Glottopolitical Perspectives on Bilingualism and Multilingualism in Colombia and Brazil

Abstract
This article presents a bibliographic review on language policies for bilingualism and multilingualism in Colombia and Brazil from a glottopolitical perspective. The research for this review was conducted over the course of the past decade. The article examines how these policies have historically functioned as instruments of homogenization that have not adequately responded to the realities of minority language communities. It is evident that state interventions, predominantly in vitro, have perpetuated power dynamics that reinforce the dominant language, thereby limiting the recognition and preservation of minority languages. Despite recent initiatives, glottopolitical studies remain limited, particularly in Colombia. It is concluded that a reconfiguration of language policies is urgently needed in order to incorporate inclusive approaches that value linguistic diversity and promote greater participation of communities in decision-making. The promotion of the sociolinguistic justice necessary to democratize language practices and representations in both countries would be enabled by such a reconfiguration.
Keywords
glottopolitics, language policy, bilingualism, multilingualism, language planning, minority languages
Author Biography
Mireya Cisneros Estupiñan
Últimas publicaciones:
- Muñoz-Dagua, C., Andrade-Calderón, M. C., & Cisneros-Estupiñán, M. (2015). Los indicios de la actitud en las interacciones orales en el aula universitaria. Folios, (42), 127-138.
- Olave-Arias, G., Rojas-García, I., Cisneros-Estupiñán, M. (2013). Deserción universitaria y alfabetización académica. Educación y educadores, 16(3), 55-471.
- Cisneros Estupiñán, M. & Pasuy Guerrero, G. Y. (2013). La narrativa conversacional como mecanismo de liderazgo y cohesión social. Poliantea, 7(13), 45-58.
References
- Arnoux, E. N. de (2001). Problemas históricos y actuales de la estandarización. En R. Bien & J. Born (eds.), Políticas lingüísticas. Norma e identidad (pp. 185-200). Universidad de Buenos Aires.
- Balestro, A. & Pereira, T. (2019). Língua e Cultura na feminização das migrações no Brasil. Trabalhos em Linguística Aplicada, 58(2), 779-794. https://doi.org/10.1590/01 0318138654049455422
- Barragán, R. (2019). Ideologías y actitudes en el español hablado en Colombia: la tradición prescriptiva en la configuración de una cultura lingüística nacional. En M. Cisneros Estupiñán (Ed.), Glotopolítica latinoamericana: tendencias y perspectivas (pp. 262-283). Editorial Universidad Tecnológica de Pereira. https:// hdl.handle.net/11059/11812
- Barragán-Varela, L. A. (2020). Etnoeducación: los nuevos retos de pensar la educación indígena en Colombia. Tramas/Maepova, 8(1), 35-50. http://revistadelcisen. com/tramasmaepova/index.php/revista/article/view/38
- Barros, W. (2023). Breve recorrido histórico sobre políticas lingüísticas en Brasil. Revista Ñe’ẽ, 1(1), 89-101. https://doi.org/10.47133/renepylen202104
- Basoni, F. & Witchs, P. (2020). Políticas linguísticas para surdos em países lusófonos. Revista Linguagem & Ensino, 23(4), 1340-1348. https://doi.org/10.15210/rle. v23i4.18565
- Bettney, E. (2022). Examining Hegemonic and Monoglossic Language Ideologies, Policies, and Practices Within Bilingual Education in Colombia. Íkala, 27(1), 249-270. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a12
- Bonfil, G. (1982). El etnodesarrollo: sus premisas jurídicas, políticas y de organización. En R. Francisco (ed.), América Latina: etnodesarrollo y etnocidio (pp. 67-75). Flacso.
- Boyer, H. (2001). L’unilinguisme français contre le changement sociolinguistique. Travaux Neuchâtelois de Linguistique, 34(35) 383-392. https://doi.org/10.26034/ tranel.2001.3032
- Bucholtz, M., López, A., Mojarro, A., Skapoulli, E., VanderStouwe, C. & Warner-García, S. (2014). Sociolinguistic Justice in the Schools. Student Researchers as Linguistic Experts. Language and Linguistics Compass, 8(4), 144-157. https://doi. org/10.1111/lnc3.12070
- Calvet, L. (2007). As Políticas Linguísticas. Parábola Editorial/ Ipol.
