The Concept of Interculturality in the Pre-Service Training of the Language Teachers: Towards an Initial State of the Art

Contenido principal del artículo

Autores

Bertha Ramos Holguín
Jahir Aguirre Morales
Nancy María Torres Cepeda

Resumen

This article presents an initial analysis of the state of the art in relation to the concept of interculturality, a key concept in education, in the training of preservice foreign language teachers. This analysis was done in four countries: Spain, México, Chile and Colombia. First, some basic theoretical elements are presented: interculturality, multiculturality, intercultural education and training of preservice foreign language teachers. Then, after reviewing the documents, tendencies in relation to the concept of interculturality were found. These tendencies see interculturality as a pedagogical process related to global demands and not as a local and social construction. Besides that, interculturality is perceived as ethnicity (state) and not as cultural diversity (process). Finally, we reflect on the future areas of research related to interculturality and training of foreign language teachers.

Palabras clave:

Detalles del artículo

Licencia

Creative Commons License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.

Referencias

Andrade-Santamaría, J. & Rodríguez - Bencomo, D. (2014. Paradojas de la interculturalidad en la formación del estudiante-maestro del Ecuador. Santiago, 135, 758-768.

Antolínez-Domínguez, I. (2011). Contextualización del significado de la educación intercultural a través de una mirada comparativa: Estados Unidos, Europa y América Latina. Recuperado de http://www.identidadcolectiva.es/pdf/73.pdf

Ayala, E. & Vélez, A. (2010). Objetivos y contenidos sobre interculturalidad en la formación inicial de educadores y educadoras. Estudios Sobre Educación, 18, 37-57.

Barreto, R. (2011). Desarrollo de competencias interculturales en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 34, 194-219.

Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Síntesis.

Chelme, A. (2005). Multiculturalidad y educación. En Ponencia presentada al Seminario Educación para el siglo XXI, Universidad Arturo Prat, Chile.

Cruz, E. (2013). Multiculturalismo e interculturalismo: una lectura comparada. Cuadernos Interculturales, 11(20), 45-76.

Deance, I. & Vásquez, V. (2010). La lengua originaria ante el modelo intercultural en la Universidad Intercultural del Estado de Puebla. Revista Cuicuilco, 17(4), 35-47.

De Sousa Santos, B. (2010). Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: Clacso.

Dietz, G., Mateos, L., Jiménez, Y. & Mendoza, G. (2009). Estudios interculturales: una propuesta de investigación desde la diversidad latinoamericana. Sociedad y Discurso, 16, 57-67.

Dussel, E. (1994). El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la modernidad. La Paz, Bolivia: Plural.

Freire, P. (1998). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.

García-Medina, R., García-Fernández, I. & Moreno-Herrero, I. (2012). Estrategias de atención a la diversidad cultural en educación. Madrid: Juventud.

Gil–Jaurena, I. (2008). El enfoque intercultural en la educación primaria: una mirada a la práctica escolar. (Tesis doctoral no publicada). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España.

Gómez, H. (2011). La educación intercultural y las identidades de género, clase y etnia. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 6(11), 273-298.

Gómez, M. (2010). Competencias interculturales en instructores comunitarios que brindan servicio a la población indígena del estado de Chiapas. Redie Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1), 1-25.

González, E. (2010). Una experiencia de apropiación de la pedagogía inductiva intercultural entre maestros y formadores. Cuadernos Interculturales, 8(14), 227-243.

Ibáñez-Salgado, N., Díaz-Arce, T., Druker-Ibáñez, S. & Rodríguez-Olea, M. (2012). La comprensión de la diversidad en interculturalidad y educación. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 19(59), 215-240.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning. New York: Cambridge.

López-Fernández, O. (2014). Experiencia docente universitaria con el Portfolio Europeo de Lenguas Electrónico: una innovación para la promoción del plurilingüismo y la interculturalidad. Cultura y Educación, 26(1), 211-225.

