The first rector of the republican university in Venezuela: José María Vargas Ponce.
Abstract
Objective: The main objective is to reveal the foundations of the Statutes of the Central University of Venezuela (1827), considered the first republican university in Venezuela. This was sensuataria (sic) of the Royal and Pontifical University of Caracas (1721), with its colonial heritage from the old Colegio Santa Rosa de Lima in Caracas.
Originality: The idea is to prepare a study on the Statutes and the educational mentality, with "first hand" documents, documentary archaeology, and the application of the dialogical-critical, descriptive method, empowered by the guidelines of Southern epistemologies.
Method: It is a study that is methodologically based on the historiographic paradigm of the network of the Society for the History of Latin American Education (Shela).
Strategies/Information Collection: The study is based on the sources of the minutes of the full quorum of the University. Among other points we will address: The state of the art of experimental science, the punishments list, the obligations of the students and the benefits and norms, the elimination of the figure of the royal censor, the exemption of military service for students, the elimination of the prejudice of "purity of blood" for university admission, the process of electing the first republican rector, the pious works as scenarios for the support of the university, the support for the integrity of Colombia, the creation of chairs for the teaching of English and French, the stablishment of the retirement right of teachers, the University as a protective body of the College of Educated Girls, the exemption of payments for the right to graduation of the bachellor Medardo Medina, for being notoriously poor, among other aspects that appear in its statutes.
Conclusions: The republican university is based on the criteria of modern science, the rights established in the Constitution of 1821 and the emerging principles in labor matters at the university. The intellectual training and civil spirit of the Venezuelan José María Vargas Ponce (1786-1854), the first president of the university, were fundamental in enriching it, inspired by the spirit of the Enlightenment.
Keywords
University, republican, Illustration, professors, students; chairs
Author Biography
José Pascual Mora García
Expresidente de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (shela, 2011-2016), Postdoctorado en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC – 2020) en el Doctorado en Ciencias de la Educación. Doctor en Innovación y Sistema Educativo en la Universidad Rovira i Virgili, Tarragona-España (2009). Doctor en Historia de la Universidad Santa María, Caracas (2002); Magister en Gerencia Educativa de Universidad Nacional Experimental del Táchira, 1994; Diploma de Estudios Avanzados (DEA) en Historia de la Educación de la Universidad Rovira i Virgili, España, 2002. Filósofo, Universidad Central de Venezuela, 1986. Pionero de la red Rudecolombia desde 1998. Profesor Titular Emérito de la Universidad de Los Andes (ULA-Táchira), (1994-2016); Investigador escalafonado en la categoría Asociado de Colciencias, Grupo de Investigación HISULA (Ratificado evaluación Min Ciencia, 2022), Catedrático del Doctorado en Cs. de la Educación, Cade UPTC. Docente fundador del Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cundinamarca, creador de la Línea de Investigación Pedagogías, Paz y Poblaciones Resilientes. Con más de 75 libros y capítulos de libros, y más de 100 artículos indexados según MinCiencia. Proyectos de Investigación como coinvestigador de Hisula, con informe final, avalados por MinCiencia de Colombia.
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