- Cárdenas, N. (2018). Perspectivas para un estudio sobre bilingüismo en universidades regionales colombianas. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31). https://doi.org/10.19053/01227238.8566
- Cárdenas, R. & Miranda, N. (2014). Implementación del Programa Nacional de Bilingüismo: un balance intermedio. Educ. Educ., 17(1), 51-67. https://doi. org/10.5294/edu.2014.17.1.3
- Carmozini, M. & Moraes, E. (2022). A inclusão do migrante internacional na escola: uma demanda a ser discutida. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, 25(2), 186- 200. https://doi.org/10.34019/1982-2243.2021.v25.35893
- Castiblanco, A. & Rudas-Burgos, D. (2021). Hacia una perspectiva glotopolítica y etnográfica de las literacidades. Inclusión & Desarrollo, 8(1), 106-116. http:// revistas.uniminuto.edu/index.php/IYD
- Cely, B., Zea, K., Bohórquez, L. & Gil, E. (2023). Reflexiones sobre el rol de las lenguas indígenas en el contexto de las políticas de bilingüismo en Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 2497-2516. https://doi. org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8872
- Cerón, E. (2018). Contexto histórico de la etnoeducación en Colombia. Mopa Mopa, 1(25), 11-23. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rmopa/article/view/5125
- Cisneros, M. & Mahecha, M. (2020). Enseñanza de la(s) lengua(s) en Colombia desde una perspectiva glotopolítica. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 35, 157-178. https://doi.org/10.19053/0121053x.n35.2020.10553
- Correa, J. M. (2022). Políticas educativas colombianas con relación al bilingüismo como parte del currículo de los programas de educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3777-3795. https://doi.org/10.37811/ cl_rcm.v6i4.2884
- Del Valle, J. (2007). Glotopolítica, ideología y discurso: categorías para el estudio del estatus simbólico del español. En J. Del Valle (ed.), La lengua, ¿patria común? Ideas e Ideologías del Español (pp. 13-29). Vervuert Ibereoamericana.
- Díaz, N. (2023). The Challenges of Ethnic Education in Colombia. An Analysis of the Impact of Public Policies on the Education of the Afro-Colombian Population. Religación, 8(35), e230867. http://doi.org/10.46652/rgn.v8i35.867
- Epia, M. (2021). La etnoeducación indígena a la luz del nuevo constitucionalismo latinoamericano. Jangwa Pana, 20(3), 418-439. https://orcid.org/0000-0002- 1363-7620
- Etxebarria, M. (2018). Bilingüismo y realidad sociolingüística de la lengua inga en Colombia. Anuario del Seminario de Filología vasca “Julio De Urquijo”, 52(1/2), 237-251. https://doi.org/10.1387/asju.20201
- Fandiño, Y. & Bermúdez, J. (2016). Planificación y política lingüística en Colombia desde el plurilingüismo. Revista de la Universidad de La Salle, (69), 137-155. https:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2804845
- Ferreira, L. (2020). Caminhos para as línguas na fronteira: políticas linguísticas no brasil. Letras Escreve, 10(1), 109-119. https://www.researchgate.net/ publication/349561500_Caminhos_para_as_linguas_na_fronteira_Politicas_ Linguisticas_no_Brasil
- Flórez, L. (1958). Temas de castellano. Notas de divulgación. Instituto Caro y Cuervo.
- Gabriel, M., Albuquerque, J. & Bordini, M. (2020) Conjunturas políticas em contexto de migração e refúgio: um olhar glotopolítico. ReVEL.18(35), 242-268.
- García, F. (2017). La etnoeducación como elemento fundamental en las comunidades afrocolombianas. Diálogos sobre Educación: Temas Actuales en Investigación Educativa, 8(15), 1-21.
