Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The socio-scientific controversies in the teaching contents of cosmetic chemistry

Abstract

This article presents the results of a research project conducted at the National Pedagogical University of Bogotá, between 2014 and 2015. Said study assessed, in the current Colombian context, the curricular content of the Cosmetics Chemistry subject in the training of professionals in the field of facial and corporal aesthetics. This appraisal allowed to study the impact that being trained, or not, in this subject had on content characterization. The inductive nature of the investigation permitted, based on the analysis of collected data, to structure a macro-curricular, meso-curricular and microcurricular proposal (under socio- cientific controversies), which includes (for the national and international levels) an assessment of the subject’s positionality in the curriculum of institutions offering careers on facial and corporal aesthetics in Colombia. In relation to the utility of the results of this research work, it pretends to suggest to the national ministry of education to consider these results for the convenient establishment of academic policies on the matter.

Keywords

curriculum, science and technology, biochemistry, aesthetics, social conflicts.

PDF (Español)

Author Biography

Diana Lineth Parga Lozano

Doutorado em Educação em ciências

Universidade Estadual Paulista Júlio De Mesquita Filho Maestría en Docencia de la QuímicaUniversidad Pedagógica Nacional - U.P.N.

Pregrado Licenciatura En Biología y Química/Universitario Universidad del Tolima

Jacqueline Romero Sánchez

Maestría en docencia de la Química Universidad Pedagógica Nacional - U.P.N

Ingenieria química /Universitario Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá


References

  • ARNAL, J., DEL RINCÓN, D., y LA TORRE, A. (1992). Investigación educativa, fundamentos y metodología. Barcelona: Editorial Labor.
  • CANTÓN, I. y PINO-JUSTE, M. (2011). Diseño y desarrollo de currículum. Madrid: Alianza Editorial.
  • CRESWELL, J. W. (2003). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Londres: Sage. 2da. Edición. Recuperado de http://www.stiba-malang.com/uploadbank/pustaka/RM/RESEARCH%20DESIGN%20QUA%20QUAN.pdf
  • GONZÁLEZ, R.-A. M. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Recuperado de http://www.gse.upenn.edu/pdf/La%20investigaci%C3%B3n%20en%20la%20pr%C3%A1ctica%20educativa.pdf
  • GRASSO, L. (2006). Encuestas. Elementos para su diseño y análisis. Argentina: Encuentro Grupo Editor.
  • HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C., & BAPTISTA, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5ta. Ed. Bogotá: McGraw-Hill.
  • HURTADO, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas: Quirón Ediciones.
  • KRAGH, H. (1989). Introducción a la historia de la ciencia. Barcelona: Editorial crítica S.A.
  • MARTÍNEZ, A. (2006). Los bordes de la pedagogía: del modelo a la ruptura. Bogotá: Red Educativa Editorial. IDEP UPN.
  • MARTÍNEZ, M.S. & SCHNEIDER F. (2009). Los enfoques CTS y CTSA en la enseñanza de las ciencias. Biológica, (13). Recuperado de: schneiderf@ editorialestrada.com.ar
  • RESTREPO B. (2004). Investigación-acción educativa: una estrategia de transformación de la práctica pedagógica de los maestros. Bogotá: Editorial Santillana y Colciencias.
  • SOLÍS, E., PORLÁN, R., & RIVERO, A. (2012). ¿Cómo representar el conocimiento curricular de los profesores de ciencias y su evolución?, Revista de investigación y experiencias didácticas, 3(30), 9-30.
  • STEINAR, K. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata S.A.
  • STENHOUSE, L. (2007). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)