Tintiando en La Aurora: Recovery of the Coffee Oral Heritage
DOI:
https://doi.org/10.19053/0121053X.n41.2023.14055Keywords:
tradición oral, narrativas conversacionales, cultura, Paisaje Cultural Cafetero, comunidad de habla, estrategias didácticas, CaldasAbstract
In this paper, the results of the project “Tintiando en la Aurora” will be socialized, whose purpose is to collect and to spread short stories that were interwoven in coffee farms of Caldas. And also to gather them in a book that underlines the narratives as socio cultural practices of paisa people. As a research collaborative chain, the purpose of Tintiando en la Aurora emerges from the classroom project “Cuentos y Leyendas del Café”, where the students of the subject Introduction to Sociolinguistics, in a prior phase, collected a corpus to be summarized and examined through the analysis models of Dell Hymes’s speech ethnography and Labov’s narrative sintaxis. In this new phase, the students of the Sociolinguistics research group, based on the previous analysis, established selection criteria for the material in order to describe and understand the linguistic and sociocultural aspects that are underneath the legends and stories of coffee oral tradition. Finally, it presents a work that allows to recognise and to spread coffee stories to contribute to maintaining and to preserving the cultural heritage of Caldas through the application of different strategies that foster the recognition and valuation of this patrimony. It was socialized through classroom workshops.
Downloads
References
Bonfil Batalla, G. (2004). Nuestro patrimonio cultural: un laberinto de significados Pensar nuestra cultura. Recuperado de: http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/120/Batalla-Pensar.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura y vida. Fondo de Cultura Económica.
Centro Virtual Cervantes. (2020). Competencia comunicativa. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/competenciacomunicativa.htm
Cocimano, G. (2015). La tradición oral latinoamericana. Las voces anónimas del continente caliente. Araucaria, 8(16). https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/1125/1021
Fischer, G. N. (1992). Campos de intervención en psicología social. Narcea.
Gutiérrez-González, C. y Aldana, L. (2017). Los griots: protagonistas en la conservación de los mitos folclóricos del Paisaje Cultural Cafetero. Encuentros, vol. 15, núm. 2, pp. 127-143. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4766/476655856007.pdf DOI: https://doi.org/10.15665/re.v15i2.1061
Hoyos, A. y Ortiz, J. (2020). Las memorias del café en Granada, Antioquia. Narrativas de una comunidad rural con las que se reconfiguran y resignifican las historias sobre el conflicto armado colombiano en la década de los 90’s. Universidad de Antioquia. Recuperado de: http://200.24.17.10/bitstream/10495/16392/1/AlejandraHoyos_2020_MemoriasCafeGranada.pdf
Hymes, D.H (1996). Acerca de la competencia comunicativa (Juan Gómez Bernal, Trad). Función y Forma, 9, 13-37. (Obra original publicada en 1972). Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/17051/17909
Instituto Caro y Cuervo. (2018). Diccionario de Colombianismos (2ª ed.).
Labov, W. (1988). La transformación de la experiencia en sintaxis narrativa. Cuadernos de Traducción. Cali, Colombia.
Moreno Fernández, F. (1998). Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje (4ª ed.). Editorial Ariel.
Narváez Montoya, A., Pinilla Sepúlveda, V. E., & Calle Noreña, A. D. (2018). Jóvenes y memoria colectiva en la región del Eje Cafetero. Escribanía, 2(2), 10-24. Recuperado a partir de http://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/escribania/article/view/2919
Paisaje Cultural Cafetero. (2017). Esencia-Descripción. Recuperado de http://paisajeculturalcafetero.org.co/contenido/descripcion
Parada, P. J. (2017). Práctica social y cultural del campesinado cafetero en cuatro municipios de Caldas. Revista Colombiana de Sociología, 40 (Suplemento 1), 193-212. Recuperado de: https://doi.org/10.15446/rcs.v40n1Supl.65913 DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v40n1Supl.65913
Pasuy, Y., Daza, A., Montenegro, J., García, J. (2022a). Discurso reproducido como mecanismo narrativo en el habla cafetera caldense. Lenguaje, 50(2). DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v50i2.11351
Pasuy, Y., Daza, A., Montenegro, J., García, J. (2022b). Tintiando en la Aurora.
Pineda, A.S. (2018). Reconocer y rescatar la memoria del patrimonio cultural a través de la tradición oral. (Tesis de maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/14285/1/tesis%20patrimonio.pdf
Ramírez Poloche, N. (2012). La importancia de la tradición oral: El grupo Coyaima – Colombia. Revista Científica Guillermo de Ockham, vol. 10 (2), 129-143. https://doi.org/10.21500/22563202.2365
Ricoeur, P. (2009). Tiempo y narración III: el tiempo narrado. Siglo veintiuno editores.
Soto, David. U. (2006). La identidad cultural y el desarrollo territorial rural, una aproximación desde Colombia. Territorios con identidad cultural. Recuperado de http://recursos.salonesvirtuales.com/assets/bloques/Soto_URIBE_desarrolloterritorialrural.pdf
Vansina J. (1985) Oral Tradition as history. Editorial: The university of Wisconsin Press.
Downloads
Published
-
Abstract177
-
PDF (Español)281