- Gómez Rodríguez, M. (2017). Hacia la educación bilingüe en San Basilio de Palenque como medio para la revitalización de la lengua ri palenge: bases orientativas en su implementación [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco. http://hdl. handle.net/10810/24490
- Gómez Sánchez, E. (2020). La educación propia en el pueblo Rrom, una forma de reexistencia y corazonar la vida. Universidad de Manizales. https://ridum. umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/5622
- Gómez Sará, M. (2017). Review and Analysis of the Colombian Foreign Language Bilingualism Policies and Plans. HOW, 24(1), 139-156. https://doi.org/10.19183/ how.24.1.343
- Gonçalves, J. & Fontana, M. (2021) O direito como instrumento de políticas linguísticas no espaço de enunciação brasileiro: questões para a análise materialista de discurso. Revista Linguagem & Ensino, 24(3), 625-645. https://doi.org/10.15210/rle.
- v24i3.20068
- Herrera, J. (2022). Didactología, biopoder y biopolítica en la enseñanza y aprendizaje de las lenguas extranjeras en Colombia: aproximación crítica al marco común europeo de referencia. Revista Redipe Currículo y Didactología, 11(11), 36-47. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i11.1905
- Hoffmann, W., Loss, R. & Guedes, S. (2021) Políticas linguísticas indígenas no Brasil: uma breve revisão. Revista Iniciação & Formação Docente, 8(2), 442-456. https://doi. org/10.18554/ifd.v8i2.5131
- Hurie, A. (2018). English for Peace? Coloniality, Neoliberal ideology, and Discursive Expansion in Colombia Bilingüe. Íkala, 23(2), 333-354. https://doi.org/10.17533/ udea.ikala.v23n02a09
- Idiazabal, I. (2017). ¿Qué significa la escuela bilingüe para lenguas minorizadas como el nasa yuwe o el euskera? Onomázein, (e3), 137-152. https://doi.org/10.7764// onomazein.amerindias.08
- Izquierdo, M. L. (2018). Educación en contextos multiculturales: experiencia etnoeducativa e intercultural con población indígena del Resguardo Embera Chamí-Mistrató, Risaralda-Colombia. Zona Próxima, 29, 1-22. https://doi.org/10.14482/zp.29.0002
- Jaramillo, L. M. (2024). Colombia viviendo un bilingüismo idealizado lejos de las realidades del contexto educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 1874-1895. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9578
- Jouve-Martín, J. (2009). Epílogo. Escritura, hegemonía y subalternidad: de los New Literacy Studies (NLS) a los Latin American Literacy Studies (LALS), and Back. En J. Kalman & B. Street (coords.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales (pp. 387-398). Siglo XXI.
- Kalman, J. & Street, B. (Coords.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales (pp. 387-398). Siglo XXI.
- Ley 115 de 1994, por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario. O. n.° 41.214 del 8 de febrero de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_ archivo_pdf.pdf
- Lima, M. & Silva, L. (2019). Bilinguismo na educação dos e para os surdos: uma discussão reflexiva sobre a política educacional e linguística. The Especialist, 40(3), 1-16. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2019v40i3a4
- Lopes da Costa, J. & Lourenço de Carvalho, T. (2020). Políticas lingüísticas y enseñanza de español en el nordeste de Brasil. Caletroscópio, 8(2), 83-96. https://doi. org/10.58967/caletroscopio.v8.n2.2020.4579
- Lora, A., Pacheco S. & Pinetti, T. (2024). Políticas linguísticas no Brasil: uma revisão sistemática. Revista de Estudos de Cultura, 9(23). https://doi.org/10.32748/ revec.v9i23.20569
- Martínez, S. (2016). Bilingualism in Colombia Higher Education. Enletawa Journal, 9(2), 91-108. https://doi.org/10.19053/2011835X.7547
- Molina, J. (2019). Ideologemas del español en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Enunciación, 24(1), 61-70. http://doi.org/10.14483/22486798.13523
