Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The elusive forgiveness

Abstract

This article is a preliminary exploration of the meaning and the value given to forgiveness by renowned contemporary thinkers such as Vladimir Jankélévitch, Jacques Derrida, and Paul Ricœur. An analysis is made on empirical studies on forgiveness carried out in Ibero-America and Colombia, in contexts of social psychology, political science, anthropology, and education. Afterwards, it is concluded that forgiveness transcends the intimate sphere of both the offender and the aggrieved and is related to moral damage or undermining the dignity of those who suffer such damage, which is particularly notorious in situations characterized by impunity in contexts of political violence. Furthermore, the article highlights both the scarcity of studies on forgiveness in the field of education and the relevance of questioning whether it is possible to teach forgiveness or whether forgiveness should take place at school only as a horizon of understanding moral and political formation.

Keywords

forgiveness, justice, reconciliation, education, peace

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  • Arendt, H. (2016). La promesa de la política. Paidós-Booket.
  • Barillas, L. (2019). Presentation. En V. Jankélévitch, Le pardon (pp. I-XXIV). Flammarion.
  • Beltrán-Morillas, A., Valor-Segura, I., & Expósito, F. (2015). El perdón ante transgresiones en las relaciones interpersonales. Psychosocial Intervention, 24(2), 71-78. https://dx.doi. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.05.001
  • org/10.1016/j.psi.2015.05.001
  • Castrillón-Guerrero, L., Riveros, V., Knudsen, M., López, W., Correa-Chica, A., &
  • Castañeda, J. (2018). Comprensiones de perdón, reconciliación y justicia en víctimas de desplazamiento forzado en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 63, 84-98. https://doi.org/10.7440/res63.2018.07 DOI: https://doi.org/10.7440/res63.2018.07
  • Chaparro, A. (2002). Cultura, política y perdón. Universidad del Rosario.
  • Chaparro, A. (2005). La función crítica del perdón sin soberanía en procesos de justicia transicional. En Entre el perdón y el paredón. Preguntas y dilemas de la justicia transicional (pp. 233-258). Ediciones Uniandes.
  • Cortés, A.; Torres, A.; López-López, W.; Pérez, D.; & Pineda-Marin, C. (2016). Comprensiones sobre el perdón y la reconciliación en el contexto del conflicto armado colombiano. Psychosocial Intervention, 25, 19–25. http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2015.09.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.09.004
  • Derrida, J. (2001). On Cosmopolitanism and Forgiveness. Routledge.
  • Derrida, J. (2015). Perdonar. Lo imperdonable y lo imprescriptible. varigani.
  • Duica, W. (2017a). Redescribirnos. Una alternativa pragmatista a la imposibilidad del perdón. En T. Mosquera (Coord.), ¿Venganza o perdón? Un camino hacia la reconciliación (pp. 63-74). Planeta; Fundación para la Reconciliación.
  • Duica, W. (2017b). Respuesta a Ángela Uribe. Ideas y valores, 66(165), 441-446. http://dx.doi.org/10.15446/ideasyvalores.v66n165.68481 DOI: https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v66n165.68481
  • Duque, J. (2017). De las amnistías y el perdón. En T. Mosquera (Coord.), ¿Venganza o perdón? Un camino hacia la reconciliación (pp. 127-145). Planeta; Fundación para la Reconciliación.
  • Garrido, E. (2008). El perdón en procesos de reconciliación: el mecanismo micropolítico
  • del aprendizaje para la convivencia. Papel Político, 13(1), 123-167.
  • González, M., & Fuentes, J. (2012). Los límites de las modas educativas y la condición humana. Un hueco para la educación de las grandes experiencias: el perdón. Revista Española de Pedagogía, 253, 479-493. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2012/09/253-05.pdf
  • Griswold, C. (2007). Forgiveness. A Philosophical Exploration. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511619168
  • Guzmán, M. (2010). El perdón en relaciones cercanas: conceptualización desde una DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22282010000100002
  • perspectiva psicológica e implicancias para la práctica clínica. Psykhe, 19(1), 19-30.
  • Henao, L. (2016). Análisis sociológico del perdón: discursos hegemónicos y contra-hegemónicos [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional Biblioteca Digital UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/56299
  • Holmgren, M. (2012). Forgiveness and Retribution. Responding to Wrongdoing. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139086165 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139086165
