Social representations on environmental education from a rural context
Abstract
Social representations (SR) on environmental education (EE) reveal knowledge, imaginaries, cosmovisions and ways of seeing and facing educational processes in contexts characterized by natural, social, and cultural dynamics framed in a common time and space. Thus, this article analyzes the SR on EE of ten teachers from a rural educational institution. The methodology is framed within the interpretative paradigm and the qualitative approach. The results show that SR on EE are naturalistic, globalizing, anthropocentric, ethical-moral, and resolutive. A direct connection has also been observed between the area of training of the teacher and the time of interaction with the context. Likewise, since teachers only have experience in disciplinary areas, they do not mobilize interdisciplinary actions in favor of guiding a relevant EE, which makes it necessary to establish permanent training processes for teachers with a praxical, critical, and emancipatory vision on local environmental problems and the importance of EE in rural contexts.
Keywords
environmental education, rural context, environmental training, social representations
Author Biography
Yamile Pedraza Jiménez
Docente de planta de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Licenciada en Biología y Química. Especialista en Bioquímica Investigación y Docencia de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Maestría en Educación de la Universidad de los Andes. Doctora en Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Asesora de Práctica Pedagógica de la Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Se ha desempeñado como docente en los diferentes niveles de educación, ha asesorado y desarrollado investigaciones en el campo de la Didáctica de las Ciencias Naturales y de la Educación Ambiental, y actualmente es la líder del Grupo de Investigación en Estudios Micro y Macro Ambientales (MICRAM). Su interés investigativo se centra en los procesos de formación inicial y continua de profesores, el campo ambiental y sus maneras de abordarlo desde los sistemas educativos.
References
- Abric, J. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. Coyoacán.
- Banchs, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Peer Reviewed Online Journal, 9(3), 1-15. http://www.psr.jku.at/PSR2000/9_3Banch.pdF
- Bautista, A., Pedraza-Jiménez, Y., & Díaz-Márquez, F. (2021). Reconocimiento de los saberes campesinos a través del mapeo comunitario participativo. Paipa-Colombia. Cuadernos Geográficos, 60(2), 297-313. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i2.9647 DOI: https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i2.9647
- Bello, L., Meira, P., & González, E. (2017). Representaciones sociales sobre cambio climático en dos grupos de estudiantes de educación secundaria de España y bachillerato de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 505-532. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6177889
- Flores, R. (2008). Representaciones sociales del medio ambiente. Perfiles Educativos, 30(120). https://www.redalyc.org/pdf/132/13211159003.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2008.120.61046
- Flores, R. (2020). Mirada compartida del cambio climático en los estudiantes de bachillerato. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 987-1012. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14065615008
- Flores, R. (2021). Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en educación ambiental. Revista Educação e Pesquisa, 47, 1-20. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147234768 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147234768
- Girola, L. (2012). Representaciones e imaginarios sociales: tendencias recientes en la investigación. En E. de la Garza & G. Leyva (Eds.), Tratado de metodología de ciencias sociales: perspectivas actuales (pp. 441-467). Fondo de Cultura Económica.
- González, E., Meira, P., & Gutiérrez, J. (2020). ¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 843-872. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v25n87/1405-6666-rmie-25-87-843.pdf
- Henao, O., & Sánchez, L. (2019). La educación ambiental desde la interdisciplinariedad en la Educación Básica Secundaria. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 17-25. https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/255/279
- Ibáñez, T. (1994). Psicología social construccionista. Universidad de Guadalajara.
- Jodelet, D. (2002). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Coord.), Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.
- Leff, E. (2006). Aventuras de la epistemología ambiental. Siglo XXI.
- López, E. (2019). Preconcepción de la educación ambiental a través de las representaciones sociales del docente. Revista Scientific, 4(14), 120-140. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.6.120-140 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.6.120-140
- Márquez, R. (2018). Representaciones sociales de maestros de educación básica sobre medio ambiente en el sureste de México. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 5(10), 1-18. http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/174
- Meira, P. (2013). Problemas ambientales globales y educación ambiental: una aproximación desde las representaciones sociales del cambio climático. Revista Integra Educativa, 6(3), 29-64. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432013000300003
- Mendizábal, N. (2009). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 65-105). Gedisa.
- Molfi, E. (2000). Deconstrucción de las representaciones sobre el medio ambiente y la educación ambiental. Tópicos en Educación Ambiental, 2(4), 33-40.
- Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
- Niño, L., & Pedraza-Jiménez, Y. (2019). Potenciar la educación ambiental a través del estudio de caso. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (45), 143-158. https://doi.org/10.17227/ted.num45-9839 DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num45-9839
- Norato, N., & Pedraza, Y. (2015). Representaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigación. Praxis & Saber, 6(11), 139-169. https://doi.org/10.19053/22160159.3578 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.3578
- Novo, M. (1998). Educación ambiental. Anaya.
- Pascuas, Y., Perea, H., & García, B. (2020). Ecoalfabetización y gamificación para la construcción de cultura ambiental: TECO como estudio de caso. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 1123-1148. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v25n87/1405-6666-rmie-25-87-1123.pdf
- Pelacani, B., Kassiadou, A., Camargo, D., Sánchez, C., & Stortti, M. (2021). Educación ambiental comunitaria y la lucha por el agua. Praxis & Saber, 12(28), e11470. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11470 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11470
- Pérez, M., Porras, Y., & González, R. (2007). Identificación de las representaciones de ambiente y educación ambiental que circulan en la escuela. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (21), 24-44. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/360/337
- Pérez, M., Porras, Y., & Guzmán, H. (2013). Representaciones sociales de la educación ambiental y del campus universitario. Una mirada de los docentes en formación de la Universidad Pedagógica Nacional. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (34), 47-69. http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n34/n34a04.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01213814.34ted47.69
- Reigota, M. (1990). Les représentations sociales de l’environnement et les pratiques pédagogiques quotidiennes des professeurs de sciences à São Paulo-Brésil [Tesis Doctoral, Universidad Católica de Lovaina]. DIAL.pr@UCLouvain. https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/en/object/boreal%3A134305/datastreams
- Rico, A. (2016). Representaciones sociales de un grupo de estudiantes universitarios colombianos sobre el ambiente. Educação e Pesquisa, 42(4), 1001-1014. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201603143940 DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-9702201603143940
- Sáenz, D., Maldonado, A., & Figueroa, L. (2016). Estructura y organización de la representación social sobre consumo. El caso de la colonia 18 de marzo de Minatitlán, Veracruz. Cultura y Representaciones Sociales, 11(21), 211-241. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102016000200211&lng=es&tlng=es
- Santos, R., & Carvalho, L. (2021). El proceso educativo y los conflictos socioambientales: construcción de posibles significados y sentido. Praxis & Saber, 12(28), e11169. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11169 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11169
- Sauvé, L. (2005). Uma cartografia das corrientes em educaçao ambiental. En M. Sato & I. Carvalho (Dirs.), Educação ambiental - Pesquisa e desafios (pp. 17-46). Artmed.
- Sauvé, L. (2017). Educación ambiental y ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, (especial), 261-278. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306 DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306
- SINA. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental. Ministerio de Ambiente y Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
- Terrón, E., & González, E. (2009). Representación y medio ambiente en la educación básica en México. Trayectorias, 11(28), 58-81. https://www.redalyc.org/pdf/607/60712751005.pdf
- Unesco, & Pnuma. (1975). Una estructura global para la educación ambiental. La carta de Belgrado. http:// www.ambiente.gov.ar/ 5-pdf.
- Vasilachis, I. (2009). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-64). Gedisa.