- Montero, A. (2022). Tensiones y resonancias entre concepciones de bilingüismo y prácticas multilingües con infancias indígenas y étnicas. Infancias Imágenes, 21(2), 230- 238. https://doi.org/10.14483/16579089.20797
- Moreno, Y. (2022). Educación e interculturalidad: propuesta desde los pueblos étnicoterritoriales reconocidos desde 1991 en Colombia. Novum Jus, 16(1). https://doi. org/10.14718/NovumJus.2022.16.1.8
- Olave, G., Cisneros, M. & Barragán, R. (2024). La dimensión política del lenguaje: introducción a la glotopolítica. Universidad Industrial de Santander. Presidencia de la República de Colombia. (2015, 2 de julio). Palabras de bienvenida del presidente Santos a profesores de inglés extranjeros [video]. Youtube. https:// www.youtube.com/watch?v=jOqj9hHknLE
- Riascos, B. (2023). Aportes de los Nuevos Estudios de Literacidad a los procesos de investigación sobre la lectura y escritura en la formación de docentes. Diálogos sobre Educación: Temas Actuales en Investigación Educativa, 26(14), 1-18. https://doi.org/10.32870/dse.v0i26.1235
- Ribeiro, I. (2021). Pluralidade linguística e políticas linguístico-educacionais no Brasil: rumo à gestão do multilinguismo: Towards Multilingualism Management. Cadernos de Letras da UFF, 32(62), 119-142. https://doi.org/10.22409/ cadletrasuff.v32i62.47131
- Roux, G., & Soler, G. (2023). Unilingualism and Unibilingualism in Colombia. Applied Linguistics, 45(2), 348–363. https://doi.org/10.1093/applin/amad030
- Sanabria, L., Sanmiguel, R. & Schoch, M. (2019). Retos de la educación intercultural trilingüe en el contexto de una isla del Caribe colombiano: caso San Andrés Isla. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 10(1), 35-47. https:// doi.org/10.18175/vys10.1.2019.04
- Sanches, R. & Day, K. (2020). Políticas linguísticas na área indígena dos Karipuna do Amapá: o caso do kheuól. Revista Linguagem & Ensino, 23(4), 1317-1339. https://doi.org/10.15210/rle.v23i4.18513
- Sanmiguel, R., Schoch, M. & Loaiza-Camacho, B. S. (2021). Retos y oportunidades contemporáneas del kriol en el archipiélago de San Andrés, Providencia y Santa Catalina, Colombia. Forma y Función, 34(2). https://doi.org/10.15446/fyf. v34n2.88613
- Severo, C. & Nhampoca, E. (2021) Políticas lingüísticas. Fórum Linguístico,18(4), 6797- 6810. https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e80886
- Silva, O. (2022). Ensino-aprendizagem de outras línguas na escola pós BNCC. Revista Entrelinguas, 1-17. https://doi.org/10.29051/el.v8i00.15053
- Souza, M. (2021). Multilinguismo e direitos linguísticos: a cooficialização e a patrimonialização como formas de reconhecimento de línguas minorizadas. Cadernos de Letras da UFF, 32(62), 45-79. https://doi.org/10.22409/cadletrasuff. v32i62.49004
- Téllez-Navarro, R. F., Blanco-Blanco, J., & Merchán-López, C. T. (2024). Educación indígena en Colombia. Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 347-371. http://dx.doi. org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11411
- Weber, A. (2020). Nacionalidade na Imprensa e no Rádio: uma política de línguas na era vargas. Lingua-gem em (Dis)curso, 20(3), 491-502. http://dx.doi. org/10.1590/1982-4017-200305-9519
- Zambrano, E. (2021). Etnoeducación en Colombia: apuntes históricos y proyecciones actuales. Revista Conrado, 17(82), 68-76. https://orcid.org/0000-0002-7290- 7221
- Zavala, V. (2019). Sociolinguistic Justice for Our Times. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), 343-359. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a09
- Zuluaga, N. (2020). Analizando el bilingüismo en Colombia desde la política pública. Fundación Universitaria Juan N. Corpas, Centro Editorial Ediciones FEDICOR.