Resilience in children and multidimensional thinking as a social transforming factor
Abstract
The child and adolescent populations have been some of the primary victims of the armed conflict in Colombia. Physical, cognitive, and psycho-affective damages are the major consequences of childhood exposure to a long history of violence in the country. Against this background, it is important to demonstrate that when a boy, a girl, or an adolescent participates in communities of inquiry as educational psychology scenarios with a social perspective, they become more resilient and they strengthen their internal protection mechanism for dealing with risk factors or marginalization caused by the conflict. This article presents the results of the research Promotion of resilience among children victims of the armed conflict, contributions from communities of inquiry, which was based on the empirical-analytical paradigm. This quasi-experimental study follows a quantitative approach. It involved children and adolescents from families that were victims of the Colombian armed conflict, inhabitants of the municipalities of Villavicencio, in Meta, and Soacha, in Cundinamarca.
Keywords
philosophy, childhood, armed conflict, marginalization, resilience
References
Amar, J., Kotliarenko, M., & Abello, R. (2003). Factores psicosociales asociados con la resiliencia en niños colombianos víctimas de violencia intrafamiliar. Investigación & Desarrollo, 11(1), 162-197.
Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26811107
Angarita, L., Andrade, J., Perico, L., Henao, N., & Zuluaga, Y. (2011). Desplazamiento Forzado y conflicto armado. Niños y niñas vulnerados en sus derechos humanos. Orbis. Revista Científica de Ciencias Humanas, 7(20), 51-78. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70922149003
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). NJ: Hillsdate.
Dasborough, M. (2007). Book Review: Effect Sizes for Research: A Broad Practical Approach. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Organizational Research Methods, 10(3), 542-545. https://doi.
org/10.1177/1094428106295495
Domínguez-de la Ossa, E., & García-Vesga, M. (2013). Desarrollo teórico de la Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 63-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77325885001
Fajardo, M., Ramírez, M., Valencia, M., & Ospina, M. (2018). Más allá de la victimización de niñas y niños en contextos de conflicto armado: potenciales para la construcción de paz. Universitas Psychologica, 17(1), 1-14. https://doi.org/10.11144/Ja veriana.upsy17-1.mavn
Fergunson, D., & Horwoord, J. (2003). Resilience and Vulnerability: Adaptation in the Context of Childhood Adversities. Cambridge, EEUU: Cambridge University Press.
Grissom, R. (1994). Probability of the superior outcome of one treatment over another. Journal of Applied Psychology, 79(2), 314-316.
Grissom, R., & Kim, J. (2005). Effect Sizes for Research. A Broad Practical Approach. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Jaramillo, J. (2012). Instrumento de medición de resiliencia adolescente. Revista de la facultad de ciencias médicas Universidad de Cuenca, 30(1), 10-15.
Rojas, V. (2015). Filosofía para niños. Práctica educativa y contexto social. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Sánchez–Meca, J., Marin-Martinez, F., & López–López, J. (2011) Meta-análisis e intervención Psicosocial basada en la evidencia. Revista Psychosocial Intervention. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 20(1), 95-101.
Suárez, T., González, B., & Lara, P. (2016). Aproximaciones y experiencias pedagógicas de filosofía e infancia en Colombia. Praxis & Saber, 7(15), 225- 247. https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5730
Unidad para la atención y reparación integral a las víctimas. (2019). Reporte número de personas por ciclo vital. Recuperado de https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
Zabala, H. (2014). El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños. Espiral, revista de docencia e investigación, 4(1), 59-70. https://doi.org/10.15332/erdi.v4i1.551