Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Intergenerationality and interculturality in rural education experiences

Abstract

This article intertwines the educational expectations of the community that inhabits the Sur del Tolima Irrigation District (DRTT) with the review of 8 peasant educational experiences and 5 of rural higher education that constitute references to build a proposal for agroecological rural higher education for the DRTT.  The categories of analysis, as much as for the interviews carried out with local residents, and for the experiences studied are interculturality and intergenerationality. The principles, curricula and methodologies of the experiences are presented, which are in line with the expectations and contributions provided by the local actors. These experiences are a fundamental reference to take into account, since they are characterized by being critical intercultural issues, insofar as they transcend the schooling of the rural inhabitants, they seek and achieve a differential and / or their own education, which responds to the needs, interests and dreams of the communities, in addition to recognizing ancestral knowledge, they encourage the participation of young people and women, they are linked to the organizations and social movements of the territory and some have an ethnic-cultural component.

Keywords

intercultural education, rural education, indigenous peoples, peasantry

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  1. Acevedo, A. (2014). Escuelas de agroecología en Colombia. La construcción del conocimiento agroecológico en manos campesinas. En M. Altieri, S. Sarandon, C. Morales, F. Funes, & S. Siura (Eds.), Congreso Latinoamericano de Agroecología: artículos completos (pp. 1-15). Sociedad Científica Latinoamericana de Agroecología. https://orgprints.org/25086/
  2. Alegría, G., & Macías, W. (2019). Formación agroecológica en la experiencia de las “escuelas agroambientales” del Comité de Integración de Macizo Colombiano (CIMA). En A. Acevedo & N. Jiménez (Comps.), La agroecología. Experiencias comunitarias para la Agricultura Familiar en Colombia (pp. 207-230). Corporación Universitaria Minuto de Dios; Editorial Universidad del Rosario. https://doi.org/10.12804/tp9789587
  3. Amado, L., García, L., Posada, J., & Ramírez, L. (2021). Aportes de experiencias de Educación Superior Rural de Colombia, Brasil y México a la construcción de una propuesta curricular en el Sur del Tolima (Colombia). Revista Brasileira de Educação do Campo, 6, e11934. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e11934 DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11934
  4. Barbosa, L. (2015). Educação do campo, movimentos sociais e a luta pela democratização da educação superior: os desafios da universidade pública no Brasil. En A. Acosta (Dir.), Los desafíos de la universidad pública en América Latina y el Caribe (pp. 147-212). Clacso. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/posgrados/20150722114530/LosDesafiosDeLaUnivPublica.pdf
  5. Bicalho, R. (2017). Historia de la educación del campo en Brasil: el protagonismo de los movimientos sociales. Revista Teias, 18(51), 210-224 https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758 DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758
  6. Castillo, E., & Guido, S. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista Colombiana de Educación, (69), 17- 44. https://doi.org/10.17227/01203916.69rce17.44 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.69rce17.44
  7. Correia, D., & Batista, M. (2012). Alternância no Ensino Superior: o Campo e a Universidade como territórios de formação de Educadores do Campo. En M. Antunes & A. Martins, (Orgs.), Territórios Educativos na Educação do Campo: Escola, Comunidade e Movimentos Sociais (pp. 173-198). Editora Gutenberg.
  8. Cuenca, J. (2018). La construcción social de región del macizo colombiano desde la organización social: caso Comité de integración del macizo colombiano cima, San Pablo, Nariño 1990-2011 [Tesis de grado, Universidad Externado de Colombia]. Biblioteca Digital de la Universidad Externado de Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/handle/001/1014/DBA-spa-2018-La_construccion_social_de_region_del_macizo_colombiano_desde_la_organizacion_social_caso_comite.pdf;jsessionid=A4AB8563615E709617FA9337C4E434AC?sequence=1
  9. Esteva, G. (2014). La libertad de aprender. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(2), 39-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274/27433840005
  10. Fleuri, R. (2010). Intercultura y Educación. Revista Virtual Astrolabio, (1), 1-10. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n1.155
  11. Gonçalves, T., & Hayashi, M. (2016). Educação do campo: contribuições para o estado da arte da produção científica (2007-2015). Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 25(46), 207-225. http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v25n46/0104-7043-faeeba-25-46-00207.pdf DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2016.v25.n46.p207-225
