Early Literacy: Journeys into the World of Reading and Writing
Abstract
This study depicts the central aspects that constitute initial literacy. This type of literacy is understood as the set of processes by which children gain access to the use and appropriation of reading and writing. These processes can be influenced by the children’s family and their social and school environment. Methodologically, the study has a descriptive-qualitative approach, which focuses on identifying the most relevant categories of analysis in academic production. For the consolidation of the documentary corpus, research articles published between 2015 and 2023 in the Web of Science and Scopus databases were reviewed. The obtained results were organized into three thematic axes: (1) initial literacy: conceptions and perspectives; (2) learning how to read and write: a question of methods and skills; and (3) tensions: literacy practices, teacher training, and family links. Finally, the conclusions raise questions that expand on the need to keep on investigating and reflecting on the effects of literacy in relation to the socio-cultural context in which it takes place.
Keywords
afliteracy, emergent writing, reading, writing, teacher., early education
References
- Alegría, M., & Díaz, C. (2017). ¿Juntos o separados?: el desarrollo del uso de espacios entre palabras en los textos del alumno. Signos, 50(93), 3-25. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342017000100001 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342017000100001
- Arango-Tobón, O., Pinilla-Monsalve, G., Loaiza-Gaviria, T., Puerta-Lopera, I., Rosa, A., Ardila, A., Matute, E. y Rosselli, M. (2018). Relación entre lenguaje expresivo y receptivo y habilidades prelectoras. Revista Latinoamericana de Psicología, 50(3), 136-144. https://dx.doi.org/10.14349/rlp.2018.v50.n3.1 DOI: https://doi.org/10.14349/rlp.2018.v50.n3.1
- Areces, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., García, T., & Cueli, M. (2017). La velocidad de denominación y su efecto en variables atencionales y errores de lectoescritura en función del diagnóstico. Anales de Psicología, 33(2), 301-310. https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.239091 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.239091
- Bolaños-Motta, J., Pérez-Rodríguez, M., & Casallas-Forero, E. (2018). Alfabetización corporal. Una propuesta de aula basada en la actividad psicomotora. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 44(3), 23-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000300023 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000300023
- Castro, D., & Barrera, S. (2019). La contribución de las habilidades de alfabetización emergentes para el logro temprano en lectura y escritura. Tendencias en Psicología, 27(2), 509-522. https://doi.org/10.9788/tp2019.2-15 DOI: https://doi.org/10.9788/TP2019.2-15
- Chalá, B., & Pérez, M. (2019). La lectura y la motivación del docente de grado primero marca la diferencia pedagógica. Conrado, 15(66), 8-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/868/897
- Clemente, M., Rodríguez, I., Ramírez, E., & Martín-Domínguez, J. (2016). La narración en procesos de alfabetización inicial en un programa de biblioteca. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 15(2), 50-66. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1031 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1031
- Conejo, L., & Carmiol, A. (2017). Conocimientos emergentes de alfabetización y prácticas en el aula para su promoción: un estudio con docentes de educación preescolar en Costa Rica. Revista Costarricense de Psicología, 36(2), 105-121. https://dx.doi.org/10.22544/rcps.v36i02.02 DOI: https://doi.org/10.22544/rcps.v36i02.02
- Cotto, E., & Flores, M. (2022). El método fonológico comprensivo: un aporte a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en español. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 48(2), 327-349. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000200327 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000200327
- Cruzat, D., & Contreras, D. (2019). Programa de Alfabetización Primero LEE: evidencia de una evaluación cuasi-experimental en Chile. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Latinoamericana, 55(2), 1-12. https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.5 DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.5
- Cuetos, F., Molina, M., Suárez-Coalla, P., & Llenderrozas, M. (2017). Validación de la prueba para la detección precoz de dificultades de aprendizaje en lectura y escritura. Pediatría Atención Primaria, 19(75), 241-246. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322017000400006&lng=en&tlng=en
- De-La-Peña, C., Parra-Bolaños, N., & Fernández-Medina, J. (2018). Análisis de la alfabetización inicial en función del tipo de familia. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 17(1), 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.1.1336 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.1.1336
- Delgado-Gastélum, G., Tinajero-Villavicencio, M., & Carrasco-Altamirano, A. (2023). Alfabetización inicial: decisiones y definiciones pedagógicas de una docente para impulsar la lengua oral y escrita en una institución preescolar indígena. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14464 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14464
- Espinel-Bernal, Ó. (2023). Ética de la palabra. Lectura, escritura y producción de sí. Educação e Filosofia, 36(78), 1659-1681. http://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n78a2022-66444 DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n78a2022-66444
- Espinoza, V., & Rosas, R. (2019). Diferencias iniciales en el proceso de acceso al lenguaje escrito según nivel socioeconómico. Perspectiva Educacional, 58(3), 23-45. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.3-art.955 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.3-Art.955
- Ferreira, A., Albuquerque, E., & Windler, E. (2017). Programas de formación continua para alfabetizadores: conceptos y prácticas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(96), 609-631. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002501107 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002501107
- Ferreiro, E. (2019). Prospectivas en investigación sobre alfabetización inicial. Dicotomías metodológicas y epistemológicas. Infancia y Aprendizaje, 42(1), 1-36. https://doi.org/10.1080/02103702.2018.1550174 DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2018.1550174
- Freire, P. (2022). Alfabetização: Leitura do Mundo, Leitura da Palavra. Paz & Terra.
