Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The rural teacher in Colombia: challenges regarding memory and the reconstruction of social fabric

Abstract

In many rural areas of Colombia, the teacher is the only presence of the State. For this reason, they acquire an important role for community leadership, given the historical place of the rural school in territories where the armed conflict left extensive after-effects. This article presents reflections derived from a participatory action research conducted over four years in a hamlet in the municipality of Sonsón, eastern Antioquia, which sought to strengthen the social fabric through an educational project that, among other issues, addressed the work with collective memory. Regarding the results, it is possible to point out some ethical and political challenges faced by the rural teacher with respect to the social fabric, and in particular, to memory. For this, the methodological tools used are the works of Mèlich, Spanish philosopher, which allow emphasizing the role of memory when facing the experience of evil and barbarism, with the joint of remembering and forgetting, in order to bequeath to rural communities a symbolic heritage based on testimonies that show the pain of the absent ones. The relationship between memory and hope is highlighted and the undervalued role of rural teachers is acknowledged.

Keywords

rural education, teacher, collective memory, armed conflict, social fabric

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  • Adorno, T. (1975). La educación después de Auschwitz. Amorrortu.
  • Arendt, H. (1993). La crisis de la educación. Cuaderno Gris, (7), 38-53. http://hdl.handle.net/10486/260
  • Bautista, M., & González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: educar para la paz en medio del conflicto armado. Fundación Compartir.
  • Centro Nacional de Memoria Histórica. (2014). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Informe General Grupo de Memoria Histórica. Imprenta Nacional.
  • Correa, G. (2021). La deuda frente al territorio. Magazín Ruralidades y Territorialidades, 1(7), 48-51. https://ciencia.lasalle.edu.co/mrt/vol1/iss7/8/
  • Cuesta, O., & Cabra, F. (2021). La escuela rural colombiana en medio del conflicto armado: un análisis desde la información publicada en noticias. Andamios, Revista de Investigación Social, 47(18), 493-518. http://doi.org/10.29092/uacm.v18i47.886
  • Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2018). Resultados Censo Nacional de Población y Vivienda. Gobierno de Colombia.
  • Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2019). Boletín Técnico Educación Formal. Gobierno de Colombia.
  • Echeverri, R. (2011). Reflexiones sobre lo rural: economía rural, economía de territorios. En M. Dirven (Dir.), Hacia una nueva definición de “rural” con fines estadísticos en América Latina (pp. 13-20). Naciones Unidas, Cepal.
  • Helg, A. (2022). La educación en Colombia, 1918-1957: una historia social, económica y política (3ª ed.). Universidad Pedagógica Nacional.
  • Judt, T. (2013). Sobre el olvidado siglo XX. Taurus.
  • Lara, P., & Pulido, Ó. (2020). Escritura como práctica de sí y escuela rural. Praxis & Saber, 25(11), 21-45. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.10480
  • Mèlich, J. (2003). La sabiduría de lo incierto. Sobre ética y educación desde un punto de vista literario. Educar, (31), 33-45. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20770
  • Mèlich, J. (2006). El trabajo de la memoria, o el testimonio como categoría didáctica. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, (5), 115-124. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126322
  • Mèlich, J. (2011). Filosofía de la finitud. Herder.
  • Mèlich, J. (2013). Ética de la compasión. Herder.
  • Mèlich, J. (2014). Lógica de la crueldad. Herder.
  • Mora, L. (2020). Educación rural en América Latina. Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de
  • Málaga, 1(2), 48-69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
  • Ocampo, J. (2014). Misión para la Transformación del Campo. Saldar la deuda histórica con el campo. Marco conceptual de la Misión para la Transformación del Campo. Departamento Nacional de Planeación.
  • Olave, S., & Vázquez, A. (2022). El imaginario de maestro y su incidencia en el proyecto de vida en estudiantes de la media de una escuela normal rural en Boyacá-Colombia. Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 6, 24-39. https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.24037
  • Orozco, W. (2020). Emergencia de una pedagogía simbiótica para la auto-eco-reorganización social. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2(16), 107-136. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.2.7
  • Palacio, M., Posada, D., Mira, L., & Restrepo, J. (2020). Rastros y rostros del maestro rural: relatos de su práctica pedagógica en medio del conflicto armado en el Oriente lejano de Antioquia. Cuadernos Pedagógicos, 22(29), 15-23. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/341873
  • Perfetti, M. (2004). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. Proyecto Fao; Unesco; DGCS Italia; CIDE; Reduc.
  • Ricoeur, P. (1986). Identidad narrativa [Conferencia]. Universidad de Neuchâtel. Neuchâtel, Suiza. https://textosontologia.files.wordpress.com/2012/09/la-identidad-narrativa-paul-ricoeur.pdf
  • Secretaría de Educación de Antioquia. (2020). Estadísticas SIMAT, DUE y Sistema Humano. http://www.seduca.gov.co/
  • Sztompka, P. (1995). Sociología del cambio social. Alianza Editorial.
  • Todorov, T. (2002). Memoria del mal, tentación del bien. Indagación sobre el siglo XX. Península.
  • Unidad para la Atención y la Reparación Integral a las Víctimas. (2021, enero 10). Registro Único de Víctimas. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
  • Vásquez, L., Díaz, C., Monroy, M., Álvarez, C., Salcedo, J., Pérez, T., Lozano, D., &
  • Turriago, D. (2020). La asociatividad y el liderazgo del profesor en comunidades rurales de Colombia. Universidad de La Salle.
  • Velásquez, P., & Tangarife, L. (2019). Los maestros de escuelas rurales como agentes en procesos de postconflicto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 15(2), 180-207. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.9

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.