Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Uneasiness about Some Aspects of Education in Colombia

Abstract

The COVID-19 pandemic that we have experienced over the last few years, and which has now been declared over, not only brought us through moments of deep sadness, great uncertainty and complex farewells, but also revealed and, in many cases, increased the existing gaps in the economies of countries, between rural and urban contexts, between people of different social classes, between communities, groups and collectives, as well as between the resources and possibilities of students and teachers, depending on where they live, work and come from. However, it also highlighted the great adaptability of individuals and communities, the deep commitment of health personnel and teachers, as well as the fundamental presence of creativity and the potential for resilience, empathy and altruism.

Keywords

pandemic, education, pedagogy

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  • Agamben, G. (2011). Infancia e historia, destrucción de la experiencia y el origen de la historia (5a ed. Argentina). Edición Adriana Hidalgo.
  • Buitrago, R. E. (2018). Cotidianidad y retos para el profesorado [Editorial]. Praxis & Saber, 9(19), 9-18. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v9.n19.2019.7919 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n19.2018.7919
  • Buitrago-Bonilla, R. E., & Cárdenas-Soler, R. N. (2017). Emociones e Identidad Profesional Docente: Relaciones e Incidencia. Praxis & Saber, 8(17), 225-247. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7208 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7208
  • Buitrago, R. E., & Molina, G. (2021). Profesorado, emociones y escuela. Reflexiones en tiempo de pandemia -covid-19-. Revista Habitus: Semilleros de Investigación, 1(1), Artículo e12551. https://doi.org/10.19053/22158391.12551 DOI: https://doi.org/10.19053/22158391.12551
  • Buitrago, R. E., & Sáenz, N. Y. (2021). Autoimagen, Autoconcepto y Autoestima, Perspectivas Emocionales para el Contexto Escolar. Educación y Ciencia, (25), Artículo e12759. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12759 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12759
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
  • Garrido, A. M., Olivares, M. G., & Rodríguez, J. M. (2016). Otros canales. En F. Gordillo, & M. Grau (Coords.), Comportamiento no verbal:
  • más allá de la comunicación y el lenguaje (pp. 115-130). Pirámide.
  • Kennedy, D., & Kohan, W. O. (2014). School and the Future of Scholé: A Preliminary Dialogue. Childhood & Philosophy, 10(19), 199-216.
  • Kohan, W. (2016). Palabras infantiles… En O. Pulido, & M. T. Suárez, (Orgs.), Filosofando con el universo, voces de la infancia (pp. 4-5). NEFI edições.
  • Larrosa, J. (2009). Experiencia (y alteridad) en educación. En C. Skliar & J. Larrosa (Comp.), Experiencia y alteridad en educación. Flacso Argentina & HomoSapiens Ediciones.
  • Maturana, H. (1991). El sentido de lo humano. Paidós.
  • Masschelein, J. (2019). La escuela como práctica y tecnología de la pertenencia al mundo (Trad. B. A. Morantes, & J. G. Díaz). Praxis & Saber, 10(24), 387-399. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10034 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10034
  • Masschelein, J., & Simons, M. (2014). Defensa de la Escuela, una cuestión pública. Miño y Dávila Editores.
  • Miller, A. (1998). Por tu propio bien. Tusquets Editores.
  • ONU. (1989). Convención sobre los derechos del niño. Organización de Naciones Unidas (ONU).
  • Pulido, O., & Suárez, M. T. (Orgs.). (2016). Filosofando con el universo, voces de la infancia. NEFI edições.
  • Skliar, C. (2019). Como un tren sobre el abismo o contra toda esta prisa. Vaso Roto Ediciones.
  • Stengers, I. (2013). Au temps des catastrophes. Résister à la barbarie qui vient. La Découverte.
  • Tome, A., & Tonucci, F. (2013). Con ojos de niña. Graó.
  • Tonucci, F. (1996). La città dei bambini. Laterza.
  • Tonucci, F. (2007). Frato 40 años con ojos de niño. Graó.
  • Tonucci, F. (2019). La ciudad de los niños ¿Por qué necesitamos de los niños para salvar las ciudades? Secretaria de relaciones exteriores y Agencia mexicana de cooperación internacional para el desarrollo.
  • UNICEF. (2006). Convención sobre los derechos del niño. Nuevo Siglo.
  • Villafuerte, J., Bello, J., Pantaleón, Y., & Bermello, J. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del covid-19. Revista Electrónica Formación y
  • Calidad Educativa, 8(1), 134-150.

Downloads

Download data is not yet available.