- García, L., & Rueda, M. (2022). La profundidad de vocabulario como variable predictora de la lectoescritura. Revista de Investigación en Logopedia, 12(2), e79647. https://doi.org/10.5209/rlog.79647 DOI: https://doi.org/10.5209/rlog.79647
- Gonzaga, L. (2021). Iniciación a la lectoescritura basado en el desarrollo las neurofunciones. Conrado, 17(78), 322-330. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000100322&lng=es&tlng=es.
- González-López, M., Machin-Mastromatteo, J., & Tarango, J. (2019). Alfabetización informacional: enseñanza y desarrollo de su competencia en la escuela primaria. E-Ciencias de la Información, 9(2), 82-102. https://dx.doi.org/10.15517/eci.v9i2.35774 DOI: https://doi.org/10.15517/eci.v9i2.35774
- Guevara, Y., & Rugerio, J. (2017). Interacciones profesor-alumnos durante lectura de cuentos en escuelas preescolares mexicanas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(74), 729-749. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000300729&lng=es&tlng=es
- Gutiérrez, R. (2018). Habilidades favorecedoras del aprendizaje de la lectura en alumnos de 5 y 6 años. Signos, 51(96), 45-60. https://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/143 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342018000100045
- Gutiérrez-Fresneda, R. (2018). Estudio longitudinal sobre el fomento de las habilidades de escritura en el periodo de alfabetización inicial. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 137-143. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.09.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.09.002
- Gutiérrez-Fresneda, R., & Pozo-Rico, T. (2022). Aprendizaje inicial de la lectura mediante las aportaciones de la neurociencia al ámbito educativo. Literatura y Lingüística, (45), 281-298. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.45.2212 DOI: https://doi.org/10.29344/0717621X.45.2212
- Lema, R., Tenezaca, R., & Aguirre, S. (2019). Aprendizaje de lectura y escritura en educación infantil. Conrado, 15(66), 244-252. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100244&lng=en&tlng=en
- Luna, H., Ramírez, C., & Arteaga, M. (2019). Familia y docentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectura-escritura. Una responsabilidad compartida. Conrado, 15(70), 203-208. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500203&lng=en&tlng=en
- Luna, M., Fortich, É., Pinto, L., & Silva, A. (2019). El lenguaje escrito en preescolar: una propuesta socioconstructivista con apoyo de recursos informáticos. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-25. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.34584 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.34584
- Manghi, D., Crespo, N., Bustos, A., & Haas, V. (2016). Concepto de alfabetización: ejes de tensión y formación de profesores. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 79-92. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1038
- Martínez, T., & Sellés, P. (2022). El desarrollo del conocimiento de los componentes y funciones del lenguaje escrito en estudiantes prelectores. Signos, 55(108), 117-135. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342022000100117 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342022000100117
- Medina, L., Valdivia, A., Gaete, R., & Galdames, V. (2015). ¿Cómo enseñan a leer los docentes de 1º y 2º grado en un contexto de evaluación del desempeño en Chile? Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(1), 183-198. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100011
- Merino, J., Mathiesen, M., Domínguez, P., Rodríguez, C., & Soto, M. (2018). Impacto de un programa de desarrollo profesional docente en la calidad del ambiente para la alfabetización emergente. Perfiles Educativos, 40(159), 35-50. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000100035&lng=pt&tlng=es DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58171
- Mora, A. (2017). Las concepciones sobre el lenguaje y su relación con los procesos cognitivos superiores, en docentes de I Ciclo y II Ciclo de Educación General Básica de escuelas públicas urbanas de tres cantones de la provincia de San José, Costa Rica. Revista Educación, 42(1), 156-175. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.19908 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.19908
- Moreno, E., Rojas, F., Ferrando, M., Sánchez, B., & Palacios, E. (2022). Conocimiento didáctico de alfabetización inicial de una profesora principiante y una experimentada. Perfiles Educativos, 44(176), 65-82. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.59602 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.59602
- Neira-Piñeiro, M. (2023). Leer, escribir, jugar. Libros infantiles para la escritura creativa. Tejuelo, 37, 39-68. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.39 DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.39
