Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Anthropotechniques and Homo Ludens Dimension in Higher Education in Colombia 1935-1992

Abstract

In this article, training exercises functioning within the shaping of the homo ludens dimension are explored. These exercises are characteristic of specific dynamics that can be grouped as complementary education in the 20th century University – social extension and student welfare -. To do so, emphasis will be placed on the anthropotechnics notion methodological applications in order to illustrate how active training exercises involved production techniques of themselves – psychoanthropotechniques – and of others – social anthropotechniques – in the shaping of a pragmatic ethics at the university level. The article is divided into four segments: Anthropotechniques and homo ludens dimension, Complementary training in higher education, active and modulating adaptation, Anthropotechnique exercises and shaping of the homo ludens formative dimension at the university, and Pragmatic ethics and homo ludens.

Keywords

higher education, homo ludens, complementary training, anthropotechniques, pragmatic ethics

PDF (Español)

Author Biography

Diana Milena Peñuela Contreras

Doctora en Ciencias Sociales y Humanas

Profesora Asociada de Planta


References

  • Archivos de Santa Clara, UNAL. (1921). [Correspondencia] Copia comunicación enviada al Ministro de Instrucción Pública como respuesta a la nota N° 661 de julio de 1921 (sin firma).
  • Archivos de Santa Clara, UNAL. (1928). Acta sesión 11 de julio de 1928.
  • Brown, W. (2 de abril 2015) Booked #3: What Exactly Is Neoliberalism? Entrevista con Timothy Shenk. Dissent. Recuperado de https://www.dissentmagazine.org/blog/booked-3-what-exactly-is-neoliberalism-wendy-brown-undoing-the-demos
  • Castro-Gómez, S. (agosto de 2012). Sobre el concepto de antropotécnica en Peter Sloterdijk. Revista de Estudios Sociales Universidad de los Andes, (43), 63-64. https://doi.org/10.7440/res43.2012.06 DOI: https://doi.org/10.7440/res43.2012.06
  • Colombia. Congreso de Colombia. (1935). Ley 68 de 1935 (diciembre 7) Orgánica de la Universidad Nacional de Colombia.
  • Colombia. Congreso de Colombia. (1992). Ley 30 de diciembre 28 de 1992 por el cual se organiza el servicio público de la Educación Superior.
  • Comunicación del jefe de departamento de música de la UNIVALLE al Decano de Estudiantes. (10 de marzo 1972).
  • Consejo Directivo de la UNAL, sede Bogotá. (1944). Acta N° 38 de 1944
  • Consejo Directivo de la UNAL, sede Bogotá. (23 de marzo 1939). Acuerdo N° 52. Acta N° 22.
  • Consejo Directivo de la Universidad de Antioquia. (28 de febrero de 1942). Acta N° 658.
  • Consejo Superior Universitario. (6 de julio de 1976). Acuerdo N° 30. Reglamento estudiantil. Artículo 64.
  • Decroly, O. (1934). El niño anormal Estudios pedagógicos y psicológicos (Trad. J. Orellana). Madrid. Librería Española y Extranjera Francisco Beltrán.
  • División de Humanidades UNIVALLE. (s.f.). Acta N° 187 Informe Comité de Investigaciones (Anexo 4).
  • Educación física. Morfología. (7 de enero 1930). Periódico El Trabajo (p. 5).
  • Estatutos de la UNAL. (1939). Art. 149. Capítulo XXII. De los exámenes Acuerdo 66 de 1939.
  • Foucault, Michel. (2007). Nacimiento de la Biopolítica. Curso en el
  • Collège de France: 1978-1979, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
  • Freinet, Celestin. (1972). Por una escuela del pueblo. Editorial Fontanella. Barcelona.
  • Friedman, J. (1991). Teoría de juegos con aplicaciones a la economía (Trad. M. Morales). Madrid: Alianza Editorial.
  • Herrera, M. (1999). Modernización y escuela nueva en Colombia, 1914-1951. Bogotá: Plaza y Janés Editores, UPN.
  • Huizinga, J. (2007). Homo Ludens (Trad. E. Imaz). Madrid: Alianza Editorial, Emecé Editores.
  • Lleras, E. (18 de agosto de 1921). Los estudiantes y el concepto de lo social en la universidad. Revista Universidad, (14), Año 1.
  • López, L. (1970). Disertación sociológica (Vol. 63). Medellín: Editorial Bedout.
  • Meneses, C. (2013). La emergencia del Teatro Universitario Colombiano de 1970 (Trabajo de grado para optar por el título de sociólogo, Pontificia Universidad Javeriana, Departamento de Sociología, Bogotá, Colombia).
  • Ribeiro, D. (2006). La universidad nueva: un proyecto. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho.
  • Saldarriaga, O., Sáenz, J., & Ospina, A. (1997). Mirar la Infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia 1903-1946 (Vols. 1 y 2). Bogotá/Medellín: Colciencias, Ediciones Foro por Colombia, Ediciones Uniandes, Ediciones Universidad de Antioquia.
  • Scott, James. (2004). Los dominados y arte de la resistencia, discursos ocultos. Txalaparta
  • Secretaría Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, UNAL. (1928).
  • Acta del 5 de septiembre de 1928 (p. 46). Caja N° 348. Fechas extremas: 1913-1939.
  • Secretaría General, UNAL. (12 de noviembre de 1941). Oficio N° 2866 dirigido a la Facultad de Derecho, UNAL, sede Bogotá.
  • Sloterdijk, P. (1999). Normas para el parque humano (Trad. T. Rocha). Madrid: Biblioteca de Ensayo Siruela.
  • Sloterdijk, P. (2012). Has de cambiar tu vida. Sobre Antropotécnica. Valencia: Pre-Textos.
  • Torres, C. (2015). Colombia Siglo XX. Desde la guerra de los Mil Días hasta la elección de Álvaro Uribe. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
  • UNAL, sede Medellín. (1964). Acta del Consejo de Decanos de marzo 18 de 1964.
  • UNAL. (1937). Acuerdo N° 41 de 1937. DOI: https://doi.org/10.2307/1437367
  • UNAL. (1944). Acuerdo N° 61 de 1944 junio 13. Acta número 33 junio 14 de 1944 (Art. 1).
  • Vega, R. (2015). La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior (1a ed.). Bogotá: Ediciones Ocean Sur.

Downloads

Download data is not yet available.