  • Jankélévitch, V. (2019). Le pardon. Flammarion.
  • Lefranc, S. (2018). Politiques du pardon. Presses Universitaires de France.
  • Lin, W., Enright, R., & Klatt, J. (2011). Forgiveness as character education for children and adolescents. Journal of Moral Education, 40(2), 237-253. https://doi.org/10.1080/03057 DOI: https://doi.org/10.1080/03057240.2011.568106
  • 2011.568106
  • López, E. (2017). Más allá de la venganza: la generosidad el dar perdón y el valor de pedir perdón. En T. Mosquera (Coord.), ¿Venganza o perdón? Un camino hacia la reconciliación (pp. 95-110). Planeta; Fundación para la Reconciliación.
  • López-López, W., Pineda, C., Murcia, M., Perilla, D., & Mullet, E. (2012). Colombian Lay People’s Willingness to Forgive Different Actors of the Armed Conflict: Results from a Pilot Study. Psicológica, 33, 655-663.
  • Man Fat Wu, M. (2021). Forgiveness Education From an Hegelian Perspective. Journal of Peace Education, 18(1), 92-112. https://doi.org/10.1080/17400201.2021.1873757 DOI: https://doi.org/10.1080/17400201.2021.1873757
  • Manzi, J., & González, R. (2007). Forgiveness and reparation in Chile: The role of cognitive and emotional intergroup antecedents. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology,
  • (1), 71-91. https://doi.org/10.1037/h0094025 DOI: https://doi.org/10.1037/h0094025
  • Menghi, M., Rodríguez, L., Candela, M., & Moreno, J. (2017). Adaptación de la escala de probabilidad de perdón a población adolescente argentina. Interdisciplinaria, 34(2), 489-498. DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2017.34.2.15
  • Montaño, J. (2013, 31 de octubre). Monumento recuerda a mártires de masacre de «Las Brisas». El Tiempo. http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13152941
  • Narváez, L. (2017). Entre economía política del odio y cultura ciudadana del perdón. En T. Mosquera (Coord.), ¿Venganza o perdón? Un camino hacia la reconciliación (pp. 29-59). Planeta; Fundación para la Reconciliación.
  • Nussbaum, M. (2016). Anger and Forgiveness: Resentment, Generosity, Justice. Oxford University.
  • Philpott, D. (2012). Just and Unjust Peace: An Ethic of Political Reconciliation. Oxford DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199827565.001.0001
  • University.
  • Pineda-Marín, C. (2017). ¿Puede haber reconciliación sin perdón? Innovación y Ciencia, 14(1), 22-31.
  • Ricoeur, P. (2003). La mémoire, l’histoire, l’oubli. Seuil.
  • Ricoeur, P. (2009). Philosophie de la volonté, vol. 2: Finitude et culpabilité. Points.
  • Ricoeur, P. (2015). El hombre no violento y su presencia en la historia. En Historia y verdad (pp. 271-283). Fondo de Cultura Económica
  • Ruiz, A. (2021). Para que no me olvides. Memoria histórica y educación para la paz en el aula. Universidad Pedagógica Nacional. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2cw0tmr.4
  • Ruiz, A., & Prada, M. (2020). Didáctica de la fantasía. La formación del niño como sujeto de derechos. Universidad Pedagógica Nacional; La Carreta. DOI: https://doi.org/10.17227/op.2020.8308
  • Uribe, Á. (2017). Sobre “Redescribirnos. Una alternativa pragmatista a la imposibilidad del perdón” de William Duica. Ideas y valores, 66(164), 408-412. https://doi.org/10.15446/ DOI: https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v66n164.65008
  • ideasyvalores.v66n164.65008
  • Vargas, B., López, M., & Cortés, E. (2017). ¿Qué significa el perdón en el ciclo de la violencia? Psicología Iberoamericana, 25(2), 70-83. DOI: https://doi.org/10.48102/pi.v25i2.108
  • Villa, J. (2016). Perdón y reconciliación: una perspectiva psicosocial desde la noviolencia. Polis. Revista Latinoamericana, 15(43), 131-157. http://dx.doi.org/10.4067/S0718- DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682016000100007
  • Villa-Castaño, L. (2020). El perdón estratégico: una necesidad para vivir juntos. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(89), 199-210. https://orcid.org/0000-0003-3510-3870
  • Zembylas, M. (2012). Suffering, Memory and Forgiveness: Derrida, Levinas and the
  • Pedagogical Challenges Of Reconciliation in Cyprus. En P. Ahluwalia; S. Atkinson; P.
  • Bishop; P, Christie; R, Hattam & J. Matthews (Eds.), Reconciliation and pedagogy (pp.
  • -64). Routledge
  • Zembylas, M., & Michaelidou, A. (2012). Teachers’ Understandings of Forgiveness in
  • a Troubled Society: An Empirical Exploration and Implications for Forgiveness Pedagogies. Pedagogies: An International Journal, 6(3), 250-264. https://doi.org/10.1080/1554480X.2011.579081. DOI: https://doi.org/10.1080/1554480X.2011.579081

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.