- Nunes, M., & Corsino, P. (2019). Reading and writing in early childhood education: contexts and practices under debate. Cadernos de Pesquisa, 49(174), 100-129. https://doi.org/10.1590/198053146109 DOI: https://doi.org/10.1590/198053146109
- Palos, M., Ávalos, M., Flores, F., & Montes, R. (2017). Creencias de madres y docentes sobre el aprendizaje de la lectoescritura en Educación Preescolar. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 168-189. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29066 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29066
- Pérez-Peitx, M., & Fons, M. (2019). Caracterización de las pautas de acción en la didáctica de la alfabetización inicial. Tejuelo, 30, 151-174. https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.151
- Rendón, S., García, E., & Navarro, M. (2019). La lectura de palabras: la influencia del procesamiento fonológico y del método lectoescritor. Revista Fuentes, 21(1), 11-24. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/6423 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v21.i1.01
- Rodríguez, N., Portilla, A., & Vera, A. (2019). La lectura y la escritura, una ventana al universo de los niños. Zona Próxima, 30, 63-81. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/10226/214421443866
- Rugerio, J., & Guevara, Y. (2015). Alfabetización inicial y su desarrollo desde la escuela preescolar. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, (13), 25-42. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.02 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.02
- Rugerio, J., & Guevara, Y. (2016). Prácticas alfabetizadoras de madres y profesoras: sus efectos sobre habilidades de niños preescolares. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(68), 191-220. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000100191&lng=es&tlng=es
- Sánchez, S., & Santolària, A. (2020). Análisis de publicaciones sobre alfabetización inicial desde una perspectiva didáctica. Tejuelo, 32, 229-262. https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.229 DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.229
- Selfa, M. (2022). Creatividad y digitalización de poemas para el aprendizaje de la lectoescritura: diseño, implementación y análisis en la formación inicial de maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97(36.3), 29-52. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96199 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96199
- Soto, M. (2017). El cuento como mediación pedagógica para el fortalecimiento de la alfabetización. Zona Próxima, (27), 51-65. https://dx.doi.org/10.14482/zp.27.10979 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.27.10979
- Soto, M., Rodríguez, C., Merino, J., Mathiesen, M., & Domínguez, P. (2018). Efecto coaching como estrategia de desarrollo profesional para docentes de primera infancia, en lenguaje y alfabetización infantil. Perspectiva Educacional, 57(1), 141-160. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.1-art.622 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.1-Art.622
- Soto-Grant, A. (2018). Habilidades y estrategias necesarias para la alfabetización de la enseñanza visual en la educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 22(3), 26-42. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.2 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-3.2
- Tamayo, S. (2017). La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 423-432. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10372 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10372
- Teberosky, A., & Sepúlveda, A. (2017). Las listas en el aprendizaje inicial de la escritura. Zona Próxima, (26), 152-178. http://dx.doi.org/10.14482/zp.26.10221 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.26.10221
- Valenciano-Canet, G. (2019). La metáfora como alternativa metodológica para investigar y reflexionar acerca de la práctica pedagógica en la enseñanza de la lectoescritura. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.9 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.23-1.9
- Vargas, N. (2020). Dificultades en habilidades de alfabetización emergente en preescolares con trastorno específico del lenguaje. Revisión sistemática. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 19(2), 17-28. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.2.2184 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.2.2202
- Zuccalá, G., & Sandbank, A. (2018). Producir textos en los inicios de la alfabetización: el impacto de diferentes enfoques pedagógicos en la expresión evaluativa. Bellaterra. Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 11(2), 54-73. http://doi.org/10.5565/rev/jtl3.771 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.771