  12. Green, A. (2018). Pedagogía de la Madre Tierra: “Un deber histórico de nosotros los humanos”. Revista Caminos Educativos, (5), 59-67. http://www.ucundinamarca.edu.co/documents/comunicaciones/revista-caminos/caminos-educativos-5.pdf
  13. Grupo Semillas. (2014). Escuela Agroecológica y Territorial Manuel Quintín Lame. https://www.semillas.org.co/apc-aa-files/5d99b14191c59782eab3da99d8f95126/escuela-territorial-y-agroecolgica-manuel-quintn-lame-2014.pdf
  14. La Vía Campesina. (2015). Agroecología Campesina por la Soberanía Alimentaria y la Madre Tierra. Experiencias de la Vía Campesina. https://viacampesina.org/es/agroecologia-campesina-para-la-soberania-alimentaria-y-la-madre-tierra-experiencias-de-la-via-campesina-ya-disponible
  15. Lima, S., & Silva, L. (2020). A alternância no ensino superior: desafios e perspectivas na Licenciatura em Educação do Campo/UFV. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e9067. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e9067 DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9067
  16. Louzao, M., Francos, M., & Muñiz, M. (2020). Educación intercultural: algunas reflexiones y orientaciones para una práctica pedagógica en una escuela democrática y plural Intercultural. Estudios Pedagógicos, 46(1), 431-450. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100431 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100431
  17. Mateus, L., & Grupo Semillas. (Coords.) (2017). Escuela Itinerante Afronortecaucana. Investigación popular para la transformación del territorio del norte del Cauca (Villa Rica, Puerto Tejada, Padilla, Miranda, Guachené, Santander). Corporación Grupo Semillas.
  18. Molina, M., & Sá, L. (2015). A educação como lugar de disputa e resistência: registros e reflexões sobre uma experiência. Formação de educadores do campo no Brasil. En P. Medina (Coord.), Pedagogías insumisas. Movimientos político-pedagógicos y memorias colectivas de educaciones otras en América Latina (pp. 129-160). Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
  19. Núñez, J. (2004). Los saberes campesinos: implicaciones para una educación rural. Revista Investigación, 19(2), 13-60. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872004000200003
  20. Oster-Katz, L. (2005). Aprender sin educación: el aprendizaje, la historia personal y el contexto comunitario en la experiencia de la Universidad de la Tierra. Independent Study Project (ISP) Collection, (439), 1-38. https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/439
  21. Posada, J., Briceño, P., & Munar, A. (2017). Análisis de experiencias y dispositivos en construcción de paz desde una perspectiva intergeneracional-intercultural. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 505-517. https://doi.org/10.11600/1692715x.1513222042016 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.1513222042016
  22. Rivera, M., & Ariza, C. (2016, noviembre 16-18). Tras el sueño de la universidad campesina, Asopricor-Colombia [Ponencia]. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Heredia, Costa Rica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8563/ev.8563.pdf
  23. Rivera, M., & Ariza, C. (2017). Asopricor y el sueño de la Universidad Campesina en su fase IV. Cátedra Unesco de Comunicación, Universidad Javeriana, Humanidades Digitales, Diálogo de saberes y prácticas colaborativas en red. https://www.javeriana.edu.co/unesco/humanidadesDigitales/catedra_unesco.html
  24. Ruiz, A. (2004). Texto, testimonio y metatexto. El análisis de contenido en la investigación en educación. En A. Jiménez & A. Torres (Comps), La práctica investigativa en ciencias sociales (pp. 44-59). Universidad Pedagógica Nacional. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Colombia/dcs-upn/20121130051155/texto.pdf
  25. Santos, G., & Moura, A. (2020). Práticas Pedagógicas Publicadas na Revista Brasileira de Educação do Campo: articulação do Ensino de Ciências e da Educação do Campo. Revista Insignare Scientia, 3(4), 22-40. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i4.11807 DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i4.11807
  26. Silva, M., Hage, S., & Silva, H. (2020). Educação superior no campo: universidade e movimentos sociais em diálogo na formação de educadoras e educadores. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e10512. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e10512 DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10512
  27. Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1-17. http://dx.doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
  28. Walsh, C. (2000). Propuesta para el tratamiento de la interculturalidad en la educación. Documento Base. http://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/inter63.PDF

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.