Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Moments of drawing: an approach to the school context

Abstract

This reflection article aims at reconstructing the meaning of drawing in order to make its reading possible in the school context. The emphasis is placed on the process of achievement called moment, defined as the active position of the concept of drawing. This perspective looks for a way to describe the process of development of graphic expression which appears at the school age, including the elements involved during its development. In this way the unilateral objectual position usually associated with children’s drawing is subverted. Through observation from a distance, by means of narrative description of moments, we are able to interact with the factors and procedures that achieve creation, which will be relevant for pedagogical analysis.

Keywords

Drawing, moment, pedagogy

PDF (Español)

References

  1. ACHA, J. (2001). Educación artística profesional y escolar. México: edit.. Trillas.
  2. EDWARS, B. ( 1984) Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro
  3. EFLAND, A. (2004) Arte y Cognición. Barcelona: Octaedro.
  4. EFLAND, A. (2003) La Educación en el arte posmoderno. Buenos Aires: Paidos
  5. DEWEY, Y. (1963) El Arte Como Experiencia. México: Fondo de cultura económica.
  6. FREEDMAN, K. (2006) Enseñar la cultura visual. Currículo, estética y la vida. Social del arte. Barcelona: Octaedro.
  7. GARDNER. H. (2005) Arte, Mente y Cerebro. Barcelona: Paidos Ibérica.
  8. GOMBRICH. E. (2003) El Uso de Las Imágenes. Barcelona: Debate.
  9. GÓMEZ J. (2006) Estrategia del dibujo en el arte contemporáneo. Madrid: Cátedra,
  10. GÓMEZ J. (2006) Los nombres del dibujo. Madrid: Cátedra.
  11. LOWENFELD V. (1961) Desarrollo de la Capacidad Creadora. Buenos Aires:
  12. Kapelusz.
  13. MARIN, R. (2003) Didáctica de la Educación Artística. Madrid: Pearson Educación.
  14. NESSI, A. (1968) Técnicas de investigación en la Historia del Arte. Buenos Aires: Editorial Nova.
  15. OJO, Dibujar- Diseñar. (2006). Universidad de Bogota, Jorge Tadeo Lozano, Revista de los programas de arte y diseño.
  16. WILSON Y WILSON, B y M. (2004). La Enseñaza del Dibujo a partir del Arte. Buenos Aires: Paidos.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.