Teachers training and pedagogical model at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.7552

Keywords:

education; pedagogical model pedagogy; humanism; social responsibility

Abstract

The pedagogical model of The Science Education Faculty is conceived at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia on the humanistic approach, proposed since its inception with the direct antecedent of the Teacher college, originally named; Superior Normal School, in Colombia. The focus on the educational approach and the pedagogical models that underlie the faculty are established from the social history of education method, the imaginaries, and the qualitative analysis. It is concluded that the humanistic educational approach changed from Catholic to critical and keeps the principle of the integrality of the human being. An approximation to the current cognitive trend, located in the school of epistemological thought and leaned towards socio-critical models within an ethical code of principles, which are framed in the identity of the professional performance of the educator. It is proposed, in the approach to the critical pedagogical model, a balanced triad where the educator and the learner reach the focal point in the act of knowledge, this under the principle of dialogicity and mediated by social responsibility, emancipatory pedagogy and the happiness of the human being in the construction of peace in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Elvira Soto Arango, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia)

Decana de la Facultad de Ciencias de la Educación y Profesora Titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Co-directora de los Grupos de Investigación: HISULA, ILAC y editora de la Revista Historia de la Educación Latinoamericana. ORCID: 0000-0002-3821-7550. Clasificada en sénior en COLCIENCIAS, 2017

José Pascual Mora García, Universidad de Los Andes- Táchira (Venezuela)

Profesor titular Emérito de la Universidad de Los Andes- Táchira. Investigador del Grupo HISULA UPTC. Presidente de la red de historiadores SHELA (2011-2016) Profesor Doctorado Ciencias de la Educación, CADE-UPTC-Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

José Rubens Lima Jardilino, Universidad Federal de Ouro Preto (Brasil)

Docente investigador de la Universidad Federal de Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil, diretor del Grupo de Investigación Formación y Profesión Docente (FOPROFI) co-director del Grupos HISULA.UPTC, Profesor Doctorado Ciencias de la Educación, CADE-UPTC-Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Editor de la Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores – RBPFP.

References

Bronislaw Baczko, Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires, Ediciones nueva Visión, 1991. Primera versión París 1984.

Calvache López, José. “La escuela nueva y los conceptos básicos de la educación en el pensamiento de John Dewey. Una aproximación teórica”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana No 5, (2003): 107, 110.

Camacho Sanabria, Carmen. Texto de aula. Sociedad, pedagogía y educación (Bogotá: Universidad de la Salle, 2010), p. 163-203

Consejo Nacional de Educación Superior. CESU. “Construyendo una política pública de educación superior” Boletín del Consejo Nacional de Educación Superior N° 1 (2015)

De Sousa Santos, Boaventura, Refundación del Estado en América Latina. Perspectivas desde una epistemología del Sur La Paz, Bolivia: Plural Editores, 2010.

Heinrich Pestalozzi, Johann. Cartas sobre educación infantil. Madrid: Editorial Tecnos, 1996.

Hernández García, José. “La influencia pedagógica del exilio republicano español: la edad de oro de la enseñanza en Colombia”. Revista Latinoamérica No 54 (2012) México.

Lawrence Stenhouse. Investigación y desarrollo del currículo. Madrid: Ediciones Morata, 1984.

Gagné, Robert. Las condiciones del aprendizaje. México: Editorial Interamericana, 1965.

Freire, Paulo. La Educación como práctica de la libertad. Buenos Aires, Siglo XXI Editores, 1969.

Freire, Paulo. Pedagogía de la indignación: cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2012.

Kant, Immanuel. Crítica de la razón pura. Madrid, Editorial Gredos, 2014.

Magendzo, Abraham. Dilemas del currículo y la pedagogía. Analizando la reforma desde una perspectiva crítica. Santiago: LOM Ediciones, 2008.

Mora García, José, Soto Arango, Diana y Lima Jardilino José, “La historia de la educación en América Latina: Contribución y aportes de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana SHELA (1994-2015)” Revista Historia da Educação No. 51, Vol. 21 (2017): 351- 375. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/66357

Nieto Caballero, Agustín. “Principios de la Escuela Nueva” Revista Historia de la Educación Latinoamericana No. 5 (2003): 141.

Pérez Tapias, José. “Cambio de paradigma en el pensar utópico”, Diálogo filosófico N° 44 (1999): 206-209.

Piaget, Jean. Psicología Genética. Buenos Aires: EMECÉ Editores, 1973, primera edición. Traducido por Antonio Battro.

Puyana, Aura y Serrano, Mariana. Reforma o inercia en la universidad latinoamericana. La Universidad Nacional de Colombia y la Universidad Nacional Autónoma de México. Bogotá: Tercer Mundo, Universidad Nacional de Colombia e IEPRI, 2000.

Sabater, Fernando. El valor de educar. Madrid, Editorial Ariel, 1999.

Soto Arango, Diana, Bernal Villate, Sandra y otros, La independencia americana. Textos, enseñanza e imaginarios escolares en Colombia y España. Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017.

Soto Arango, Diana, Mesa Jiménez, Fredy y Caro, Orlando “Convergencia Digital en la Universidad Colombiana” Revista Historia de la Educación Latinoamericana No 19 (2012): 265-300. DOI: https://doi.org/10.9757/Rhela.19.12

Soto Arango, Diana. “Legislación e imaginarios sociales en el escalafón y los salarios de los educadores de primaria en Colombia. 1952-1994” Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 21, Vol. 15 (2013): 229-262. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.2472

Soto Arango, Diana. “La universidad Latinoamericana en el siglo XXI” Revista Historia de la Educación Latinoamericana No. 8 (2006), p. 127

Soto Arango, Diana. “El profesor universitario de América Latina. Hacia una responsabilidad ética-científico-social” Revista Historia de la Educación Latinoamericana No 13 (2009): 166-188

Soto Arango, Diana. “La universidad Latinoamericana en el siglo XXI” Revista Historia de la Educación Latinoamericana No. 8, (2006), p. 130.

Soto Arango, Diana “Periodos de reforma universitaria en Colombia de la colonia al siglo XXI” Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 22, Vol. 16, (2014): 277-337. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.3054

Soto Arango, Diana y Mosquera, Carlos. La flexibilidad curricular en el registro calificado de Colombia. Bogotá, Propuesta presentada a la Sala Conceptual de Coordinadores de Consejo Nacional de Aseguramiento de la Calidad Superior. CONACES. del día 2 de octubre de 2013.

Published

2017-09-10

How to Cite

Soto Arango, D. E., Mora García, J. P., & Lima Jardilino, J. R. (2017). Teachers training and pedagogical model at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 19(29), 35–66. https://doi.org/10.19053/01227238.7552

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>