Interrelationship between Linguistic Attitudes, Areas of Use, and English Language Learning

Abstract
Given the importance of English in the global context and the need to understand the factors that influence its learning, this research article seeks to understand the interrelationship between linguistic attitudes, areas of use, and English proficiency. The research, of descriptive nature and framed in the interpretive paradigm, adopts a mixed methodological approach to analyze this interrelationship among students of a private educational institution. The results show that English is an integral part of students› lives, influencing social, academic, and personal aspects; that positive attitudes towards the language prevail, both instrumentally and in terms of general agreement; that its use in different areas reinforces positive attitudes, while lack of participation does not produce negative attitudes. Moreover, it is evident that negative attitudes or reduced areas of use do not always correlate with lower proficiency.
Keywords
sociolinguistics, language attitudes, areas of use, English as a foreign language, informal learning, bilingualism
References
- Areiza, R., Cisneros, M. & Tabares, L. (2012). Sociolingüística. Enfoques pragmático y variacionista (2.a ed.). Ecoe Ediciones.
- Baker, C. (1992). Attitudes and Language. Multilingual Matters.
- Caël, T. (2017). L’anxiété des langues étrangères : Étude sur les attitudes et l’usage de l’anglais chez sept Francophones. Gothenburg University Library.
- Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. www.coe.int/lang-cefr
- Díaz, N. (2021). Students Input and Output in English as a Foreign Language & Subject Content through Digital Streaming Platforms. Anglisticum: Journal of the Association-Institute for English Language and American Studies, 10(12), 11
- Fishman, J. (1971). Sociolinguistics: A Brief Introduction. Newbury House.
- Fishman, J. (1979). Sociología del lenguaje. Ediciones Cátedra.
- González, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, (15).
- Haugen, E. I. (1956). Bilingualism in the Americas: A Bibliography and Research Guide. University of Alabama Press.
- Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). McGraw-Hill.
- Hymes, D. (1972). Models of the Interaction of Language and Social Setting. Journal of
- Social Issues, 28(2), 8-28.
- Janés, J. (2006). Las actitudes hacia las lenguas y el aprendizaje lingüístico. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 117-132.
- Krashen, S. (2013). Second Language Acquisition. Theory, Applications and Some Conjectures. Cambridge University Press.
- López Morales, F. (2004). Sociolingüística. Gredos.
- Martín Peris, E., Atienza Cerezo, E., Cortés Moreno, M., Gonzáles Argüello, M. V., López Ferrero, C. & Torner Castells, S. (2008). Diccionario de términos clave de ELE. Editorial SGEL, Instituto Cervantes.
- Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto! Guía (22).
- Montoya Ávila, A. (2013). La construcción de las actitudes lingüísticas: exploración en dos colegios bilingües bogotanos [Trabajo de Grado de Maestría]. Universidad Nacional de Colombia.
- Moreno Fernández, F. (1998). Metodología sociolingüística. Gredos.
- Postigo Fuentes, A. Y. & Fernández Navas, M. (2019). Análisis multidimensional del aprendizaje de lengua extranjera en eSports. REID: Revista Electrónica de Investigación y Docencia, (22), 69-86.
- Salazar-Caro, A. (2022). Actitudes lingüísticas de estudiantes de lenguas de una universidad pública colombiana. Folios, (55). 153-168.
- Spolsky, B. (1998). Sociolinguistics. Oxford University Press.
- Unesco. (2003). Vitalidad y peligro de desaparición de las lenguas. Unesco.
- Warni, S., Aziz, T. A. & Febriawan, D. (2018). The Use of Technology in English as a Foreign Language Learning Outside the Classroom: An Insight into Learner Autonomy. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 21(2), 148-156.
- Weinreich, U. (1979). Languages in Contact: Findings and Problems (7th ed.). Mouton.