Philosophical environments for reading in rural schools
Abstract
The article presents the results of the research project Critical reading and philosophy as an experience: gatherings and possibilities in rural schools, developed with second- and third-grade students and teachers from Rafael Uribe Institution of Technical Education, San Rafael rural school in Toca, Boyacá. The general objective was to create philosophical environments that promote reading experiences among the aforementioned students. This article is divided into five parts. The introduction presents the context in which the project emerges and develops. The theoretical issues approach three conceptual categories that have been defined as philosophical environments, reading, and experience. The methodological tools describe the qualitative nature of the project and the instruments used. The findings and thresholds which are organized into six sections: the relationship with reading, reading as a possibility of creation, environments and resources for reading, questioning as a triggering factor, meaningmaking,∂and from observation to reading. Lastly, the conclusions compare the results with other research.
Keywords
reading, philosophical environments, teacher, experience, rural school
Author Biography
Lola María Morales
Magíster en Educación
Oscar Pulido-Cortés
Doctor en Educación
References
Arias, C., Carreño, G., & Mariño, L. (2016). Actitud filosófica como herramienta para pensar. Universitas Philosophica, 33(66), 237-262. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph33-66.afhp
Bustos, A., Montenegro, C., Tapia, A., & Calfual, K. (2017). Leer para aprender: Cómo interactúan los profesores con sus alumnos en la Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 89-106. doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1208
Cañizález, N., & Pulido, O. (2015). Infancia, una experiencia filosófica en el cine. Praxis & Saber, 6(11), 245-262. https://doi.org/10.19053/22160159.3583
Caride, J., & Pose, H. (2015). Leer el mundo hoy o cuando la lectura se convierte en diálogo. Ocnos, 14, 65-80. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.05
Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Morata. Madrid.
Foucault, M. (2003). El yo minimalista y otras conversaciones. Buenos Aires: La marca.
Granado, C. & Puig, M. (2014). ¿Qué leen los futuros maestros y maestras? Un estudio del docente como sujeto lector a través de los títulos de libros que evocan. Ocnos, (11), 93-112. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.05
Hernández, A. & Hernández, L. (2012). Ecosistemas escolares para el desarrollo del pensamiento creativo en los niños. Praxis & Saber, 3(6), 141-164. https://doi.org/10.19053/22160159.2007
Hernández, C., Arévalo, M., & Gamboa, A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41-69. https://doi.org/10.19053/22160159.5217
Larrosa, J. (2006). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica. México.
Mariño, L., Pulido, O., & Morales, L. (2016). Actitud filosófica, infancia y formación de maestros. Praxis & Saber. 7(15), 81-101. https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5724
Mesa, D. (2014). Rayuela, un ambiente para atreverse a pensar. Trabajo presentado en VII Encuentro Filosofía e Infancia, Nobsa, Boyacá.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Manual de implementación escuela nueva. Generalidades y Orientaciones Pedagógicas para Transición y Primer Grado (Tomo I). Bogotá.
Morales, L. & Suárez, M. (2017). Experiencia y prácticas educativas, entre el concepto y el uso: el último Foucault y sus posibilidades de acción. En O. Pulido & O. Espinel (Coord.), Formas y expresiones metodológicas en el último Foucault. Tunja: Editorial UPTC.
Petit, M. (2016). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Saavedra, M. L. (2011). Del aula de clase tradicional a la comunidad de investigación. Praxis & Saber, 2(4), 179-200. https://doi.org/10.19053/22160159.1121
Salamanca, J. (2014). Formación ética en perspectiva de derechos humanos y filosofía para niños. Trabajo presentado en VII Encuentro Filosofía e Infancia, Nobsa, Boyacá.
Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: Instituto Colombiano para el fomento de la Educación Superior [ICFES], Arfo Editores e Impresores.
Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 18-49. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205
Suárez, M. & Pulido, O. (2016). Filosofando con el universo: voces de la infancia. Rio de Janeiro: NEFI.
Suárez, M. Mariño, L. & Espinel, O. (2017). Filosofía e infancia: un proyecto para cuidar de sí. En O. Pulido, M. Suárez, & O. Espinel (Comp.), Pensar de otro modo. Herramientas filosóficas para investigar en educación. Tunja: Editorial UPTC.
Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 18-49. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205
Suárez, M. & Pulido, O. (2016). Filosofando con el universo: voces de la infancia. Rio de Janeiro: NEFI.
Suárez, M. Mariño, L. & Espinel, O. (2017). Filosofía e infancia: un proyecto para cuidar de sí. En O. Pulido, M. Suárez, & O. Espinel (Comp.), Pensar de otro modo. Herramientas filosóficas para investigar en educación. Tunja: Editorial UPTC.
Suárez, M., & Morales, L. (2016). Pensar, experienciar y jugar: otros lenguajes, otras prácticas. En W. Kohan, S. Lopes, & F. Martins, (Orgs.), O ato de educar em uma língua ainda por ser escrita. Nefi. Rio de Janeiro.
Suárez, M., González, B., & Lara, P. (2017). Apropiaciones y experiencias pedagógicas de filosofía e infancia en Colombia. Praxis & Saber, 8(16), 206-225. https://doi. org/10.19053/22160159.v8.n16.2017.6184
Zabala, H. (2014). Filosofía e infancia, desde el contexto social en una experiencia extraescolar. Trabajo presentado en VII Encuentro Filosofía e Infancia, Nobsa, Boyacá.