–48. Doi:10.17981/ cultedusoc.14.2.2023.02 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.2.2023.02
  7. Flores, M. A., & Swennen, A. (2020). The COVID-19 Pandemic and Its Effects on Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 43(4), 453-456. https://doi. org/10.1080/02619768.2020.1824253 DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1824253
  8. Guy, R. (Ed.) (2009). The Evolution of Mobile Teaching and Learning. Informing Science Press.
  9. Hakim, M. A., Serasi, R., Efrizal, D., & Kurniawan, D. (2021). An Online English Teaching Module for CCU Subject: A Solution on the Pandemic COVID-19 Situations. Journal of Physics: Conference Series, 1933(1), 012082. https://doi.org/10.1088/1742- 6596/1933/1/012082 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1933/1/012082
  10. Mangisch, G. C. & Mangisch Spinelli, M. D. (2020). El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1). https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25065 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25065
  11. Navarro, P. A. (2023). Aprendiendo inglés por medio de expresiones idiomáticas en comunidades de aprendizaje virtuales. Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/20915
  12. Nuez, G., & Sánchez Suárez, J. A. (2014). Innovar para educar: uso de los dispositivos móviles en la enseñanza y aprendizaje del inglés. Historia y Comunicación Social, 19. https://doi.org/10.5209/revhics. 2014.v19.45001 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45001
  13. O’Malley, C., Vavoula, G.N., Glew, J., Taylor, J., Sharples, M., Lefrere, P., Lonsdale, P.,Naismith, L.M., & Waycott, J. (2003). Guidelines for Learning/Teaching/Tutoring in a Mobile Environment. HAL Open Science. https://hal.science/hal-00696244/ document
  14. Osorio Arrascue, E., Malpartida, J., Ávila, H. & Valenzuela, A. (2021) Aplicaciones móviles: incorporación en procesos de enseñanza en tiempos de COVID-19 Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 65-77. DOI: https://doi.org/10.52080/rvg93.06
  15. Rodríguez-Silva, K. J. & Mendieta-Ramírez, H. A. (2020). No me dejes en visto: uso de dispositivos móviles en la enseñanza del inglés. Revista Revoluciones, 2(2), 44- 58. https://doi.org/10.35622/j.rr.2020.02.004 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rr.2020.02.004
  16. Romero-Rodríguez, J. M., Aznar-Diaz, I., Hinojo-Lucena, F. J., & Gómez-García, G. (2020). Mobile Learning in Higher Education: Structural Equation Model for Good Teaching Practices. IEEE Access: Practical Innovations, Open Solutions, 8, 91761-91769.
  17. https://doi.org/10.1109/access.2020.2994967 DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2994967
  18. Schady, N., Holla, A., Sabarwal, S., Silva, J., & Chang, A. Y. (2023). How the COVID-19 Pandemic Eroded Human Capital and What to Do about It. World Bank. https:// openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/0199dad4-54a4-4d59- 998e a7775e4f2544/content
  19. Shoaib, M., Khan, S., Fitzpatrick, D., & Pitt, I. (2023). A Mobile E-learning Application for the Enhancement of Basic Mathematical Skills in Visually Impaired Children. Universal Access in the Information Society. https://doi.org/10.1007/s10209- 023-00990-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10209-023-00990-3
  20. Serradas, M. (2022). Aplicaciones móviles educativas para el abordaje de las dificultades de aprendizaje. Educ@ción en Contexto, 8(15), 116-139. https:// educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/174
  21. Soncco Salinas, R. B. (2022). Aprendizaje móvil y las competencias del idioma inglés en la educación superior. Comuni@cción, 13(2), 138-148. https://doi. org/10.33595/2226-1478.13.2.571 DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.571
  22. UNESCO (2013). El Futuro del aprendizaje móvil: implicaciones para la planificación y la formulación de políticas. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000219637_spa?posInSet=4&queryId=8117669c-4bd8-4249-8d53- cbc5eb213ccf
  23. Winters, N. (2007). What is Mobile Learning. Big Issues in Mobile Learning, 7(11).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.