Martínez-Cortés, M. A. (2014). ¿Descubrir o intervenir? El conocimiento de la interculturalidad en la educación superior de Brasil y México: políticas y sujetos interculturales como objetos de reflexión y conocimiento. Universitas Humanística, 80, 159-185. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.UH80.dici

McCloskey, E. (2012). Docentes globales: un modelo para el desarrollo de la competencia intercultural on-line. Comunicar, 19(38), 41-49.

Mejía, N. & Quintero, J. (2010). El español junto a otras culturas, otros colores y otras lenguas. Universitas Humanística, 70, 57-75.

Menard-Warwick, J. (2009). Comparing Protest Movements in Chile and California: Interculturality in an Internet Chat Exchange. Language & Intercultural Communication, 9(2), 105-119.

Muñoz, H. (2002). La diversidad de las reformas educativas interculturales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/ vol4no2/contenido-cruz.html

Nieto, S. (2013). Finding Joy in Teaching Students of Diverse Backgrounds. United States: Heinemann.

Ortega, P. (2013). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. Revista Española de Pedagogía, 71(256), 401-421.

Palomero, J., Palomero, P. & Rodríguez, M. (2006). Formación inicial de los profesionales de la educación en pedagogía intercultural. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 55, 207-232.

Pérez, G. & Sarrate, L. (2013). Diversidad cultural y ciudadanía. Hacia una educación superior inclusiva. Educacion XXI, 16, 85-104.
Philip, S. (2013). Becoming Intercultural: Inside and Outside the Classroom Ibérica, 26, 221-225.

Quilaqueo, D. (2005). Educación intercultural desde la teoría del control cultural en contexto de diversidad sociocultural mapuche. Cuadernos Interculturales, 3(4), 37-50.

Quintero, J. (2006). Contextos culturales en el aula de inglés. Íkala Revista de Lenguaje y Cultura, 11(17), 151177.

Ramos-Holguín, B. (2013). Towards the Development of Intercultural Competence Skills: A Pedagogical Experience with Pre-Service Teachers. How, A Colombian Journal for Teachers of English, 20, 206225.

Ramos-Holguín, B. (2017). Homogeneity or Interculturality in Foreign Language Pre-Service Teacher´s Education: A Reflection on Education Act 02041. Voces y Silencios Revista Latinoamericana de Educación, 8(2), 141-151.

Rizza, R. (2003). The Concept of Interculturality. In Citizenship Action. A Step Towards Sustainable Equal Opportunities. Recuperado de http://adrep.nuxit.net/Box1.

Rubio, M. (2009). El desarrollo de la competencia comunicativa intercultural en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 35(1), 273-286.

Sandoval, A. & Guerra, E. (2007). Empoderamiento y educación superior en contextos multiculturales. Revista Cuicuilco, 3(27), 273-288.

Santos, A., Moledo, L. & Priegue, D. (2013). (Red) conectando a los profesores para el desarrollo de la interculturalidad. Educación XXI, 16, 63-83.

Tomé, M., Berrocal, E. & Buendía, L. (2010). Contenidos fundamentales para la formación del ciudadano intercultural. Propuestas del alumnado tras el primer curso de educación para la ciudadanía: un estudio exploratorio. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 425-444.

Tubino, F. (2005). La interculturalidad crítica como proyecto éticopolítico. En Encuentro continental de educadores agustinos, celebrado en Lima, 24-28 de enero de 2005. Recuperado de http;// oala.villanova.edu/congresos/ educación/lima-ponen-02.html.

Viaña, J., Tapia, L. & Walsh, C. (2010). Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración Convenio Andrés Bello.

Walsh, C. (2009). Estado e interculturalidad: reflexiones críticas desde la coyuntura andina. En P. Ospina, O. Kaltmeir & C. Buschges (eds.) Los Andes en movimiento. Identidad y poder en el nuevo paisaje político (pp.217-248). Quito: Corporación Editora Nacional.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.